Perkara perkara yg aku lakukan harian... agar ianya tercatat sebagai satu sejarah dalam hidupku... tak semestinya yg indah... kerana aku tahu hidupku dilingkungi dengan pengalaman pengalaman yg harus aku telan...
Saturday, April 23, 2005
Singgah Mansurah sat petang tu kat umah Ke'On... lepak2 sambil Abbas ngan Ke'On dok test mobo Mat... sampai berasap, hehehe! Pehtu turun makan... Wan Shah boleh terkena free2 jek kat umah tuh.. aperlaaa... lawak sungguh! Pehtu aku pi amik kepap kat Massah... then... aku ngan Abbas pegi Cairo... kul 2 pagi baru sampai.. best jugak.
Nak cari syarikat pengedar AMD tu sikit punya susah... tapi last2 tu dpt jugak ler... dok sembang2 ngan boss situ... orait jugak kan... tapi, semua2 tu mmg menghabiskan duit betull....
Aku try buat puding telo lagi... da mmg aku minat sangat sejak kecik. Mama pun buat tu jek if aku tringin... bole laa utk nak ilangkan kempunan tu... ni baru je mintak kat Zu cemana nak wat tepung talam... sekaya... heheh... balik ni nak test terus... insyaAllah...
JOM la... aku nak balik... tak larat... dan makin ....
Wednesday, April 13, 2005
Search
Kibod prob... nak tulis pun susah... orait le.. aku nak bubuh add aje...
www.nirsoft.net/utils/ipnetinfo.zip nak scan personal information melalui IP
Net Info.... kat download.com
Pehtu kat http://checkip.dyndns.org nak tengok IP sendiri
http://www.finaldownload.com Kat sini pun ok gak utk nak search for utilities...
Okeshhh... aku da letak link2 kepada benda2 yg maybe berguna kat aku pada masa depan...
Semalam dok pk sensorang cemana nak tengok TCP/IP org yg kita ade connection... last2 baru tringat ... NETSTAT :D tapi cemana nak kasi dia stay aaa? :P
http://www.tialsoft.com/hwhois.exe ... ni kalo tak beshh.. aku delete... hehehe...
Sunday, April 10, 2005
Kitab Kuliah?
Aku nak tipon Msia sebenarnya ni... harap bole la kot. Da lama tak tipon, karang parent ingat aku dah lupa depa plak... mana la ada anak yg nak lupa kat mak bapak... kalo ade pun, anak derhaka laa... takkan aku nak jadi cemtu kot, no way!
Lepas bunuh tikus besar aritu ngan Mat, aku perasan pagi tu ada tikus lain kat atas almari panjang dlm bilik tu, 2 hari kemudian.. baru aku perasan yg kayu tingkap bilik jugak dah kena geget instead of pintu bilik aje... chizz... kalo ade gam tikus kat cni, dah lama aku beli. racun takleh... busuk loo... tapi, aku takkan biar tikus2 ni nak hepi cemtu aje. Nak hepi, bina life sendiri la kat utan, jgn masuk umah orang...
Ida bitau yg dia punya connection internet da out 4 a while, bila agaknya dia nak sambung balik ye? hmmm... harap tu cepat la, tapi, aku still tak dpt nak chat mcm biasa ngan dia... cuma dptr jumpa kejap2 aje.. bulan ni, bulan 5 dan 6... sama aje kot? huh... takpelah. Janji tak lost connection...
Tensennya, donlod comic ni pun lembab gile.. ni aku malas datang Logo... dia mmg set gitu kot..
Yg kedua... aku masih tensen ngan arab.. kalo main game, mesti mulut tu bising gile... kalo setakat cakap2 tu takpe lagi... ni ngan sora diaorg yg semulajadi kuat banget tuuu.... ya rabbi... menguji kesabaran sungguh kat sini... padan aku balik Msia aritu jadik selamber aje...
Hmm... aku buat benda yg aku rasa betul... thats all... kalo ada yg salah, aku mengharapkan teman2 dapat tego aku... itupun kalo diaorg paham. Kalo aku menjawab, tu maknanya aku nak discuss... so, bagi ajela pendapat tu... kalo di diamkan aje, mana la aku nak tau... huh, aku masih benci ngan perangai sesetengah budak2 kat cni... hipo je lebih. Konon syadid ler tu... tekanan keadaan boleh menyebabkan orang tak sanggup berdiri dengan benar. Tapi di satu sudut yg lain, berani pulak sebut benda yg sama... aperda... biarlah... aku cakap aje..
Alhamdulillah, lama gak rasanya tak tipon Msia, dpt dengar sora mama ngan abah pun dah rasa lega... dan lebih lega sbb dapat bitau tujuan asal tu... aku harap aku tak susahkan diaorg. harap sesangat. Mama citer pasal Afif, dia bimbang... normal la bila ibu risaukan life anaknya... cuma aku rasa Afif dah masuk alam remaja dan dia nak try macam2 benda yg belum pernah dia try sebelum ni... bagi aku, kalo kita nak halang dia buat benda2 tak elok ni... kita bole cite, bitau dia... then, kasi alternatif utk buat benda lain... kasi jalan. Kalo dah buat, tu lain cite... Rasulullah da bitau... 3 perkara yg boleh kita buat bila nak nampak perbuatan yg negatif.. pertama, halang dengan keupayaan yg kita ada. Kedua, tego dia dengan kata2, cara tu mesti berhikmah... ketiga, diam mulut tapi hati membenci perkara buruk tu... Aku paham perasaan remaja, sbb kita semua penah melalui zaman remaja tu.. w/p keadaan berbeza tp kehendak jiwa tu sama... cuma aku takde spy kat sana...:P xde 2 ways information... xlengkap sangat..
Mama citer pasal Finaz, hmmm... aku pun tak terfikir she'll be like that. Cian dia... Aku harap Haikal takde la mysterious sangat... buat perkara baik tu bagus... tapi dlm apa keadaan sekalipun, yg bagus adalah yg sederhana... tak keterlaluan dan selari... hmm, Finaz sepatutnya kenal Haikal lebih dari ni sebelum kawen dulu... mungkin dua2 tertekan kot... ntah la. Nak kata apa2 pun takleh gak.. sbb tak dengar dari diaorg sendiri...
Aku... bila rasa 'naked' ngan seseorang tu... aku rasa bebas betul, really. Sebijik mcm Avril kata tu... it feels so right... utk kekawan aku, aku hepi kawan ngan korang... dan aku tau, kita pasti ada perkara yg tak dipersetujui, namun tu bukanlah bermakna akhir persahabatan. Malahan kawan2 pun bergado... biasalah tu. Tapi kalo bila bergado aje terus putus kawan, apa lagi yg mencorakkan persahabatan ni jadi lebih menarik? Tulah memori... tulah tandanya kita mengenal sahabat kita positif dan negatif... uih, nak tulis banyak lagi ni... tu bagi aku, prinsip ni ada banyak yg berdiri dalam satu2 masa dan juga pada masa yg berlainan... sbb kita mesti fleksibel... tapi bukan hipokrit... remember that!!
Jomlah... aku da rasa lega sikit... arab tu pun da nak tutup kedai... tanya aku, kalo ada orang lagi ni spatutnya dia nak buka sampai kul 4 ni... agaknyalah... tapi da takde, xpelah.. aku punya keje pun da selesai... xde mood nak baca am.net sampai abih... Naruto 255 da baca... Kisame vs Gai ... musti besh..
Thursday, April 07, 2005
Ziarah
Selasa... aku ngan Abbas pegi suuq Dumyat Qadim... beli ikan dan barang2 dapo sikit... adek dia bersama member2 dibawa oleh Pak Andak&his wife... pukul 12 lebey gitu diaorg sampai... aku tolong sikit2, petu lari balik umah sat... pehtu kuaq... petang baru datang balik... heheheh... Wadi balik lepas maghrib tu... dan aku terus lepak umah Mat sampaila Pak Andak balik... tak ganggu apa pun sbb adek Abbas dan member2 dia tu sumer kat dlm bilik dia aje... aku, mat, Abbas... kami tengok VCD kat luar... Pak Andak letey... tertido kat dlm bilik cop baju tu... aku sambung tengok cite Last Ride kat PC Abbas... pehtu, borak2 kat ruang depan ngan Mat dan Man... pasal Mat nak istikharah... well, dia tau apa tindakan nak buat, cuma dia nak sedikit kekuatan.. heheh... bukan istikharah tu yg sepatutnya.. :) Depa tanya aku ada awek ka... kata, 'tadak' ... tu yg dok gayut tu sapa? siap pujuk2 lagi... halla, tu CT Massah le... sebenarnya yg majok tu, aku... eheheheh.....
Lepas tu... aku tengok cite cina ngan Mat... dah kul 2.40 pagi... tapi da lepas makan nasik, takkan nak tido kot... so layan la citer, separa lucu... best gak! Sammi Cheng blakon... cite pasal dia nak menguasai ilmu pedang Hati Luka... sedangkan dia sendiri tak pernah merasai luka di hati akibat cinta... so, kat situ la... dia perlu mencintai seseorang dgn kadar yg segera sbb nak menguasai ilmu tu... sbb nnt kakak seperguruan dia yg dah jadi gila nak datang attack tempat Omei dia tu... hmmm... objektif cite ni sampai... best. Tringat aku kat Pedang Setiawan... meluahkan apa yg terasa dihati sebagai jurus... lebih berkesan dari yg belajar tanpa perasaan sebenar...
Isk... da nak cerah... aku nak balik... nak tulis lagi... psl Massah... pasal kak maya...psl xco perlis datang ziarah....
Ida pun masuk... sayang tak dpt chat lama ngan dia... lama gak aku tak chat ngan dia... bila da jumpa plak, tak dt chat lama... cuma aku rasa hepi gak sbb dia da upgrade PC dia... harap takde masalah lagi :) td Intan masuk... tp kejap sangat....
Oklah... aku nak balik solat...
Sunday, April 03, 2005
Artis Melayu Dot Net
Cadangnya esok aku nak balik Dumyat, tapi... tengoklah jika takde apa2 yg berlaku atau keadaan yg memaksa aku stay cni lagi buat sehari. Ntah la.. nak kata seronok stay cni pun yer... tapi, aku ni bukan jenis orang yg suka terikat ngan mana2 keje... tambahan sekarang ni dah masuk dlm fatrah persediaan nak xm, aku rasa tak sedap sangat... biasalah perasaan cemnih akan datang kat aku almost tiap2 masa of the year... kitab aku tak beli lagi... tu satu hal.
Sekarang ni, kalo aku bukak tenet, mesti aku masuk am.net... walau am.net dah banyak berubah... sekali tsunami datang, berubah segalanya.. gitu gak am.net, kene tsunami 3x berturut2, ade org yg suka pedajal orang lain... melayu ngan melayu plak tu. Aku pun tak paham apsal pendengki cemtuh... slalu aku rasa sinis dlm hati bila aku sebut kat orang, artis melayu.net ... mesti muka diaorg tu, bole perasan riak wajah tu berubah... hehe, aku dpt agak, mesti diaorg pk... artis melayu. Yelahkan... kalo org sebut kat kita nasi lemak.. mesti teringat makanan.. gitu gak ler... fitrah :) Anyway, am.net ni banyak sudut, kalo org yg slalu join mana2 forum sekalipun, mesti paham keadaan ni... ade ruang Bincang Keluarga, ruang Lawak, ruang Maklumat IT, ruang Hiburan, ruang Sembang Apa Saja ... dan mcm2 lagi... so, gitu gak am.net.. cuma kat sini nama aje artis melayu, sbb kat awal web ni, ada citer pasal artis2...
Aku penah join beberapa forum, tapi am.net ni la yg aku rasa most friendly forum... kita bincang dengan 'kawan'. Jika ada pendapat sendiri... luahkan.. tulis.. tapi jangan pulak sampai mengutuk kawan.. tu bukan discussing namanya. Ade kakak.. ade ibu, ade ayah.. ade abang... ade duda, ade janda... kisah hidup diaorg? hepi ada, menyayat hati pun ada... dalam negeri banyak, luar negeri pun banyak... jeles gak bila diaorg citer buat gathering tu.. heheh.. tapi aku rasa cuak gak nak ikut gathering ni... Aku dpt banyak pengalaman dari orang kat sini, tak rugi betul... banyak2 aku chatting... banyak aku surf... am.net ni antara tempat yg aku rasa tak rugi singgah.
Hehe, aku citer pasal am.net aje kan? yelah... ni la catatan aku. Pasal aku dpt banyak pengalaman kat sini, maybe sesetengah orang diaorg anggap cukup dengan berada dlm ruang lingkup tersendiri... aku tengok, aku makin dpt rasa kelemahan dan kekurangan diri bila kita masuk dlm keadaan yg lebih luas... rasa untung kalo fikirkan balik aku kenal internet ni... kenal pengkid, kenal org murtad, kenal bakal professor, kenal doktor, kenal hacker.. bla bla bla... cukup ler kot... kenapa jadi cemtu, mengapa diaorg pilih jalan tu... apa perasaan diaorg.. dan apa pendirian kita bila dpt kesimpulan sepenuhnya dari diaorg tu... tu penting.
Ape nak jadi ngan aku.... apapun... kajian dunia sekarang menunjukkan waktu kiamat dah makin dekat...
Friday, April 01, 2005
| Aku rasa la.. kelmarin ade aku tulis dah kat sini, tapi waktu aku publish tu... tak lekat kot... takpela, sbb aku pun tulis 2 perenggan aje masa tu, tak abih plak citer nyer... Still kat Cairo... kelmarin dulu aku tunggu kat umah Sarawak aje, tunggu Amali ngan Abg Kree pi amik Cikgu Ghazali ngan anak dia... depa nak masuk markaz lughah.. intensif plak tu... best la. Dengaq kata nak duduk sini sebulan, ntah ler cemana... Lepas jumaat aku terus datang CC, nak amik Naruto... slow gak connection, kejap laju kejap slow.. apehal aaa... hari cuti ke ah?I need more speed!! Massah dok update dia punya blog... heh, seronok kalo baca citer orang ni... Semalam aku sempat chat ngan kak maya... sedih dan geram bila baca apa yg dia citer tu. Suami yg tak sayang bini aje sanggup buat macam tu, ngape yer... bila sampai satu tahap.. apa yg diaorg pk? Suka pasang luar la... yg dalam pun ade cantik lagi... ngape nak makan luar gak.. nak harap nafsu, mmg tak abih punyalah... terajang, sepak, hantuk dinding dan macam2 lagi... aku taktau cemana anak dia membesar... aku mcm nak cadang suruh blah aje... lama sangat dah... bertahun2... fikir2.. kalo nasihat pun tak makan... tunggu apa? Hmm.. dlm komuniti OKU ada citer pasal tips cinta ... kesalahan waktu jatuh cinta sebenarnya... orait gak kalo aku tengok2 balik... 1. Menciptakan hubungan asmara tanpa membangun persahabatan dengannya. Mungkin kita memang benar jatuh cinta secara mendalam padanya, tapi jangan lupa luangkan waktu sedikit banyak untuk mengetahui atau memperhatikan apa yang sesungguhnya dia inginkan atau aia perlukan. Luangkan waktu untuk mempelajari kepribadiannya bukan hanya fizikal semata. |
2. Tidak jujur kepada diri sendiri. Seringkali orang yang sedang jatuh cinta memberikan batas toleransi yang berlebihan kepada pasangan. Mereka berpura-pura seolah-olah sikap pasangan bukan merupakan gangguan yang besar pada diri mereka atau mereka berharap agar masalah itu selesai seiring dengan berlalunya waktu.
3. Tidak "memperhatikan" diri sendiri selama menjalin hubungan asmara. Banyak orang yang lupa "memperhatikan" dirinya sendiri selama menjalin hubungan asmara. Kebanyakan orang yang sedang mabuk cinta ingin selalu berduaan dengan kekasihnya. Akibatnya orang-orang disekitar mereka merasa diabaikan sehingga lambat laun tanpa mereka sedari teman-teman pun menjauh. Ini mempunyai akibat yang buruk di masa mendatang. Kita akan dicap lupa kawan dan bila kita ada masalah bersama sang kekasih, tidak ada seorang teman pun yang bersama dengan kita.
4. Menggantungkan kebahagiaan diri kita ke pasangan. Jika selama ini kita berpikir bahwa kebahagiaan kita bergantung pada pasangan, maka kita salah. Kita boleh jatuh cinta pada siapa saja namun tidak bererti bahwa orang tersebut dapat membuat kita bahagia. Kebahagiaan diri kita bergantung pada kita sendiri dan jangan sesekali kita memusatkan seluruh hidup dan perhatian hanya pada satu orang saja kerana jika demikian, bererti kita telah menutup wawasan dan kesempatan untuk menjadi lebih baik bagi diri kita sendiri.
5. Cinta memerlukan waktu. Seringkali seseorang lupakan point yang penting ini. Cinta selalu memerlukan waktu, baik untuk mengenal maupun untuk bertumbuh. Terlalu cepat memulai suatu hubungan mengakibatkan kurang baik kerana mungkin kita belum mengenal dengan baik karakter pasangan, sebaliknya jika kita terlalu terburu-buru mengambil keputusan untuk meninggalkan pasangan hanya kerana permasalahan remeh juga kurang bijaksana. Kerana itu sebaiknya beri waktu yang cukup bagi diri sendiri untuk mengenal pasangan.
6. Terlalu fokus pada sex. kita harus menyedari bahwa tidak ada seorang pun yang senang menjadi objek sex. Jangan jadikan sex sebagai tumpuan suatu hubungan, sebaliknya jadikan sex hanya sebagai pemanis dalam hubungan berdua ( dengan catatan sex hanya bole di lakukan bagi mereka yg sudah terikat oleh pernikahan) . Fokuskan perhatian kita dalam membangun jalinan asmara yang solid bersamanya. Buatlah rencana yang jelas untuk masa mendatang.
8. Berprinsip bahawa sex dapat menyelesaikan semua masalah. Tinggalkan prinsip seperti ini. Walaupun kita bersedia menyerahkan diri kita seutuhnya kepada pasangan, tidak menjamin bahawa pasangan akan setia atau tidak akan meninggalkan kita. Segera ubah pola fikiran kita. Jangan biarkan diri kita diperbodohkan dengan angan angan jika kita bersedia melakukan hubungan sex maka pasangan akan semakin mencintai kita. Itu membuktikan bahwa pasangan tidak mencintai kita dan hanya menginginkan kesenangan semata.
9. Menumpukan kecantikan fizikal. Ini juga merupakan salah satu hal yang kerap terjadi. Umumnya kecantikan fizikal menduduki skala utama daripada kecantikan batin. Padahal kecantikan batin jauh lebih bermanfaat dan tahan lama.
10. Kembali melakukan kesalahan yang sama. Pernahkah kita menganalisiskan diri mengenai kegagalan asmara kita di masa lalu? Sebelum memulai hubungan yang baru, ada baiknya kita muhasabah diri dan melihat kembali dimana kesalahan kita. Dengan mengetahui letak kesalahan, kita dapat belajar untuk tidak lagi mengulangi kesalahan yang sama.
Well... good info. Harini aku pun amik tips ready jadi Ibubapa kat am.net... orait jugak la kan. Simpan pun tak rugi, baca pun tak rugi...
Hmmm Redzuan xco perlis call aku, peringat pasal jauhlah hari khamis ni... suruh aku ready jadi pengerusi petang tu... keh keh... mau ke? tak moo laaaa... hehehehehe...
Ida punya PC cemana yer... dia kata ade gegaran gak... harap2 lepas gegar2 tu.. PC dia orait la kot lepas gegar sikit2... hehe