Sunday, February 06, 2005

Memang sejuk jugak kat luar tu... pagi2 la katakan. Bebudak da start pegi skolah.. kuliah pun da start.. tapi macam biasa la kan?

Semalam aku pi ke ma'rod ngan Halim, Caphiq, Usop.. kat sana baru terjumpa balik ngan Ameq dan Abg Zaki... macam biasa, aku pi dengan tarak duit... niat nak tengok2 apa2 yg patut aje... tapi, terjumpa benda lain... aku beli Jami' Fatawa Al-Mar'ah, Ulum Quran, Quran And Bible Studies, Qira'ah wal Kitabah... ngan 5 tape nasyid arab... jumlah? 96 genih:P macam tak percaya aku.... tapi kalo nak ikut, memang murah banyak la berbanding msia.

Sembang ngan adek semalam... dia tak buat lagi urusan safarah, hadoi.. bila yerk. Sembang banyak pasal masalah rumah negeri... Selangor memang bermasalah sekarang ni. Macam aku cakap ngan wadi dulu... kita kat cni mampu bertahan aje... kalo kat Msia selesai.. cni takde masalah.. tapi BILA yer? sama2 la kita usaha...

Hati yg buruk akan melahirkan tindakan yg tak elok... senang aje kan nak tengok? mcm hadis Rasulullah tu. So.. yg banyak melalui pada hati ni adalah prasangka... benda yg terdetik di hati kita.. sebagai dai'e .. muslim, kita kena melatih diri kita husnu dzan ngan sahabat2...at least, benda tu yg datang dulu sebelum kita ketahui perkara yg sebenar. Nak buat keje besar... tapi dengan perkara yg kecik tu, su' dzan tu... dah merosakkan perjalanan ke arah keje yg besar tu... kedua, bagaimana cara kita untuk berhadapan dengan seseorang tu. Cara pergaulan kita... pendengar yg baik dan mampu nak cakap sesuatu yg at least bole kasi org tu puas hati.. itula seni seorang dai'e. Kita menjadi fleksibel pada keadaan2 tertentu yg memerlukan. Perhatikan keadaan sebelum memulakan sesuatu... macam kita bawak keta kat Highway ngan kat jalan kampung... kelajuannya pasti tak sama. Dan jika kita slow kat atas highway, mesti ada sesuatu yg akan berlaku... so tengok tempat jugak la kan? nak buat sesuatu tu.. tak semestinya laju tu boleh cepat sampai :P

Apapun.. seperti pendaki gunung.. macam kita yg penah panjat gunung atau bukit.. ngape kita panjat jugak utk sampai ke puncak? kita tak naik sekerat aje... kita akan usaha jugak w/p slow2 utk menuju ke puncak... sedangkan dlm perjalanan menuju ke puncak tu memacam ada kan? dengan letih, penat yg memang tahap naya, berpeluh2 toksah citer la... redah semak samun.. ada banyak serangga dll... tapi kita teruskan usaha jugak... kita tak renti & turun, kecuali terpaksa...kenapa? sbb kat puncak tu .. kita akan dapat kepuasan.. satu pemandangan yg elok.. cantik.. dan memang tak dpt diluahkan dengan kata2, keindahan dan kepuasan ketika sampai ke puncak. Gitulah... hidup sekarang ni yg kita berjuang.... nak menuju ke puncak kan? ade yg laju.. ade yg slow.. ikut stamina masing2... ngape harus takut dan gentar jika disana ada janji yg memang pasti utk kepada sesiapa yg sampai ke puncak.... :)

Moga Allah kuatkan hati aku... jauhkan aku dari perbuatan maksiat dan mungkar...

Kotornya ...

No comments: