Tuesday, May 29, 2007

Cobaan...


Ngeee.... :D

Aku tak update da bape ari ye? kalo ikut keadaan biasa la... kira tak lama gak la ni. Tapi disebabkan kebelakangan ni aku slalu gak bertenet.. maka tak update dlm masa seminggu pon dah terasa lama :)

Terdetik kembali utk aku cepat2 mai CC ni nak update blog adalah bila aku dpt sms dari Bulan tadi... terharu je bila baca msg dia. Thanx :) Tiap2 kali aku masuk tenet... yg pertama aku bukak, adalah amnet... pehtu paper, email... dan blog kawan2 yg kat list aku tu .... :)

Tapi arini... nak kata nyesal bukak pon.. xleh gak.. sbb aku akan baca gak nanti pon entry dia tuh :P ... uhu.. geram sungguh tengok pari bakar ngan cecah nye tuh... adeiii.... sapa2 yg blom tau.. masuk la kalo ada masa kat blog Bulan tu.. rajin amik gambaq la dia ni... dah la Aya bukak thread psl makanan&minuman yg paling rindu tu pon dok berbalas tak abih2... isk isk... dok kat perantauan mmg asyik ingat yg tuuu je... :P

Tapi ni amnet buat hal lagi... forum besar.. tp takde tapak kukuh... da lebih berapa kali kene tsunami... dok kat tapak free je. Kalo la dpt tapak berbayo mcm Cari.com tuh... sah elok skit kot.. (bandwidth dia la je kot...) tp interface dia mcm boring je... iklan pon bertepek2 je kat Cari tuh... tu la aritu artismelayu da bitau dah... huhu.. xpola.. aku enjoy lagi dok kat situ, w/p bknnya rajin wat posting sangat...

Ni tgh2 dok buat posting... dah ade masalah nak post... bila refresh... dah time out.. mcm2 hal... da banyak kali kene gitu... nak kata pengujung ramai pon... tak sampai 60 org pon tadi... guest & users..... hmmm hmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm... !!!!

Kelmarin besday ostat Abdul Rahman... mlm tu, aku kuar pegi cari adiah... mula tu aku mmg pk nak kasi La Tahzan (Don't Be Sad) karangan A'idh Al-Qarni.. bagus buku ni.. sesuai utk pembaca dari pelbagai latar belakang... tp da sebab lewat aku cari.. malam plak tu.. maktabah pon da tutup.. lagipon kat H7 ... jd aku dah terlewat la. Kuar pon dah kul 10 mlm, lps isya... aku tuju ke Abbas Aqqad je... terpacak awal2 tu tepi Tazaj ... termangu2 nak kemana... malas nak renti kat Wonderland sbb karang nak jalan ke Genina jauh sangat plak, bkn ada masa dah... lewat dah masa tu... so, aku tuju ke Stationary World.. pusing2 dlm tu dlm 5 minit.. then blah. Xde mende yg aku menarik perhatian aku utk dijadikan hadiah yg sesuai (ikut pendapat aku laaa, ehehe).

So aku sambil pk2... tuju je ke Genina Mall, maybe ada sumthin yg bole aku cari... sambil jalan tu, sambil mata aku meliar je tengok kedai2 yg ada barang2 ni... tego sorang awek yg tgh jalan kaki... tanya kedai adiah... dia kata kat Genina ataupon Qamar, satu kedai kecik tepi tu... aku pon pegi la... tp ampeh la.. kedai tu mmg jual barang2 adiah.. tp.. aler... xde taste aku langsung... mcm barang2 nak kasi kat awek je... no la.. aku nak kasi kat ostat aku nehhh... prefer buku atau pakaian ke apa.. tp nak beli baju ke jubah ke.. mahal la plak... :D

Then aku tanpa ada pilihan.. tuju je ke Genina... pusing2 dgn lajunya dlm 10 minit... naik tiap2 tingkat... last2 kuar gitu je... trus tuju ke Metro kat blakang Genina tu... sbb aku tau ada satu ruang jual buku2... w/p tak besar.. tp bole la tahan gak. Tapi skali tengok... takde yg sesuai bagi aku utk dibuat hadiah. Pehtu aku lepak kat korridor Metro tu, termenung 4-6 minit.. tengok org jalan kuar masuk... terpk la.. kalau la ada kedai buku mcm Popular tu kan best? aku xtau la kat bandar lain ada.. tp kat Madinah Nasr ni... aku tak jumpa lagi la... maybe sbb aku tak banyak jalan kot. Tapi kalo pk nape kedai2 buku camtu takde@tak banyak ada kat Mesir ni pon... masuk akal jugak la.... kenapa? haa...

Sebabnya... kedai2 buku agama mmg banyak kat Mesir... bukan mcm toko kat Msia tu.. kat sini mmg banyak mcm library dah sekali masuk dlm kedai2 tu... tp xde la luas mcm library betul kan :D ada gak dlm kedai2 ni buku2 psl sosial.. dan lain2, tp xde la banyak... nanti la ada masa aku amik gambaq.. tepek... nak cite pon susah :D

Hmmm.. terpk gak kan... mesti ada nye kedai cam Popular Bookstore tuh... humm... agaknya lebih popular kat kawasan petempatan international la mcm Tahrir, Mohandiseen, Ma'adi... kat Madinah Nasr ni sbb org2 Mesir je... brapa pratus sangat yg nak baca buku2 lain neh.. kan? depa ni patriotik kuat sangat... tak banyak gak yg jumpa tau psl pengetahuan am yg luas... kalo baca TeenStuff... tau la gak betapa ada pecahan dlm masyarakat diorg ni.. antara yg suka tinggal di Mesir, yg terpaksa tinggal di Mesir dan yg dapat tinggal di luar negara dan suka tinggal di luar negara... dan yg tinggal luar negara tu kene pecah gak... antara yg penah ke luar dari negara2 arab dgn yg tinggal di luar dunia arab.... kebanyakan arab ni lebih tertumpu ke barat... dan dulunya diorg cukup sanjung USA... lps kes iraq dan beberapa tahun lps tu.. lps mcm2 kes US buat kat dunia arab ni... baru nak 'separuh celik' ... lembab betul. Baru padan muka.. tau sangat dok sanjung US dulu... :P

Jadinya... kalo yg arab kebiasaan ni... ilmu pd sesuatu tu ada.. tp pengetahuan am? kurang amat... bahasa yg tau? hanya arab... BI mcm kakak tua... tu sbb banyak la gak dugaan masa datang sini.. ehehehe.... tp dlm tahun2 kebelakangan ni kerajaan Mesir banyak melancarkan kempen2 utk memajukan Mesir dari sudut pendidikan, kesihatan... tp duit dia banyak tertumpu pd ketenteraan... ha, jgn taktau yg tentera Mesir mmg power... w/p tak nampak cam power :) Yg dok kat luaq tu.. askar bodo je... yg askar betul diorg, siap bole terjun dari bangunan tingkat 3 lagi, biasa2 je... kat TV slalu gak tunjuk time diorg wat latihan ketenteraan neh.. pertunjukan la kat org2 kenamaan lebih kurang.

Kiranya banyak gak la pertambahan org2 yg celik ilmu ni berbanding 10-20 tahun lepas... sbb Mesir ni tak silap aku.. dulu.. lebih separuh dari rakyat dia adalah buta huruf. Tu sebab dlm TV pon ada wat kempen mengajo org membaca... yelahkan, dgn taraf kemiskinan rakyat... yg geng badawi... geng sa'idey... mcm2 lagi...

Hwaa ... mcm2 ler plak aku membebel malam ni :D elok gak ye aku beli TeenStuff dgn Egypt Today tuh... byk gak tau psl sosial life diorg... kalo hidup camni je.. tak ikuti perkembangan semasa negara dan masyarakat, mmg xtau gaks... huhu...

Macam2 la kalo aku membebel ni... hehe... oklah... thanx kepada sesapa yg sudi membaca tu... :)

Tuesday, May 22, 2007

Hard Disk Failure

OK... aku tengah dok usha2 dlm HDD td, apa bende yg aku leh kemaskini kan utk nak free kan space... sbb terlalu byk penulisan2 yg di save dlm tu, jd mmg amik masa dan aku jd malas nak buat sume mende tu dlm satu2 masa....

Tadi kononnya rajin la skit... lps main Diablo II ... tgk psl "Computer" ... dlm tu ada psl 200 Ways nak recover HDD anda... bukan la dijamin utk berjaya... tp sapa yg penah mengalami mende ni atau yg sewaktu dengannya, mesti tau betapa pentingnya utk nak buat perkara ni.... tambahan situ la desperate time nyer... :)

Ni aku amik sikit dari tips2 tu sume dari org2 yg berbeza... depa ni computer techician la... berdasarkan pengalaman masing2. Worth to tell, computer ni kdg2 korang sendiri secara logiknya rasa pelik sesangat sesuatu teknik tu akan berjaya jika dibuat (utk hardware aje la, tp kadang2 same things apply kat software/OS gaks...)


Depending on the drive failure I have had success with some rather extreme solutions to data recovery.

Symptom: Invalid Drive Specifications

Treatment
: Basic : Check your cmos battery
Check your IDE cable and connections
Check your jumper settings
Remove all other IDE connections but the drive in question

Advanced : Try disk manager software
Try data recovery software
Use a bios upgrade card ($39) and allow it to setup the drive
Look up the drive specifications on the manufacturer’s Web site and plug
them in manually.
Turn Off or On Write Precomp—32bit disk access

Symptom: Drive does not spin up: "Sticktion"

Treatment: Basics : Lightly tap the side of the drive case with a screwdriver— no power
Lightly tap the side of the drive case with a screwdriver– power on

Advanced : Cold soak the drive: Freeze in a zip-lock bag
Spray drive case with inverted can of canned air
Lightly slap the drive on a desk top: (mild frustration)
Repeated hammering of the drive on a desk top:
(last resort—total frustration only)

Symptom: Invalid media type

Treatment: Basics : Boot with a FAT32 Windows 95 boot disk Sys the drive

Advanced : fdisk /mbr
Check for a virus from a known clean boot disk

These are but a few techniques for the doomed platters. These techniques can be used in conjunction with one another to arrive at the desired solution. Lather, rinse, and repeat if necessary.

----------------

Here is the solutions checklist for this problem:

Tools needed:

• Bootable CD or locked floppy dis–k—Formatted with an OS that can see the file system of the hard drive. DOS is usually the preferred OS for this function with NTFSDOS from Sysinternals for NTFS reads and DOS utilities for diagnostics/repair.

• It should have the ability to boot to and/or see CD-ROM drives, read FAT, FAT32, NTFS, or other common file systems, run common network card drivers and see the network, have disk diagnostic and/or repair utilities, and have antivirus scanning software with current definitions.

• OnTrack Data Advisor—A free download from www.OnTrack.com Hard Drive (large capacity)—Formatted for a FAT file system (or whatever is your common file system) and preferably with BeOS as the boot operating system.

• Computer Repair Tool Ki–t—Standard repair tools.

• Freezer–—The one in your kitchen will do quite nicely.

1. The first task to recovering a drive is not at all technical—It is social. Prepare your user for the worst but also explain what the realistic chances of recovery are. Then start collecting information that you will need. Here is what you need to know before starting:

• What is the goal of recovery, returning to the previous state or recovering the data?
• Which is most important?
• What is the client willing to spend on recovery?
• What OS (NT, 95, Linux) and DOS (FAT, NTFS, FAT32) was the system running?
• Where is the computer located?

2. Check the environment: The last question from step 1 is often forgotten and can lead to extensive troubleshooting of a simple problem. Look for an environmental problem that may cause problems for the hard drive. Are there magnets on the computer case close to the hard drive? Is there a fan or heater near the computer? Is a transformer, electrical junction box, or high energy device near the computer (on a floor above or in a nearby wall)? All of these will produce a magnetic (or electromagnetic) field that can cause problems. Equipment that may vibrate the computer even at a very low frequency can cause hard drive heads to skip and jump or even scratch the platters.

3. Turn off the computer, remove the cover, and get ready to the turn the computer on. Then put your ear right next to the drive and power the system on. If you hear any kind of grinding, scratching, or rattling from the drive, turn the computer off as quickly as possible and go to the next step. Otherwise go on to step 5.

4. If the disk has made noise that indicates some sort of mechanical stress, then the problem is the domain of data recovery experts. This is where the client has to make a decision. Do they want to send the drive to a data recovery service, or do they want to destroy the disk in an attempt to recover some data? If the client has information that absolutely needs to be recovered, then send it to the professionals. Remember, you cannot service a hard drive unless you are working in a clean room.

If they are willing to destroy the disk and try to get some data off the drive, there is a quick hack available. Place the drive in a static-free bag, then place the drive and static-free bag into a ziplock bag to seal out moisture. Place this into a freezer turned to as low as possible for 24 hours. After 24 hours, pull the drive out and immediately put it into a computer (the faster the better) that boots to a floppy and has another hard drive to transfer data to. If the drive wasn't damaged too much previously, you should be able to pull some data off before the metal of the drive heats up and starts destroying the data storage platters. You can repeat the process only if you shut down almost immediately and go through the 24 hour freeze process again. Chances are that the first time attempt will be the only chance to recover data.

5. If the drive boots to an operating system and you can get to either a network or backup medium, then start copying the most important data off first. Once that data is off, you can back up less important data. The best bet is to listen to your client to find out what absolutely must be recovered.

6. If the client wants to restore the drive to its previous state and continue operating, then you need to do two things to see if this is feasible.

• First, run a virus scan on the drive. Update the virus definitions then scan every file on the computer.

• Second, boot to a floppy-disk-based hard drive utility and run a low-level
bad sector discovery utility.
If both tests pass and the computer boots to the operating system, then your job is done and you are eligible for a pat on the back. Otherwise, continue.

7. If the drive does not boot, then try booting to a bootable CD or a bootable locked floppy disk. If you can see the file system, continue to step 8.

If you can not see the file system, then assess your tools. If you have Hard Drive Mechanic from Higher Ground Diagnostics or Tiramisu from OnTrack, then you can use these to diagnose and recover data. Otherwise, boot to the Data Advisor disk to find out whether data can be recovered. They will recover it or suggest a recovery plan or even require the disk be sent to a data recovery center like OnTrack. The client needs to make the choice as to whether the expense of this solution is worth the recovery of the data.

8. If you can see the file system, then priority actions are:

• Copy the most important data off the drive
• Copy the rest of the data off the drive
• Determine if the drive can be recovered (scan with virus checker and disk utilities)
• Repair the operating system

The best way of doing this is to install your spare hard drive in the computer and boot to either it or the CD/floppy bootable. Copy the important data off first, copy the less important data off next, and then do your diagnostics. If your diagnostics look like the drive is repairable, then go right ahead and repair it.

The reason I suggest BeOS be the boot OS on the hard drive is that it has the ability to mount more file systems than I even knew existed before using it. If you need to access an exotic file system, BeOS 4.5 is almost sure to have a driver available for it. However, the FAT (or FAT16) is the most commonly readable file system around, so generally you will want to transfer data to this file system.

If it becomes apparent that the file system is intact and not infected with a virus (or has had a boot sector virus removed), then you may need to replace the Master Boot Record (MBR) of the drive. Simple. Boot to a DOS disk that has the fdisk utility and run an 'fdisk /MBR' to replace the MBR. Remember, balance the time it takes to restore the operating system against the time it takes to recover data, get a new drive, and install a fresh operating system.

Normally, disk recovery is simply a matter of recovering the data. Returning a drive to its previous state is a goal but may simply be more costly than recovering the data and replacing the drive. How much effort to expend on the process is entirely up to you and the client.

Tak dijamin berjaya... tp kalo berjaya, dpt la menyelamatkan HDD yg mana sebahagian besar dari kita yg bila HDD da tak jalan tu... terus frust menonggeng dan tuko HDD baru... so, HDD tadi tu dari nak buang... baik try gini je kan? kalo lucky... dapat balik... not fully recovery, tp dpt maklumat2 yg penting dlm tu pon dah kira baik amat.... rite?? :)

Monday, May 21, 2007

Life Ain't Dat Easy


Abah nye result leh tau 24hb ni... aku harap sume takde apa2lah... risau jugak... xtau camne aku nak act...

Aku berharap dpt abihkan kat Markaz Nile ni sampai mustawa yg ada... aritu aku dengar ada 11.. tau2 dlm rakaman suara kat perbualan dlm PC tu cakap 12 mustawa plak... camno neh? Aku baru mustawa 4 dah bulan May.... bayangkan ada 8 bulan lagi? alemak... aku really harap In dpt lakukan sesuatu utk nak support life aku skit lagi kat sini tanpa susahkan banyak2 abah ngan mama...bulan 6 ni visa aku mati... rasanya awal bulan ni aku kene pegi mugamma lagi la...maybe tak lama sangat dah kot utk nak tunggu. Cumanya maybe aku akan terlepas kelas sekali atau dua... leceh betul!! Mintak2 la tak kene bayo sampai lebey 150... agaknya 60 pon jadi la...

Tadi baca kat blog Bulan... tersentuh ati aku psl cite Kak Maz tuh... sayu...tringat mcm2...

Smlm sempat chat ngan Ida... tu pon dia da nak tido... aku tanya psl lagu Waiting For You by FinKL tuh... tau2 dpt satu album plak.. heh. Thanx :)

Arini Massah xm... dia asyik kata takleh wat... aku sbenonye x caye pon, hehe.. tp xpela.. jgn pk sangat dah... bila kita da buat, doa aje lah lepas tu. Yg spatutnya kita nak buat apa pon adalah dlm 3jam tu... tulis je apa yg ada... pehtu.. tawakkal.... letak kat tmpt yg betul. Ni pon dia da senyap... tido gamaknye... tgh boring gile tuh. 30hb ni Bahas....18 Jun ni syafawi... bi taufiq wa najah....

Munzir nak kawen dlm masa 10 hari lagi... kesian dia stress dekat2 nak kawen ni.. parent dia hampir tak membantu sangat dlm persiapan dia... semuanya dia sendiri yg uruskan. Betul2 dia rasa diorg tak amik pduli... siap quarrel lagi... sabar aje la... ada mende2 yg kita kena hadapi utk nak jejak alam perkahwinan ni... bkn mudah gak... ni pengalaman aku tgk org la... ada yg mudah awal... susah kendian... ada yg sebaliknya...

Dlm2 dia bz banget tuh... sempat gak dia wat www.perkahwinanku.com lawa! dats my boy :)

Thursday, May 17, 2007

Doakan Yang Terbaik



Arini pi kelas mcm biasa... lewat skit. Masuk2 diorg da wat latihan, elok je duduk trus ostat soh jawab soalan, huh.. kalut aku :P

Awal2 Ostat ulang2 balik apa yg baca semalam, then jawab soalan2.. dan kemudian.. wat mcm game skit... ostat pk satu negara kat peta dunia, dan kami kene tanya soalan yg bermula dgn ADAKAH.. utk nak teka negara mana yg ostat pk tuh... tergelak2 bila diorg mula tanya soalan terkuar dari kehendak ostat ;D sampai siap ostat bagi jawapan pon... still nak teka2 lagik... adei... ehehehehe.... sampai ostat naik tensen :D

Pehtu blajo psl mudhof N mudhof ilaihi... best :) aku seronok sbb mula rasa improvement... w/p sume mende ni adalah asas... mudah, tp byk org silap guna... dan ostat sendiri cakap yg selama pengalaman dia.. org Msia laa yg paling banyak silap dlm penggunaan mudhof N mudhof ilaih ni. Daaannn... tajuk ni la yg kesilapan kecik tapi boleh membawa kepada akibat kesilapan yg besar :P aku asyik tergelak terkekeh2 bila ostat sebut contoh2 tuh sume... iyelah, aku terpaksa mengaku bahawa apa yg ostat kata tu betul sbb aku sendiri penah wat kesilapan ni dlm buku :P akibatnya bertuko maksud, membawa maksud yg ampeh gak la kalo kene mudhof ilaih tu mende yg ampeh .. hihihihihiihih..... (aritu aku tulih, almudiru maktab... spatutnya mudirul maktab... well, almudiru maktab tu bawa maksud=mudir tu adalah meja :P) tak ke bahaya kalo kene kita nak kata tuan kepada anjing... silap sebut jd tuan adalah anjing ;D mau aku tak tergelak gile2.... ahaks!! aku mmg dok tergelak ngan topik ni sejak aku buat silap tu... dan arini aku dok tergelak sorang2 lagi atas katil.... hihihihih....

Sebelum kelas abih, Norjan mintak jelaskan lagi psl nak buat kelas 3 jam sehari tu. Tapi Sultan tetap tak stuju.. bila tanya sebab, dia kata dia ada hal dgn keluarga. Aku bukan pelik apa, bukannya tambah sampai 2-3 jam.. dan dia pon bukan duduk jauh.. tambah sejam aje. Isteri ada kat umah... tak tau la kalau dia je yg mesti wat keje luar rumah ni, dan mmg dia takleh lewat dari kul 1.... hmmm....tp nak jelaskan kat Sultan ni pon susah gak, sbb tak pasti bape pratus dia paham yg kita cakap... Norjan yg bole cakap Rusia ngan Sultan pon tak dpt nak bagi jelas... apatah lagi kita ni... org lain semua setuju, sbb bukannya tambah masa terlalu banyak sampai berat otak.. just sejam lagi... jd 3 jam. Tadi pon masa lewat kuar kelas sbb dok salin balik point2 yg ostat tulis kat whiteboard, student level 5 pon yg masuk kelas pon cakap setuju utk nak buat 3 jam... diorg pon sama. Ntah la.. aku mmg free...

Abah anto msg tadi... dia kata nak wat check... esok doktor nak amik sumsum dia utk nak check kenapa dia punya blood count dia turun hingga 7, normalnya adalah antara 11 - 14. Hmm... abah pon tanya banyak cite detail....juz bitau tu je. Takpelah... aku pon tunggu result doktot tu jugak... mintak2 semuanya okay...

Wednesday, May 16, 2007

Aku bangun cam biasa arini...konon nak pegi awal... tp sedar2 pegi time biasa gak. Sampai markaz Nile, trus masuk pegi bayo utk level 4... sekali ngan buku... so secara rasminya aku da start level 4 arini. Yg berjaya naik ke mustawa 4 ni... Mustafa, Yusuf, Sulaiman, Norjan, Abd Rahman, Famim dan aku... yg lain... kene ulang balik mustawa 3... pehtu tambah plak 4 org baru yg masuk trus level 4 ni... sorang student Indo, 2 Russia dan sorang South Africa...

Sekali pandang, mcm berat je buku level 4 ni... mlm ni aku nak tengok la skit... selain wat keje skola tu... nampaknya kalo aku tak ulang, alamatnya terganggu jugak pemblajaran dlm klas nnt... best betul bila blajo sumthin new everyday neh... :)

13hb May... besday Adilah... tringat, tp x wish pon... takpelah. Janji aku ingat.. tak perlu nak bitau pon :)

Nampaknye mcm aku xdpt nak balik ke Dumyat la... klas ni cuti seminggu 2x je... susah gak ni...

Visa nak mati 10 Jun ni... duit lagi, at least kena ready 100... ujung bulan July, Primo nye line plak kene bayo sewa... at least 150 ni... hmmm hmmm.... takpe takpe... kumpul slow2..

Monday, May 14, 2007

Mustawa 3

Arini xm akhir level 3... aku study tak thoroughly.... akibatnya, tadi ada soalan2 yg aku tak dpt jwb dengan lengkap. XM ni berkaitan ttg sorof & nahu... jawab soalan dan kefahaman skit je kat depan tu... tak sedap ati betulla. Esok ostat kata nak wat haflah kecik utk yg naik level 4.... apapon, aku kene study balik sume ni bagi tak lupa. Banyak kegunaannya... ada jugak keperluannya nnt...

Heh... dulu2, aku haram tak minat langsung dgn nahu sorof ni... agaknya cara yg ostat ngajo tu la tak best. Even kwn2 yg ajo pon aku rasa tak best.. doktot kat kuliah ajo pon aku rasa kepeningan nak paham.. ada kaitan dgn teknik kot. Takpelah.... mesti usaha lebih...!!

Aku bawak pendrive.. kasi kat Ostat Wael.. dia nak nengok Abu Gharib nye gambo yg kene seksa tu.. dgn abuse oleh polis mesir... emm, takut gak aku masa nak kasi, pk 2-3x, sbb spy diorg ni merata2 sangat... sampai mmg diketahui bahawa banyaknya spy diorg ni, sampaikan family sendiri pon xtau ada spy dikalangan diorg. Huhu.... kasi aje lah... tunjuk... aku dpt dlm youtube... tp Mesir mmg terkenal dgn cara seksaan terhadap org tahanan... kalo kat Msia pon teruk... bayangkan aje la Mesir 10x ganda dari tu... hoho...

Hampir 5 hari aku tak tenet... Mecca net plak tutup, dok islah agaknya. Boring betulla... sbb kat situ la yg aku rasa betul sedap skit nak duduk. Ni kat Hagar, budak2 main games... memekak gile... kalo Puuyut kata cina bising sangat.. aku rasa arab lagi bising ler, sora diorg mcm speaker masjid dah :P

Masuk2, donlod firefox...truss buka amnet... then, Bulan nye blog... yeah. Boleh dah... :) sejak aritu 2-3x aku try asyik takleh je.... ingatkan dia buat pilih2 ke apa. Bila aku baca2 blog dia... rupanya dia tensen sket.... tu la, aku pon xtau nak kata apa... sbb aku sendiri tak masuk dlm life gitu lagi. Ada la aktiviti2 yg menyesakkan... apapon kalo dia hepi, aku pon rasa lega jugak... x sonot kalo tengok member2 tak ceria....

Ida kata dia nye line ada problem... aku mintak tulun dia watkan fake id utk utube tuh... aku maleh sangat nak pi CC lain masa tu... ni datang pon sbb nak amik mende je... tp x bukak jugak Mecca tu... lajak je lah ke Hagar. Massah xm quran arini... aku doakan agar dia lulus dgn elok la... setahun dia kat sini dgn 3 madah je... hmmm.... no comment.. I've been there...

Well.... aku x cadang nak tulis apa2pon arini... so lintang pukang sket eh... sori yeah...

Tuesday, May 08, 2007

Arini aku bgn mcm biasa... kul 9.30 am... basuh muka, ready2... kul 9.50... kuar umah. Tunggu tramco kat mahattah tu... pi H7, turun kat Mahkamah... :) sampai2.. xde sapa dlm kelas. Hulur LE5 kat Ostat Abd Rahman... janji sbb nak beli hagah sket utk Mustafa :) pehtu sorang2 datang masuk kelas... arini blajo apa ye... psl muannas la.. heh... best gak bila tau syarat2 neh :)

Abih kelas... aku pi baiki kasut... sandal yg aku sayangi tuh :D 5 tahun woo guna.. beli masa balik Msia 2002 dulu... kalo tak aku takde blasah sangat sandal tu... tp since aku nye slipar kunin kesayangan tu kene cilok dek arab kat umah abg Abbas dulu... maka terpaksa la aku blasah sandal tu plak.. sampai la minggu lepas time tolong Mat Sob pindah barang2 ke Bawabbah 3 ni.... putus... adesss....

Tp pokcik yg baiki tu wat kejap aje... 3 genih lak tu... alhamdulillah... thanx w/p tak bape sempurna. At least dpt la gak aku teruskan menggguna sandal tu :)

Pehtu balik umah terus... rilek2... solat... tido... kul 3.30 pm... bangun... potong agar2 pandan yg aku wat semalam tu... boh dlm bekas utk nak kasi kat Mustapa nnt :D So.. berkumpul la kat depan Markaz Nile... aku nampak dari jauh... Sulaiman & Abd Rahman dok depan tu. Sulaiman tak datang kelas td.... rupanya dia tertido, bgn2 da kul 11am.. ahaks.

Tunggu sampai 4.20.. Abdullah tak datang2... last2 kami sume ciao la.... Yusuf tunjuk umah. Fok khalis..! mengah seh... semua org mengah..!! ekekeke... masuk2 umah tu, luas.. best. Bersih plak tu.. semua tersusun je... ada 10 org dok umah tu... 3 Russia... 7 Turki. Tak cakap bnyk sangat... time makan tu pon, skema je lagi... tp cuba sembang2, tambahan ada ostat Abd Rahman... dia laa yg dok buka cite.. lega jugak. Tp sampai dekat2 nak balik tu.. rasa mcm makin okay la plak.. heh... mmg best. Rasa seronok je pegi umah Mustafa ptg tadi.... pengalaman yg best!

Kira tadi... yg serumah dgn Mustafa tu... Ayyoub, Zakaria, Shukri, Bilal, Shahin termasuk Yusuf N Mustafa, depa dari Turki.... then, yg dari Russia... Abd Salam, Abd Aziz ngan Anas
... pehtu yg kami ni plak... sekelas ngan aku, Norjan (Khazastan, Rusia gak) ... Sulaiman (Chechnya, Rusia gak) ... Abd Rahman, US .... aku ngan ostat Abd Rahman, Manoufeya :)

Makan maqlubah yg Mustafa buat... heh... ada yogurt N salathah sekali la... nasi dia berlemak betul... banyak plak tu... satu talam 7 org makan.. tp tak abeeehhh...!! banyak betul... heheh... sayang, aku xde cam nak amik gambo.... memori aje la.. :)

Ha... aku chat ngan Puuyut arini.... lama betul... 1st time chat ngan dia... mcm2 cite kuaq... ahaks... sbb sama2 otak katun kot? :P

Aku anto msg kat Bulan semalam... dia bitau aku aritu yg xm dia abih 10hb... tp ntah apsal, aku dok ingat dia dlm fatrah tu sume ada paper la.... tau2 takde.. 10hb SAHAJA.... aperla.. tp nape ye aku leh pk gitu... hmmmmmmmmmmmmmmmmmmm

Saturday, May 05, 2007

Skolah... Skolah...!!

Aku donlod Bleach 124 mlm khamis aritu. Tp elok lps pertengahan cite, sumthing wrong dgn videonye... dia jd super speed dan sora takde. So.. aku delete aje la... sbb nak donlod kat CC pon dlm 40 minit jek. Bkn sedar pon, tau2 da complete sementara aku dok surf web...

Naruto pon siri 012 baru ni ada 'sikit' tak elok kat videonye. Aku tak pasti kenapa... adakah Dattebayo ada masalah skit? ataupon torrent aku tu bermasalah time donlod tu. Tp semalam masa aku complete kan cite Arthur And The Invisibles tu, then balik tengok kat umah... takde masalah plak.. lawa, dan cite tu pon best :) Tak sangka plak Princess Selenia tu rupanya Madonna punye sora... heheh... padan ler perangai pon kasar je :D Do it...do it now or you're fired..!!

Ha... tu Madonna punya cakap la, bkn Princess Selenia yg ckp dlm cite tuh.. hehe. Aku baca dlm Magz B.


Ni tgh teruskan donlod Naruto The Movie... boring gak kat umah tu... kdg2 ikut mood gak nak layan cite... drama. Yg tak boring bagi aku adalah cite katun, heheh.

Harini kat kelas aku blaja psl "As-suaal Manfi" .... ataupon Soalan Yg Menafikan... err, ye ke? buat buat tau neh.... hihihih... kalo tunjuk contoh dlm arab mudah la sket kan? Dlm BM contohnya... Adakah kamu bukan seorang perempuan? Kalo jawab ye... maksudnya bkn pompuan la.... tp utk nak jawab dia ni pompuan... dlm arab kalo jawapan bg soalan manfi ni... kena guna BALA.... err, bukan bala bencana tu tau :P Dia digunakan pd jwpn soalan manfi ni je... contohnya yg slalu org dengar... dlm quran ada banyak... time Allah tanya tu.. Bukankah Aku ini Tuhanmu? maka di jawab kat situ dengan BALA tu laa... dlm surah apa plak aku tak ingat la... tp dlm quran mmg byk dgn soalan2 gini.... err.. aku tak wat keje skola lagi neh... aiseh...

Okaylah... aku nak balik da neh... nak wat keje skola... rilex2... nak wat revision sorang2... huhu. Tak best la kat Cairo ni... xde tmpt nak study best2.... tak mcm Dumyat... uwaah! Aku rindu Dumyat.....!!

Epi Besday Shami

Nur Shamilah,
Selamat Hari Jadi Yang Ke-29


Semoga Sentiasa Berada Dalam Keredhaan Allah.... :)

Thursday, May 03, 2007

Happy Birthday Bulan :)

Arini... 3 Mei ... Besday Bulan :) So... aku nak mengucapkan Selamat Hari Lahir... ko da bertambah tua, tp xpe... janji jiwa muda.. heheh.

Apapon... Aku doakan ko dapat mencapai apa yg dihajati nanti... semoga sentiasa ceria... sbb itu la yg slalu aku harapkan utk seorang kawan...

HAPPY BIRTHDAY...!! Yang Ke-26 :)

Wednesday, May 02, 2007

Arini aku blaja bab 'Kaana wa akhawatuha' .... orait la, refresh balik mende2 lama yg dah aku tinggalkan... tak guna yg menyebabkan hilang terus mende tu dlm kepala. Aritu 'Inna wa akhawatuha' .... bole la. Tp aku nak tau mende2 yg bawah plak... dia punya kaedah tu... yg di ajar oleh ostat.... mcm fe'el, maf'ul bihi, mubtada', khabar etc... aku tanya kat Norjan tadi, pehtu dia kata datang awal sket esok.... dia nak ajo aku. Cool.... nak tgk gak. Kalo orait... dia pon mau, bleh la teruskan... tp kalo tak paham. Aku tanya ostat terus la...

Baru ni mid xm... result ok, dan dpt applause dari sume. Aiyoo... malu gile, janggal sesangat, pelik! tak selesa sungguh. Akibatnye, dlm kelas seterusnye, aku jd gugup kalo ostat tanya soalan... betul tak sangka la diorg leh dpt under 20... sedangkan sumenye terer2 je.... musykil sungguh. Nasib la Sulaiman dpt bawah skiiiittt je.... fuuh fuuh... mintak2 diorg wat sungguh2 nanti :)

Hmm... kalo org tau aku nye sejarah study sejak kecik sampai besar... mesti paham nape aku jadi gitu... sampai skrg aku amat selesa buat keje kat blakang aje. Even kalo ada apa2 event, aku suka wat keje behind the scene... tak kira la keje tu penting atau tak. Janji aku bkn jd tumpuan. Dulu masa kursus motivasi.... aku kene pegi depan kat atas stage... beratus2 student dari seluruh Perlis dok usha aku. Gabra gile... tulis sume lintang pukang w/p aku tau jawapan. Masalahnye aku mmg gugup bin gabra... bkn for da 1st time aje... heh.

Aku tergelak sorang2 masa baca blog Bulan... suka la baca blog dia. Kadang2 merapu dia tu la yg wat aku tergelak. Tp baru ni aku tergelak kuat jugak, abih la 3-4 org ostazah toleh2... bkn apa, apa yg terlintas dlm otak aku yg membuatkan aku tergelak tu.... nampak mcm blog resepi :D
Jgn marah ye Bulan... blog tu best... bkn nak pujuk2 neh... ekekeke.... skali ko letak gambo makanan ngan resepi dia tu dah membuatkan aku terliur.. dan aku tak pk aku sorang je yg terliur.... mesti sume pakat telan liur je tiap2 kali bukak blog ko tuh :D

Bulan.... Good Luck xm ko tuh... moga ko dpt wat yg terbaik...

Aku masuk arini sbb nak anto mende psl WINE tu kat Aya.... biasa la Aya, kalo kita nak jelaskan kat org psl penggunaan cooking wine ni... kalo kat org Islam, mudah sket... tp kalo yg bkn Islam ni la yg perlukan penjelasan yg boleh membuatkan dia puas hati.

Okay la... lama gak dah ni... td Meon bitau soh pi bank... try aje la... mintak2 ada... fuuh..