Tuesday, December 28, 2004

Da lama aku tak tulih kat blog, bukan taknak, tapi takde masa.... ikut hati nakkk aje menulis. Kalo dok dalam bilik waktu tu pun terbayang bayang ada PC.... bole tulis kat blog. Yelah kan... kekadang tu kita rasa sumthin utk menulis... tapi dah takde masa... nak wat cemana. Start dari hari aku ngan kekawan buat ujian .. errr... statistik? pendapat? hmm... test dari DMS... aku da nak mai masa tu... tapi CC penuh... grrr... balik aje la aku masa tu...

Lepas2 tu lagi la pack masa aku... ngan xm yg rapat, visa da KO, tasdiq pun tak selesai.. kitab banyak yg kena baca... bahas lagi... tak larat aku nak memikirkannya... tensen pun ada. Last2, duduk depan sejadah... susun balik satu satu... yelah.. yg mana boleh buat tu, aku selesaikan la... yg bukan dlm kuasa aku... tunggu aje la kan?

Humps... tengah chat ngan Intan... mana dia niii... senyap plak! hish... Hah.. dia msg balik dah, nasib kasi alasan... takpela.. aku terima ajelah.. tu sbb penting TRUST kat sesama kawan kan?

Ida anto kat offlen msg aku.... http://a.scarywater.net/fob/ cite Jepun.. Thanx :):)

Kejap... aku ni kalo sedang sembang... nak tulis kat blog ni memang tak dapat punyalah. Sbb aku ni jenis yg suka biar otak menerawang... pk macam2... biarkan relax... baru boleh tulis dan waktu tu la idea nak kuar mencurah2...

Sekarang ni aku xm.. tadi dah lepas paper Tafsir Ayatul Ahkam, bleh buat? jawapan aku... err... errr...
30hb ni Da'wah plak.... kullu muqarrar... hiks... baca ... jangan tak baca!!

Humpss.. duduk duduk petang kelmarin dulu... Akmar anto msg... dia citer yg pasal earthquake kat Indon... ingatkan yg mati sampai 27 (memula) tu kat Indon ler.... lepas dapat tau dari kekawan lain.. baru tau yg itu kat Msia! argkk... lepas tu mula la tercari cari maklumat, rasa rugi le plak tak baiki TV lagi time tu... nak pegi tengok TV kat umah Mat pun TV depa rosak sama... kalo tak dapat ler tengok BBC. Rupanya banyak negara yg kena... takat sekarang ni yg aku baca kat tenet... 51 org kat Msia ....

Ntah la... idea pun makin kurang... tu la kan... waktu2 ada idea... tak dapat la plak nak log in.. isk isk... takperla... aku da blank...

Thursday, December 09, 2004

Study

Orait... agak lama aku tak dapat tulis apa2 kat blog ni.. takde masa banyak sangat utk ke CC dan jika ada pun aku tak sempat nak duduk lama nak tulis... tu laa, idea terhadap perkara yg berlaku harian tu kena catat segera, kalo tak.. Lupa!

Kebelakangan ni aku terus dibzkan dengan memacam keadaan... aiyark, xm paling dekat dan tak sempat kan? uhmm... dengar kata 25hb ni dah nak xm... honestly, aku tak baca apa2 pun.. kecuali mirath, tu pun sbb ikut kelas... banyak keje aku yg masih tertangguh, laporan USPB tak siap lagi... argh! Carta organisasi... takwim tahunan... yark! PC markaz plak macam ampeh... ikut ati mau je setup semula... tapi aku nengok2 takde driver printer Canon S100 tu... takut gak nak setup semula, tetiba printer tu takleh guna... sah sah tak jalan keje2 yg begitu banyak memerlukan si printer tuh :P apa la diaorg ni, cuba la simpan diskette driver tu bebetul.. kan mudah... kan dah susah waktu OS dia mengong camnih... sapa susah? AKU LAA....

Budget aku lari teruk bulan ni... turun naik Dumyat-Cairo... rumah baru... kitab kitab kuliah.. dan perkara sebenar yg menyebabkan budget aku lari teruk adalah sebab Al-Azhar kuarkan qarar baru ... ampehs! setiap urusan kuliah dah kene bayo... dari free kene bayo... tasdiq kuliah yg dulu takyah bayar apa2....sekarang ni, kertas gestetner tu dah berharga LE25 .. rusum tahunan pun... dulu bayar LE4.25 aje setahun, sekarang dah jadi LE65.. ho ho... naik mendadak betul!! masalahnya bulan ni aku kene buat 2 tasdiq kuliah... satu utk safarah, satu lagi utk nak baharui iqamah.. dah LE50 kan? pehtu kene bayo rusum, kalo tak... dia tak kasi kernih xm, camana nak masuk XM? dah LE65 kat situ.... pehtu nak kasyfu natijah lagi... ntah2 LE30... tak ke dah masuk seratus lebey sumer tu.... aku bukan la nak komplen apa, yerlakan... kalo nak dibandingkan dengan university lain... bayaran ni adalah terlalu murah dan aku rasa university paling murah dalam dunia dengan yuran tahunan LE4.25 jer.... kalo uni lain mau ribu2.... w/p sekarang ni dah naik (aku dengar yg baru ni LE200) ... still murah jugak...

Apa yg menyebabkan budget aku lari adalah sebab ... dia naikkan secara mendadak... cuba laaa bitau awal2.... dalam 2-3 bulan sebelum ni ke... ni tak... dah lagi sebulan nak xm baru nak bitau, dah tu terus naik waktu tu jugak! tak ke terkedang kaki tangan pelajar asing macam aku nih!! Lagi satu sebab utama yg aku nak bersuara ni bukan apa... Al-Azhar ni adalah uni wakaf... dia dibina utk orang2 Islam menuntut ilmu... dan segala urusan Al-Azhar ni ditanggung oleh sistem kewangan kutipan dari duit wakaf yg diterima dari seluruh dunia sejak awal dibina hingga sekarang.... ni la... kalo dah naik bayaran camnih.... kesian kat arab balik ler... kita takper... arab? nak dapat LE20 sehari pun macam nak mampos.... gaji kerani kat kuliah tu pun baru LE250 sebulan.... tu keje kerani... kira hebat la tu kat cni.... sekarang ni la kan... mana pegi duit2 Al-Azhar tuh? lesap? Amerika sekat? yg ura2 aku dengar... kerajaan dah masuk campur dlm urusan Al-Azhar dan amik duit2 ni guna utk kegunaan negara... ampehs!! kalo betul... ni dah pecah amanah la... Tantawi le nih.... kalo zaman Syeikh Azhar yg lain... bertuah nak ikut telunjuk kerajaan!! chizzz............... uh, perancangan musuh nak lumpuhkan penyebaran ilmu Islam secara sistematik N slowly ker?