Saturday, January 30, 2010

Sorang sorang..

Jumaat petang aritu, aku anto abah, mama, abg Juan & family naik ketapi kat Arau.. diorg sume nak pi KL. Sumbat dlm keta naik sampai 7 orang :P So, aku dok sorang2 la kat umah skrg ni, ari Selasa baru abg Juan nak balik.. parents aku plak maybe balik minggu depan, biasa la kalo buat abah punya check-up.. slalunya 10 hari gitu.

Pagi tadi, aku makan roti sardin bakar aje. Aku pi borong makanan serba sikit kat kedai abg Bakri lepas balik dari Arau tu :D Roti, sardin segera 2 tin, air soya sekotak, Ribena 2, megi cintan 2 bungkus beso tu.. tghari tadi plak aku makan megi tu 2, petang plak makan roti sardin lagi, sedap plak. Hehehehee...

Pehtu malam tadi, aku pon kuar la nak beli beger. Ingat nak beli kat Balai Baru ni jer, tp elok2 lintas situ, tak buka plak dah. Maka aku pon amik keputusan nak pi kat beger Kg Baru aje laaa... jauh? alah, bawak slow2 la... beger kat situ abah suka sangat. Abah kata sedap, kena ngan selera dia. Byk kali dah aku dok beli kat pakcik tu.. mmg sedap jugak.



Masa aku order tu, perasan ada budak pompuan dok tolong pakcik tu.. tp aku tak perati pon. Slalunya pakcik tu buat keje berdua ngan sorang lagi laki.. tp xde plak. Masa aku tunggu dlm keta sambil buka pintu tu.. aku jeling tgk, tp gelap skit kan.. xdela nampak muka budak pompuan tu. Tp somehow, hati aku kata.. fimiliar sungguh ngan budak tu. Jeng jeng jeng..!

Lepas dlm 10 minit gitu, order aku tu siap.. dan budak pompuan tu tuju ke keta aku. Aiseh, segan plak.. slalunya pakcik tu nnt panggil aje. Tp kali ni budak pompuan tu yg mai hantar. Aku still tak nampak jelas, sbb samar2 skit dari jauh dgn lampu jalan aje.. masa aku sampai depan budak pompuan tu, baru la pasan.. lerrrr, Shakirah rupanyaaaa :D anak murid aku, hehehe. Aku ngajo dia tahun lepas.. mmg student MATRI bleh balik minggu ni. Tak sangka plak aku pakcik jual burger tu rupanya bapak Shakirah..

Minggu ni agak boring kat amnet, w/p ada macam2 hal yg berlaku. Jangan ingat alam maya ni org tak amik serius tau..? Kalo tak, xdela awek2 yg boleh serahkan BODY diorg pada laki2 yg pandai mengayat melalui email, PM, YM, FB, Skype atau apa2 aje lah ruangan yg boleh digunakan kat tenet. Hanya dengan kata2 aje, awek2 tu terus sanggup serahkan diri.. dlm TV tadi pon dok cite psl hal tu. Tak kurang jugak yg kena tipu sampai berpuluh2 ribu ringgit, konon SAYANG punya psl. Mmg la sayang, tp yg lagi sorang tu sayang pada DUIT dia aje :D

So, internet ni mmg org skrg ni take serious :P cemtu gak ler kat amnet.. ada la beberapa benda berlaku. Cuma aku tak suka tgk org2 yg aku kenal tu bergado sesama sendiri. Dan, tak kurang gak HUKUM KARMA yg berlaku.. What Goes Around, Comes Around. Lambat laun benda tu akan patah balik pada kita... pelik jugak ada org pk mcm org lain sume nyanyuk dan buta apa yg dia buat kat situ selama ni :D

Ckp psl tenet ni, hati2 la ye.. jgn dok cakap pakai lepas sesuka hati aje. Guna internet ni, seolah2 kita dok jerit kuat2 kat public ooo... so, hati2 la skit. Kalo tak, free jer jadi mcm beberapa org yg dah kena tindakan kat mahkamah.

Hmmm.. minggu lepas pi umah Paklang sbb mama nak pesan puding kat Maklang. Pehtu Paklang minta tgk computer dia.. rupanya kena virus, worm, trojan sume sikit punya teruk. Web bleh surf, program sume bleh buka mcm biasa... KECUALI apa2 yg berkaitan tentang Anti Virus/Malware/Spyware.. ataupon program2 yg boleh membahayakan virus, worm, trojan tu sume... bila kita hanya buka folder aje pon, automatic computer tu akan logout dan login semula. And everything is back to 'normal' :D cemtu gak web, masuk la web paper online ke, email ke.. apa2 aje la. Kecuali web antivirus atau apa2 yg sewaktu dengannya.. mesti akan logout dan login semula, balik ke keadaan asal :D Folder Option xleh buka, Msconfig pon xleh.. aku bukannya scripters kalo bleh tulis apa2 kat RUN tu dan ubah apa2 HKEY ke apa :D

Last2 aku bitau Paklang nak amik HDD tu dan scan kat umah. Lepas scan, fully scan.. dpt lebih dari 700 threats infected dlm HDD tu. LOL...!!

Aku harap lepas ni takde la kena lagi computer tu.. sejak aku balik Msia ni, rasanya dah 5x aku kena selesaikan masalah yg sama kat computer tu. Sumenye sbb virus aje :P nak kata camne, Amira suka donlod guna Ares.. xtaula file2 apa yg diorg dok donlod. Email pon salah satu penyumbang utama gak, buka aje tanpa peduli apa isi file yg dihantar tu. Sbb tiap kali aku check bila masalah virus kat computer tu, aku dapati ada byk program2 kecik yg xtau apa guna yg diorg install dlm tu :P bila tanya balik kat diorg... diorg pon kata xtau apa guna. Aiseh..!

Aku harap lps install KIS tu, masalah tu dpt la berkurangan... setting dah utk automatic, delete if disinfection fail. Senang keje.. cakap byk xmo :D

Sunday, January 24, 2010

Bersawang ke...? Ahaks..!

Dalam beberapa minggu kebelakangan ni, aku takde mood sangat. Kekadang mmg nak menulis, tp aku ni mmg kena tunggu masa yg perasaan aku sendiri tetiba nak menulis.. baru aku mau. Kalo tak, mmg jd tak seronok nak tulis apa2 pon.. mcm mereka2 cerita lak.

Tadi tengahari pi kenduri Pak Man ngan parents aku kat Kuala Perlis, ramai kawan2 ada sana. Cikgu2 MATRI dan SRIM pon ada, yelahkan.. Pak Man tu tukang kebun MATRI, kalo nak tapai atau laksa Kola, mesti tanya Pak Man punyaaa :D best ooo...



Lauk dia, rebung, kurma daging ngan ikan masak pedas jer... aku mmg tibai rebung tu byk2 laa, mmg peberet aku tuh! Hehehe! Jumpa Ameq.. mentang2 la baru lepas kawen, sengap terus :D takpa Ameq.. xpa, aku paham... ekekekeke...

Last week anto Afif pi KL naik ketapi, pi ngan abah ngan mama.. jumpa Abg Pian ngan family dia, sbb nak anto adek ipar dia balik Ipoh..




Lepas tu, terus ke Utan Aji.. pi umah org japz. Keliling kwsn tu mmg bendang aje.. tp skrg ni mmg musim menuai, jd petak sume da kering..




Hmmm.. nnt aku sambung lagi..

Sunday, January 10, 2010

Censorship Board Forum

Sejak minggu lepas, amnet dah dissolved dah HR ngan BOD. Jadi masuk amnet pon free aje la :) Amnet nak buat pemilihan Censorship Board Forum baru punya utk tahun 2010 ni. Dah seminggu dibuka utk pemilihan calon.. maka banyak la nama yg kuar, hampir 50 orang dari 75 orang yg layak tu.

Maka bila tengok balik, maka aku pon bagi la list yg aku rasa mampu utk jaga amnet nnt. Sbb sume nak happy.. kalo amnet lintang pukang tunggang langgang, sapa pon tak happy nnt. Tapi masalahnya, bila bercakap.. fuh, macam2 punya cadangan bernas the best in the world kuar. Berjela2 dan idea yg tak putus2... tapi bila diberi peluang utk nak laksanakan cadangan diorg sendiri tu? Terus lari cabut.. semua takmo.

Alasannya adalah tanggungjawab. Amboi.. ingat masuk amnet jd BOD/HR tu dapat gaji ka? ada bayaran ka? TAKDE PON. Selama ni, dok mengulo tak kurang dari 6 jam sehari kat depan computer tu, takde masalah pon. Tau2 bila sebut psl nak TOLONG wat keje sama2 kasi amnet ceria, bersih dan happy... semua lari cabut? Bertanggungjawab ke tu?

Aku ingat lagi, forumers yg dilantik jd HR team tu pon sama. Tergezut berok, sume mcm pelik dan rasa tak reti sangat nak wat mende2 tu. Sebelum ni hanya bersembang biasa, tau2 kali ni dah jd lain sikit. Tapi, diorg cuba jugak.. kenapa? sbb nak semua orang happy. Kalo lintang pukang, terus semua orang tak happy. Ada jugak yg xdpt masuk amnet, xdpt nak teruskan tugas HR.. xde masalah pon. Sebab kita tau, depa ada komitmen dengan profession depa sendiri. Amnet ni sebagai sampingan aje, jangan la pulak sampai nak mewajibkan masuk utk wat keje bila dpt tugasan HR ni semua. Biasa aje..

Semua orang ada tanggungjawab, biasa la tu. Kita yg buat pilihan tu pon bertanggungjawab jugak. Tak buat pilihan pon bertanggungjawab jugak. Tu la aku cakap, makan ramai ramai... basuh sorang sorang... please la. Kita buat semua utk utk nak semua orang happy jugak.

Tapi aku seronok.. sbb diorg sendiri yg pilih orang orang yg akan dilantik nnt. So, lepas ni.. apa2 tindakan yg berlaku, jangan pulak nak salahkan orang lain. Sebab sendiri dah buat pilihan. Dulu suruh jadi, TAKNAK. Bukannya takde peluang, bukannya tak diberi peluang.. tp diri sendiri yg tolak dan cabut lari...

Aku harap, amnet ada dapat satu team yg dapat buat keje bersama2 dan dpt bagi komitmen sepanjang tahun. (Bukan wajib masuk ye). Jangan lesap terus dah la.. at least muncul la sekejap utk bantu kawan2 seketika.

Berapa orang yg nak baca posting aku ni? Hehe.. !

Thursday, January 07, 2010

Kemasukan Student 2010 dan Kenduri Lagiii...

Sedar tak sedar, rupanya dah 2 minggu aku tak update blog! Patut pon sampai Munzir tego aku. Hehehe..

Ujung minggu lepas, pi tuko tayar keta. Pi ngan abah ngan mama sekali. Biasala, tayar da haus, hampir botak. Tu semua disebabkan pemanduan ala F1 oleh aku la kat selekoh2 best :P (actually, kalo nak bandingkan pemanduan aku dengan pemanduan Munzir.. aku ni mcm org baru dpt lesen P aje. Hehehe.. xcaye? try ler naik ngan dia :D tp mengikut kata Munzir dan Ashraf.. pemanduan Abu adalah jauh lebih ganas. Haih.. tak terbayang aku) Tp lepas aku dengar cite dari Munzir dan Ashraf sendiri... terkedu gak aku mendengarnya. Hehehe.. nanti la ada masa aku cite :D



Lepas tuko tayar tu, suruh dia buat balancing ngan alignment skali. Baru rasa sedap skit memandu... alhamdulillah :)

Pada 2hb Januari tu, MATRI da buka utk menyambut kedatangan pelajar. Aku dan beberapa orang lagi kena stay kat bilik mesyuarat yg dah diubah jd bilik pendaftaran bagi pelajar tingkatan 1. Duduk la situ, start kul 8.30 pagi sampai kul 11.30.



Tu dia gambar Fuad dok melayan parents plaja yg datang mendaftarkan anak diorg secara rasmi. Kami kat sini kena masukkan nama dan terima bayaran pendaftaran kemasukan tu.. mcm2 jenis cara bayaran ada, ada yg cash kat situ jugak, ada yg buat cash deposit pehtu tunjuk resit bayaran, ada yg bayar ngan cek, ada yg buat money transfer.. tp sume memerlukan bukti pembayaran la.

Tp masa nak tulis tarikh kat cek tu, dua2 org makcik yg tulis depan aku tu silap. Yela, dah masuk tarikh baru kan? diorg silap tulis 02 01 01... silap skit jer blakang tu. Tahun. Spatutnya 02 01 10. Tp sori la makcik, mana laku.. tarikh bila tahun punya tu :D

Kul 11.30 tu, Ostat Din suruh tulis kat pintu kaca tu.. TUTUP, kul 2.30 plak. Jadi, aku, Fuad pon amik la kesempatan makan nasik lemak yg diedarkan utk pagi tadi. Mana sempat makan woo.. org byk :P Lepas pekena nasi tu, 30 minit kemudian.. aku pi ngan Rahman ke kenduri Ameq Pak Cha. Orang ramai ooo.. sampai tempat duduk pon tadak masa tu.



Tp yg penting, amik dulu. Pehtu tunggu sapa2 mangkit dan terus duduk :D best kenduri Ameq ni.. lauk ayam dia adalah ayam Radix :D ikan keli pulak adalah ikan keli yg dibela sendiri tepi umah tu.

Sambil makan2, duduk borak2 ngan kawan2. Ramai jugak la kenalan2 yg mai.. tp Ameq tadak. Pi amik rombongan pengantin pompuan kat UiTM, ada tidoq umah tamu kat sana kot. Sampai arini aku tak jumpa Ameq lagi.. terpaksa berjauhan ngan isteri terchenta, keh keh keh. Biasala, dua2 org jadi guru. Sorang kat Perak, sorang kat Perlis. Bertemu time cuti aje la ye.. hehehe.



Meriah kenduri Ameq.. aku sempat jumpa Ameq sehari sebelum kenduri ni. Pi nak tolong kononnya petang tu. Tp masa aku pi tu, dah tadak apa2 yg nak di tolong :D maka aku tolong tengok dan tolong perabih makanan aje laaaa :D

Lepas makan ngan Rahman tu, kami pon balik la ke MATRI. Aku balik rumah terus, masa tu kul 1.. aku lepak2 dlm bilik, solat, masuk amnet jap. Tau2 kul 2 Ostat Din da tipon.. suruh pi skola segera, byk plak parents datang nak daftar lagi. Adess, ingatkan kul 2.30. Tp xpela, aku bukannya ada keje apa2 pon. Pegi sana, tipon Fuad, Wafiq pon mai.. elok la. Urus2 semua pakcik, makcik tu.. rehat semula. Pehtu yg masuk pon sorang dua gitu aje.. tak byk dah.

Kul 3.30 tu, aku, Fuad, Ostat Yazid, Pakcik Zul, Cikgu Deris dan Hakim.. bertolak ke Sungai Petani plak utk ke kenduri Jefri Warneri. Jefri ni, junior aku.. rasanya masa aku tingkatan 5, dia baru tingkatan 2 kot. Kami sampai 2 jam kemudian, dah kul 6 petang. Pakat tergelak masa sampai tu, sbb orang dah kemas abih dah! Hehehehe!!

Yang tinggal hanya khemah, kerusi2 plastik tu pon dah siap disusun. Lega laa meja makan sume diletakkan dlm kawasan umah dah. Hehe. Kami lalu slow2 bawah khemah tu dengan Avanza ostat Yazid, stop kejap bebetul depan umah Jefri.. lega dia ada kat ruang tamu tgh rehat2.


Tengok! Semua kerusi dah tersusun baeekkk punya..! Itu la pengantin kita, Encik Jep tengah dok ckp tipon...

Kami makan DALAM umah Jep tu.. heheh. Spesel la gak kan tetamu lewat ni :D Ingatkan kami paling lewat, tp tgh makan tu. Lutpi plak mai.. dia lagi lewat! :D orang SP gak tu :P Pehtu masa dok melepak kat luar, Mubarak plak mai ngan wife dia.. kira bukan kami aje la paling lewat. Heheh.



Ni Encik Hakim tgh dok melaporkan diri ngan wife dia kot :D dan Encik Fuad kat blakang tu dok baca paper...

Pukul 7, kami pon beransur.. solat dulu kat masjid kat bandar SP tu. Pehtu terus bertolak ke Kepala Batas utk nak amik keta kat umah 'pak sedara' Hakim. Pak sedara dia nak kasi pinjam keta tu sbb dah lama sangat tak guna. Masa tengok dari luar pon bleh tau, habuknya sikit punya tebal, dalam pon berabuk skit2. Tapi masih OK. Yela, siap kami bawak balik terus ke Perlis ooo...

Bergegar2 gak la keta tu kalo bawak lebih dari 100km/h, tp aku rasa kalo pegi servis skit.. elok la tu. Aku, Fuad ngan Hakim naik keta tu. Maka tinggal la geng veteran aje ngan Avanza tu :D kami mufarraqah kat situ la.. pehtu balik asing2 :)

Fuad yg bawak, dlm kul 10 lebih gitu singgah kat Jitra, pekena char kuew teow.. Hakim bawak sekerat.. pehtu mata dia pon makin kuyu. Maka aku terpaksa la take over... sampai umah pon dah dekat kul 12 masa tu...