Saturday, February 26, 2005

Heran betul.... punyala lama tunggu... siap refresh 4-5 kali... re-open lagi.... tak mau2 nak bukak, tetiba masa merungut kat Ida... mau pulak terbukak. Apa dia ketaq ngan Ida ke apa hah... pelik pelik... musykil betul...

Lepas solat jumaat tadi, Azizul masuk bilik aku, dan dengan gayanya tu... dia kata, nak mintak sokongan aku nak beli washing machine... hehe.. aku bitau, aku orait aje, cuba tanya Wadi... dia kata... wadi takmo :D aku sengih sensorang... yelahkan, kami kat sini bertahun2... jarang sekali ada yg nak beli mesin basuh ni, sume pakai tangan aje, alah... bukan nak duduk kat mesir ni lama2.... tapi pehtu Azizul kata dia nak bayaq setengah... aku 150, Wadi 100 ... hmm orait le, tapi aku tak dpt bayo dlm masa terdekat ni la. Waktu masak tadi, aku bitau Wadi... dengaq kata Zizul nak bayaq setengah... dia pun orait aje... heheh... ntah la... tengok la bila budak tu nak angkut :)

Masa aku tipon Wan... dia bitau yg Intan kata aku sombong. Heh... sebenarnya aku bukan saja nak sombong ngan Intan, cuma aku wat layan tak layan gitu aje. Aku terasa sikit ngan budak ni sebenarnya, tapi aku rasa mungkin Intan pk benda lain nnt... biarlah. Kalo dia nak tau, dia tanya sendirilah, tapi sepatutnya dia boleh tau sangat sangat apa benda yg aku terasa tu. Tak tanya pun takpe, aku tak dendam atau marah pun ngan dia, lagipun benda ni bukan ada kesan kat pergaulan kami pun... still the same :)

Banyak kali aku terlupa nak paste lagu Naked... ni ha.. ade kesempatan, meh meh...


Naked - Avril Lavigne

I wake up in the morning
Put on my face
The one that's gonna get me
Through another day
Doesn't really matter
How I feel inside
'Cause life is like a game sometimes

But then you came around me
The walls just disappeared
Nothing to surround me
And keep me from my fears
I'm unprotected
See how I've opened up
Oh, you've made me trust

Because I've never felt like this before
I'm naked around you
Does it show?You see right through me and I can't hide
I'm naked around you
And it feels so right

Hmmm.... tetiap kali aku dengar lagu ni, mesti otak aku menerawang ke memori yg lama, pasti! Sesuatu yg memang membuatkan aku rasa sifat keterbukaan... dan aku cukup sukakan kalo ada yg berkawan dengan aku, terima aku seadanya... dan tego aku bila aku buat silap... bukan bila kita wat silap, dia tak kisah aje... tu nak merosakkan kawan namanya :P

Arini besday Yi... 28 dah dia... aku pun lagi sebulan... heheh... cepat oii... cepat cepattt....

Wednesday, February 23, 2005

Memori

Hari ni aku dapat berita yg memedihkan hati aku. Patut macam terdetik nak datang CC. Bukak email... ade email dari Dila... dia bitau, yg dia dah tunang. baru bertunang pada raya Cina yg lalu... moga dia bahagia...

Semalam tengok citer cina tu... 40 episod, satu episod ade la dlm 4o minit. Da sampai ke episod 39, mat panggey makan sate... aku renti. Pehtu terus tido sampai kul 4 pagi, balik umah... Dlm citer tu dia banyak pasal citer yg berputar2 aje. Tunjuk cemana raja yg banyak 'makan luar' .. last2... berlonggok2 anak haram dia dari perempuan yg berbeza2... pegi sana, ni akak kamu.. pegi sini... ni adek kamu... mampos... nampak sangat kenapa Islam amat menjaga nasab ni, hukuman pun memang setimpal, setakat hukuman Shaolin tu, memang tak sepadan ngan Islam la... sebagai seorang islam sepatutnya kita nampak sangat betapa hebatnya hukuman dan undang2 ciptaan Allah ni...

Tapi hero dia tu memang best jugak... bab kesatriaan..kepahlawanan... memang jaga habis. The true heroo... hehe... tapi yg tak puas hati ngan cite ni adalah jalan citer dia yg kadang2 banyak meleret2, lepas tu mula memasukkan watak2 yg ntah dari mana2 ke dalam jalan cerita yg asas dan berat ni... watak2 muncul dan pegi camtu aje...

Kelmarin, masa aku dok tengok citer cina ngan Pak Rin, elok masuk subuh, Abas ajak pegi ngan dia ke pantai cari kerang, Taib ajak... aku pun orait aje. Kul 8 ready2 terus pegi... Yuzrim pun pegi sama... jadi 5 orang la, 4 beskal... Taib carry Bebah... sampai aje, terus cari... takde.. Abas pegi sampai belah pelabuhan, dpt berapa ketul jer... memang ingat takde dah... tapi aku terus jalan ke tepi, tuju arah Alex... aku rasa kat situ ada la gak w/p sikit... dan lepas penat kayuh kat gigi air tu... aku tolak beskal plak.. penat woo kayuh atas pasir. Dok terbenam aje. Ade la aku dpt sikit kerang yg separuh terbenam dlm pasir... kais2 ngan kaki... last2 mula korek sikit... sambil2 tu.. diaorg datang, Taib korek... dpt lagi... last2... kami pakat2 korek aje cari kerang, rupanya dok dlm pasir :P cari sampai kul 10... pehtu buang isi plak... hehe... 5 orang punya keje... letih gak woo... sapa penah wat keje ni memang tau la penat dia :P

Tengah dok perisi tu, datang askar pengawal pantai 2 orang, suruh timbus balik pasir yg kami korek tu.... kami masing2 pakat bengang aje... dia kata salah la, kena tangkap la... tak cerdik betullla arab tu, senang cakap... bodo. Yg korek tu bukan dalam pun.... sejengkal aje paling dalam... lepas tu bukan jauh ngan pantai, 3 meter aje... air laut pasang, ombak datang, abih le lubang tu... apalaa... sbb arab tu bodoh, ada AK-47, maka kami pun terpaksa jadi bodoh sama arab tu jugak la.... kasian Abas ngan Taib tolak balik pasir2 tu... aku ngan Yzurim wat bodo jer... malas layan arab tu. Saja tunjuk power la tu...

Dok tak lama lepas tu, datang sorang lagi arab... kali ni pakai smart, siap ngan neck tie lagi...wat tak tahu aje, dlm hati pk, sapa la plak nih, nak apa ntah... takkan salah plak kutip kat sini... :D rupanya nak suruh kami tolong angkat keta dia tersangkut dlm pasir... keh keh... apa la... dah tau pasir tu tak kejap, buleh turun ngan keta... masa dekat ngan keta tu, baru nampak ade bini ngan anak dia dlm keta... yg ampehnya, tak turun plak tu... kami tolak sekali ngan diaorg... aku, Taib ngan Abas tolak keta dia... alhamdulillah naik... sez thanx... ciao...

Ntah la... aku malas pk banyak... sekarang ni aku rasa lain sikit... nnt la aku free, tulis lain...

Saturday, February 19, 2005

Different Friends Has Different Feel

Lama gak tak tulih... kekadang benda yg nak tulih tu da jadi basi :D tapi kena time yg datang CC, nak tulis plak tak cukup masa... sbb aku kalo tulih kat cni, takes time gak... biar menerawang... heheh...

Boring gak ngan CC nih, connection mcm tak betul aje, aku bukan bimbang apa.. kena kita da tulis panjang2, tup tup... kena reset... connection failed la... tensen woo... da tulis panjang2, ilang plak..

Kelmarin budak arab tu datang pasang line TV... sepatutnya 13 channel, tapi sbb terlalu ampeh, dpt 8 aje... tu pun setengah dari tu tak clear. Chizzz... aku takkan bayar penuh selagi tak clear gambar tu... nak wat apa... takkan nak tengok gambaq pecah2 kot... aparaaa... yg boringnya bila channel yg slalu kita tengok mcm Al-Jazeerah, ART ngan yg baca quran tu yg blurrrr sesangat... ampeh... Space Toon pun kejap ade kejap takde... channel 2 ade... bole la tahan...

Bangun tido lambat arini.. semalam pun lepak umah Mat, tengok Titanic, nak tengok cite apa lagi? dlm bilik diaorg dok tengok Anugerah Muzik apentah... tak minat aku... tau sudah. CD kebanyakan sume da tengok... last2 layan gak la Titanic. Bagi aku cite ni memang best gak la w/p tengok byk kali... emm, tapi aku baru tengok cite ni 3x kot termasuk semalam. Tu pun bukan teringin nak tengok, tapi benda da terhidang depan mata... :)

Kawan ngan orang... tu sebahagian dari kehidupan sosial seorang manusia, aku tak terlepas dari perkara tu. Tapi bila orang tanya, kenapa suka kawan ngan saya... apa beza ngan orang lain.. aku macam terkedu tetiap kali org tanya perkara tu. Pertamanya, aku tak tahu dan memang aku tak tahu kenapa aku suka berkawan ngan seseorang tu. Kalo alasan taknak berkawan tu, banyak la kan bole bitau. Bila berkawan tu, aku rasa hepi.. ia adalah sesuatu yg berkaitan ngan perasaan kita.. happy ngan seseorang tu.. satu perasaan yg lahir dari hati nurani tanpa dpt diungkapkan semata2 dengan kata2... ade 'click' ... dia rasa 'masuk' utk berkawan... mcm dgn kekawan skrg... gitula... baik laki maupun pompuan... kalo takde 'click' tu... memang tak rasi rasanya... haa... serasi... keserasian yg dirasai kot... why? tak tahu... tak boleh nak diungkapkan antara satu sama lain... benda ni akan terluah sendiri bila kita excited.. kot...
Keserasian yg menghasilkan kegembiraan yg jauh di dalam hati ....

Adilah, Cha even Shamilah penah tanya kat aku.. kenapa aku cintakan diaorg... why? tak tahu... perlukah penjelasan yg begitu mendalam... kadang2 perkataan tu tak datang, mungkin. Teringat aku satu emel.. pasal sorang awek tanya kat pakwe dia, kenapa ko suka kat aku... si laki tu terdiam, speechless, kaku... tak tau nak kata apa... dia juz kata, I love you so much... pom tu tak puas hati... sesangat. Sampaila ade kejadian yg berlaku yg menyebabkan pom tu bisu... hmm... aku tak ingat cite ni seterusnya. Tapi last, laki tu datang setelah menanti dan cuba utk mendekati pom tu yg selalu menyembunyikan diri akibat malu dia jadi bisu. Waktu tu la laki tu jawab balik segalanya... aku pun nak tengok balik jawapan tu... hmm hmm... Ida kata dia ade email tuh... sabar menanti.. hehe...

Bila kita kata, suka kawan sbb baik, senang hati... dll... dibalas balik.. sama la cam orang lain.. huh. sama ker... setiap orang adalah berbeza. Bagi aku kawan2 aku sumer berbeza, memiliki personality yg tersendiri yg membuatkan aku rapat ngan diaorg ni.. nayalah nak cari yg perfect. Apapun aku suka pk terbalik... bahaya jugak kekadang tu... masalahnya sekarang ni la... huh. Ntahla.. mungkin orang yg taknak kawan ngan aku kot....

Ida kata ade iklan Jang Nara... www.popeyes.co.kr/popunity/down/3p1.mpg aku tak bawak pendrive... lenkali ajela kot buleh amik :) nak tengok Naruto... tapi mangga nyer belum diterjemahkan lagi...

Finaz anto sms, bitau dia keguguran. Cian dia... mesti da banyak yg ready kan. Menanti kelahiran anak sulung... tapi cemtu pulak jadiknya. Ade la tu hikmah yg terselindung... kita sebagai manusia, keterlaluan banyaknya perkara yg tak tahu....

OK lah... aku tak hepi sangat...

Tuesday, February 08, 2005

Still Kat Cairo

Arini Selasa.. pepagi lagi aku tanya Wadi, nak balik bila.. dia kata esok la, cam malas2 sikit nak balik arinih. Aku orait ajer.. sbb aku rancang arini aku nak pegi jumpa Massah, amik CD cite ngan CD kosong tu...

Lepas abih subuh, sembang2 sikit.. aku datang CC ngan Wadi dan Caphiq. Aku amik USB Halim, download Naruto, some pics from AM.net dan Naruto punya sound track. Ada banyak lagi, tapi flash disk tu da penuh :P Esok la kot kalo aku ada masa, datang lagi... hadoi, aku bebetul nak cite Cooking Master Boy tuu...

Semalam tak kemana, aku lepak umah, tengok Naruto balik, pehtu makan dan tido sampai petang. Malam tu diaorg ajak makan kat HadhrulMaut, betoi ka aku eja aa... aku order setengah punya ayam.. nasik jer tak abih sikit lagi.. eh, semalam tu budak yg masuk situ rasa macam adek angkat Massah ler, macam fimiliar aje rupanya, nak tego.. aku segan sbb tak ingat nama.. kena dia kata tak kenal... kan naya.. kalo tau nama tu lain gak..

Cha tego kat YM tadi.. dia kata lama tak chat, yer.. lama betul... tapi takkan saja2 nak chat ngan dia plak. Da kawen tu.. tak bole la kan. Tup tup.. dia nak kenalkan ngan kawan anak sedara dia... haiyo... ntah la, aku malas pk lagi... sbb aku target 4 tahun, 2 thn utk habiskan pengajian dan 2 thn lagi utk prepare and establish anythin I can... tapi kalo ada jodoh datang sebelum tu... orait gak :) Yang aku pasti... aku masih slow lagi nak buat 'apa apa' pada masa ni... aku hepi dgn kawan2 yg ada.. :)

PC Ida da ok... tapi dia kata masih tak dpt nak connect ke internet... aku harap semua akan ok nanti.. :)

Hmm... aku nak balik.. esok kalo sempat.. aku datang lagi... insyaAllah..

Sunday, February 06, 2005

Memang sejuk jugak kat luar tu... pagi2 la katakan. Bebudak da start pegi skolah.. kuliah pun da start.. tapi macam biasa la kan?

Semalam aku pi ke ma'rod ngan Halim, Caphiq, Usop.. kat sana baru terjumpa balik ngan Ameq dan Abg Zaki... macam biasa, aku pi dengan tarak duit... niat nak tengok2 apa2 yg patut aje... tapi, terjumpa benda lain... aku beli Jami' Fatawa Al-Mar'ah, Ulum Quran, Quran And Bible Studies, Qira'ah wal Kitabah... ngan 5 tape nasyid arab... jumlah? 96 genih:P macam tak percaya aku.... tapi kalo nak ikut, memang murah banyak la berbanding msia.

Sembang ngan adek semalam... dia tak buat lagi urusan safarah, hadoi.. bila yerk. Sembang banyak pasal masalah rumah negeri... Selangor memang bermasalah sekarang ni. Macam aku cakap ngan wadi dulu... kita kat cni mampu bertahan aje... kalo kat Msia selesai.. cni takde masalah.. tapi BILA yer? sama2 la kita usaha...

Hati yg buruk akan melahirkan tindakan yg tak elok... senang aje kan nak tengok? mcm hadis Rasulullah tu. So.. yg banyak melalui pada hati ni adalah prasangka... benda yg terdetik di hati kita.. sebagai dai'e .. muslim, kita kena melatih diri kita husnu dzan ngan sahabat2...at least, benda tu yg datang dulu sebelum kita ketahui perkara yg sebenar. Nak buat keje besar... tapi dengan perkara yg kecik tu, su' dzan tu... dah merosakkan perjalanan ke arah keje yg besar tu... kedua, bagaimana cara kita untuk berhadapan dengan seseorang tu. Cara pergaulan kita... pendengar yg baik dan mampu nak cakap sesuatu yg at least bole kasi org tu puas hati.. itula seni seorang dai'e. Kita menjadi fleksibel pada keadaan2 tertentu yg memerlukan. Perhatikan keadaan sebelum memulakan sesuatu... macam kita bawak keta kat Highway ngan kat jalan kampung... kelajuannya pasti tak sama. Dan jika kita slow kat atas highway, mesti ada sesuatu yg akan berlaku... so tengok tempat jugak la kan? nak buat sesuatu tu.. tak semestinya laju tu boleh cepat sampai :P

Apapun.. seperti pendaki gunung.. macam kita yg penah panjat gunung atau bukit.. ngape kita panjat jugak utk sampai ke puncak? kita tak naik sekerat aje... kita akan usaha jugak w/p slow2 utk menuju ke puncak... sedangkan dlm perjalanan menuju ke puncak tu memacam ada kan? dengan letih, penat yg memang tahap naya, berpeluh2 toksah citer la... redah semak samun.. ada banyak serangga dll... tapi kita teruskan usaha jugak... kita tak renti & turun, kecuali terpaksa...kenapa? sbb kat puncak tu .. kita akan dapat kepuasan.. satu pemandangan yg elok.. cantik.. dan memang tak dpt diluahkan dengan kata2, keindahan dan kepuasan ketika sampai ke puncak. Gitulah... hidup sekarang ni yg kita berjuang.... nak menuju ke puncak kan? ade yg laju.. ade yg slow.. ikut stamina masing2... ngape harus takut dan gentar jika disana ada janji yg memang pasti utk kepada sesiapa yg sampai ke puncak.... :)

Moga Allah kuatkan hati aku... jauhkan aku dari perbuatan maksiat dan mungkar...

Kotornya ...

Tuesday, February 01, 2005

Kul smilan pagi lagi aku da datang CC ... tido katil abas semalam.. dia tak tido pun, dok adjust PC dan burn CD ... aku layan tido jek... bangun subuh, tido lagi... pehtu bangun kul 7 tu. Balas msg sat...then mintak CD Midori No Hibi yg Abbas burn tu... test kat VCD player... orait.. jadi le.. eheks... alamatnya kalo da dpt converter dan buleh cut Naruto... mesti bole masuk CD.. ehehehe!

Semalam.. dari berbalas msg ngan Massah, trus aku call dia... tanya2 cikit.. kasi jelas yg aku tak jelas... orait gak... dapat la aku tau apa yg aku taktau... tapi kalo org tak cite mana la aku nak tau kan? aku bukan ade teropong hati....

Amali da sampai.. aku call dia masa kat Astad Dumyat, relax jap sementara tunggu game seterusnya. Dia kata ada benda nak cakap... hadoii... berdebar jugak... family la tu.. barang aku pun ade gak... malas nak agak apa bendanya. Tengok sendiri nanti, mudah.

Aida pegi Sinai arini.. bertolak kul 2 pagi kot... masa dpt msg tu, dia kata da ade kat terowong suez. Hmm.. aku pk gak, tengok2 tempat yg diaorg nak pegi tu... boleh aje pegi Sharm Sheikh... mesti atas nama persatuan gak... w/p sabah, tapi diaorg still masih bole berikan kebenaran nak pegi.... cool jer .. orait gak... aku nak pi... aku pun nak pi gak laaaa....... mana2 tempat yg buleh pi aku nak pi sumer... ngape, rugi la kan.. da ade kat sini tak pegi tempat2 yg orait dan cantik... personally aku tak berapa setuju ngan pendapat yg pasal nak usha benda negatif tu... ngape, benda lain banyak... apsal nak usha yg tu jer.. kat Msia pun berlonggok... hmm, time tu la nak tengok... kopiah putih atas kepala tu... real?

Piala EXCO... aku team ngan Wadi, Usop, Khusaini, Aizat, Jehe dan Razif... team Kawarek... keh keh.... kami main happy2... yelahkan.. team orang lain lagi power... 6 team... tapi tak sangka plak, team kami bole menang dan terus menang... yg awal2 tengok... yg orang isap okok, memang pancit awal2 lagi... sapa tak isap okok, bole lagi... lain la aku ngan wadi yg memang tak jogging pun.. eheh... stamina pun out... tapi tu la ble tengok kesan org isap okok. Kira2, brape kerat sangat budak Dumyat tak isap okok? nasib team aku kuat lari... aku aje yg teruk.. so jadi goal keeper... alhamdulillah dpt la save beberapa percubaan bahaya... chewah.. lutut pun luka masa half-dive tu... cakit wooo... masuk akhir.. team kami tak sempat nak relax pun, terus jer lepas perlawanan suku akhir terus masuk akhir... dan tarik nafas 5 minit kot... haiyaa... pengsan bebudak tu... kalah :) so dpt le nombot dua... alhamdulillah ...

Sejak lahir... sejak aku sedar kat dunia ni... sejak aku kecik, boleh fikir, ingat dan tau serba sedikit perkara dlm dunia ni... budak pompuan tak suka kawan ngan aku... Kenapa? ntah.. jawapan tu takde pada aku hingga sekarang... sejak dari darjah satu, sampai darjah 6 ... pehtu masuk sekolah menengah... sampai la form 3 ... kat situ aku mula buka sesuatu yg dah mengubah pandangan aku terhadap pompuan ni.... tapi, macam dulu, bebudak pom sekolah aku tu, tak penahnya yg ok ngan aku... tak paham2 betul....
Yg tolong aku mengenali benda ni sume... Amran.. thanx :) helped me a lot! dia sebenarnya luah masalah dia kat aku pasal kak angkat dia.. last2 terangkan kat aku sifat2 asas pom ni satu2... great info bagi aku masa tu... yelahkan, baru 16 thn :)
Lepas PMR... aku pegi umah Dzia... 2 minggu lepak... masa tu la aku kenal Adilah... dan aku tak sangka, org yg luar bole layan aku lagi ok dari yg dok ngan aku ni...
Lepas abih SPM... aku sedar banyak berubah, dulu tak berani tego, cakap, muka masam, cebik dan ntah apa2 lagi... jadi lain jer.. tego dan etc... waktu tu laa baru nak bitau... suka awak la... minat awak la... aperdaa... sesungguhnya ada sesuatu disebalik negatif tu.. :P

Kecik2.. sekolah rendah... aku ni bole kata mangsa buli aje... darjah satu.. darjah dua... darjah tiga... takyah sebut kat sini la... sbb bebenda tu kecik jer bagi aku sekarang, tapi waktu kanak2 dulu... benda tu cukup memedihkan hati... tapi bila start masuk darjah 4... aku mula cabar fight ngan org yg nak buli tu... well, no pain no gain... gitu la life aku kat skolah... kat umah, aku la budak manja... baik, tak tahu erti keganasan... tapi kat skolah... kira 3rd grade gangster :P Hmm... aku rasa ok jugak, bukannya membuli atau buat benda2 tak elok kat skolah...err, tapi ade la sikit2... nakal la katakan :P aku cuma pertahankan diri aje dari di buli.... tak balas, diaorg ganggu lagik... bergado beberapa kali tu, no big deal... luka? sakit? lumrah... haiyoo, ngape aku jadi camtu dulu yer... pertahankan diri.. brutal...
So sekarang ni bila baca bab keganasan di sekolah... aku tau sesungguhnya benda yg berlaku di sekolah sekarang adalah jauh lebih ganas dari zaman aku dulu... nape? bagi aku jawapan mudah... sistem yg Allah bagi tak di praktikkan.. padan muke...

Ngape kita kawan ngan seseorang tu...? anybody? ...