Perkara perkara yg aku lakukan harian... agar ianya tercatat sebagai satu sejarah dalam hidupku... tak semestinya yg indah... kerana aku tahu hidupku dilingkungi dengan pengalaman pengalaman yg harus aku telan...
Wednesday, December 26, 2007
Syahdunye...
Lepas antaq Ameq balik aritu... pagi2 tu jugak aku try nak pi CC lagi sekali, utk nak re-flash HP aku. Tp sayangnye.. internet connection dah out, sampai harini.. bayangkan la. Punyala lama CC tu takde internet connection.. aperda. Sikit punya masalah betul nak tuko no IP aje. Akibatnya, hp aku tak dpt di reflashkan...
Aku pon taktau nak tulis apa ni, sbb kalo aku jd gini... lambat skit nak warm up balik.
Apapon skrg ni aku tgh dok cuba buat urusan2 yg masih tertinggal...
Nak sambung visa, nak buat surat tawkil syahadah since aku tak dpt amik kat kuliah sbb da dekat nak xm... bulan 2 plak katanya. Nak balik Dumyat amik barang2 aku yg tertinggal, nak pegi jumpa Neneks nak amik camera, nak jumpa In amik barang2... dan kalo takde masalah.. sume berjalan lancar.. awal tahun depan aku bleh balik Msia..insyaAllah...
Doakan tau?
Esok nak pegi embassy.. nak pegi terjemah Syahadah Muaqatah. Ingat kalo sempat, nak terus pegi Muqamma' aje... ya Allah... permudahkan la urusan aku...
Btw.. tadi baca manga Naruto... Jiraiya mati... huh... sedih.. sedih... mmg sedih...
Sunday, November 25, 2007
Datang Lagi..

Pagi tadi lps solat subuh, aku terus datang tenet. Yerla, byk benda aku tak paham lagi, nak tanya terus2 pon, kena search la gak. Kang marah pulak helpers kat forum2 tu dek malas mencari dulu.. hoho.
Tapi aku kalo benda2 yg menyebabkan otak aku rasa sulit, yg tu la aku terus jd malas skit. Dan amik masa utk aku nak selesaikan. So, aku ronda2 dulu la net sesambil terus mencari dan bertanya kat forum2 tu. Hanuguro pon da reply... ade la kasi 2-3 options. Good to hear la, at least aku takde la on total lost...
Dlm otak aku, last resort.. anto balik Msia la, kasi kat MHR mintak wat apa2 pon. Tapi sebelum tu aku nak try dulu la mana2 yg boleh.
Tadi MHR kasi adek dia punya site link. Lawa betul lukisan adek dia tu, tak sangka aku. Dulu2 aku dok tengok kecik cemotet jer. Terer melukis rupanya... korang nak tgk? nah aku tepek satu.. lukisan by loveariddle. Lawa kan? Ade banyak lagi...
Sesambil tu aku baca paper, terus bukak forum sana sini. Membaca tutorial kat SE forum tu. Pagi2 buta ni amnet takleh masuk plak. Semalam pon sama, aku pon xtau apa hal sebenonye yg kadang2 aku leh masuk dan kadang2 aku takleh masuk tu. Tp takde la ganggu aku sangat, cuma tak best la takleh masuk amnet since aku da melepak kat CC ni ha. Sesekali jenguk2 pon okay gaks.
Ida tensen dia punya remote video controller lesap, xtau mana pegi. Re-install pon, takde jugak. Pelik ha. Dia kata da wat scan mcm2 dah. Tu dia wat restore balik kot :) Nenek plak pagi2 tadi punyala bersiap nak pegi study group, tau2 masa pegi takde org plak datang... keh keh keh. Di batalkan tanpa notis kot. Eheks!!
Saturday, November 24, 2007
Masih Mencari
I've done da Update Service but it came up with :
Update Not Available (The Software In Your Phone Is Up To Date)
So, aku teruskan dgn gunakan wotan client tu... punyala usaha macam2, last2 dia kuaq camni :
WotanClient 1.0.2
RUNNING UPDATE
FTP: connecting to server eagle.wotanserver.com
FTP: connecting to server
FTP: downloading - please wait
FTP: close
ZIP: unpacking data...
ZIP: done
UPDATE FINISHED
Connect your phone, pressing "C"
waiting...
phone found.
phone found at position 1
DB2020 detected
CL04 CI31 OCI31 _35471601122800_ _CDA102511/95_ _K800i_ SL00 OCL01 _R3A016_
LOADER: OK
061220 1711 NPA4_CXC1329130_DB2020_SEMC_RECOVERY_P3K
FC ID: 20 19
EROM: RED CID49
OTP: RED CID49
OTP: IMEI ************
GDFS: K800i
GDFS: CDA102511/95
!!! WARNING !!!
Old CID phone detected. We recommend to upgrade,
new firmwares may be CID 51/52 only.
This upgrade will cost you 1 credit.
You should check available firmwares first!
internal DB number is 2020
..........................................
Masalahnye bila dia suruh upgrade tu la... aku da jd makin penin, camne nak upgrade CID dia ni? alemak... jgn la mintak benda bkn2 yg aku takleh dpt neh.
Aku masuk arini sbb nak teruskan cari maklumat2 utk teruskan keje aku ni la. Kiranya okay jugak la since dia detect hp aku tu, takdela keras jd batu ke hapa kan? alhamdulillah...
MHR masuk, tego aku... leganya rasa. At least ada seseorang yg aku bleh berbual utk bantu aku dlm hal ni. Dia suggest aku masuk ke SE-NSE forum... guna Farmanager utk nak buat benda2 tu, sbb dia penah flash hp dia guna Farmanager ni, free. Takyah bayo atau beli credit mcm kat Wotan Server atau Kulankendi.
Hmmm.. aku dah register kat merata tmpt dlm masa 2 hari ni. Esato, Wotan, SE forum... huhu. Need an answer man...
I'll be back tonite... nak baca lagi apa2 yg berkenaan kat SE forum tu. Sesama check kat Esato, mana la tau dpt jwpn dari Hanuguro n Neo-Tech tu...
Friday, November 23, 2007
Total Disaster
Pehtu pegi cari tramco yg nak pegi Mansurah.. mau melepak dekat 30 minit. Dengan org berebut2, nak ke Benha, Mahallah, Alex... ramai ramai... alhamdulillah, last2 dpt gak. Sampai Mansurah, berenti makan jap sebelum sambung naik tramco ke Dumyat. Makan firakh, nyap nyap nyap....fuiii, meleleh ayaq lioq.. ngeh ngeh.
Mcm biasa tunggu org nak penuh dlm tramco nak ke New Damietta City tu. Lama la gak, aku pon tgh lalok.. alhamdulillah berjalan gak. Sedar2, kena tahan dek murur antara Mansurah ngan Dumyat, mintak kernih... tp ada student Thailand depan aku tu kasi, so polis tu tak mintak ler kat kami lelain ni. Arab lain la.. sume arab kena check abeh, pk2.. oret gak la. Org asing ni tak di check teruk sangat berbanding arab sendiri. Kalo kat Msia, terbalik plak.. hiks. Pendek cite, kul 1 pagi da sampai umah. Melepak aje la mcm biasa... Pedot masak2 sume... w/p da makan tadi, tp sbb Eddy merengek nak makan lagi... huhuh...
Da next day, aku pegi kuliah ngan Abbas. Nak try wat urusan, tp sadisnye, bila Ahmad Sirri kata dia tak datang Cairo lagi mai amik syahadah2 lain tu... isk. Penat aku jek!! Dia kata ahad ni.. aku pon penin, last week dia bitau Abbas nak datang Cairo pd ari ahad minggu lps tu. Cheh.. arab ler katakan. Nasib da paham da pe'el tuh. Pehtu kami terus wat keje2 sampingan, tanya sijil2 org lain... seronok jugak dpt jumpa ngan Dr Rabi'e... heheh... byk tolong aku woo.
Lepas pegi beli barang2 makan skit, trus balik umah. Lepak2... Abbas konon nak wat baju, tp dok tertangguh je ha. Oh, aku lupa cite.. yg hp aku jd mengong. It went blank lps aku cucuk ke computer, dan terus white blank gitu. Nak off pon takleh, cabut bateri aje la. Sedih.. sedih... ni aku tgh dok usaha cari jalan camne nak betulkan balik. 1st, kena kasi detect dulu lah... pehtu baru bleh update apa2 yg patut... huh, mintak2 la okay balik nnt...
So kwn2... aku mmg takleh guna hp dlm masa seminggu ni... sorry!
Tak cukup dengan tu... aku nye HDD plak KO. Masa nak pasang kat PC Pedot, bila nak copy aje.. HDD aku went dead..4x dok ulang gitu... masuk kali ke 5, bila tgk kat My Computer, drive aku da takde. Hanya satu je detect, mana yg lain? haaa... cuak aku!! Terus tgk Disk Management.. kat situ terus terbukak mata aku luas2.. HDD aku hanya ada 1 drive yg idop, lelain sume dah jd RAW. Drive2 aku yg lain gak pon ilang sama ditelan. Haduu... time tu, aku da tak terkata apa2. Hehe. Cabut HDD, check kat PC Abbas... yupz, confirm dah jd RAW :P
Aku maleh nak wat mende lain dah. Kot nak try recover partition ke apa, takde dah. Ni yg MHR bengang ni.. ehe. Just format lain.. wat partition baru. So, secara rasminya abih la ilang segala maklumat2 yg aku kumpulkan selama ni. Gambar2... dan file2 penting aku. Bye bye my darlin...
Ada la tu, Allah nak tunjuk apa2 kat aku...
Sunday, November 18, 2007
Balik Dumyat..?
Tunggu Abbas, konon nak balik Dumyat pagi ni. Layan cite Thank You tu sat, sesambil Halim masak megi. Peh abih siri ke 6 tu, aku jd ngantok dgn suasana sejuk neh :) so, tido la jap.. tp kejap aje la, sbb aku terjaga balik. Tgk hp, takde pon msg atau call dari Abbas, ishk pokcik nii. Buat senaman skit.. kemas serba skit, then trus ke CC .. layan 2-3 benda yg patut sesambil tunggu kot2 Abbas habaq nak balik ke, ready ke, nak mai ke...
Da 2 jam kat CC, aku call Eddy.. tanya, mmg betul pon mcm aku dok pk. Abbas dok tido lagi, ekeke... letih la tu buat mcm2. Takpelah. Aku nye urusan pon mintak2 bole selesai dlm minggu ni. Apa yg nak kena ready pon xtau, muaqatah ade la.
Abang Ronie call 2 hari lepas, dia kat Madinah skrg ni, jd doktot utk jemaah Msia. Maybe nak dok sana sampai bulan 1. Dia kata aku jgn balik lagi, sbb dia cadang nak mai sini. Adess.. kalo nak ajak aku jalan2, aku betul2 tak reti bawak org jalan kat Mesir ni :P sbb aku sendiri bkn kaki jalan. Setakat tak sesat tu boleh la..
Huhu... banyak plan ni... sempat kot, iA.
Wednesday, November 14, 2007
Get Up..!!
Arini tengok cite First Kiss.. plakon Hana Yori Dango tu la ngan beberapa plakon drama Jepun yg biasa dok tengok. Mcm plakon Jepun tak banyak ler.. asyik2 muka sama jer. Lebey kurang drama melayu gaks.. hehe. Cite budak pompuan yg sakit jantung dan perlu buat pembedahan, tp risiko pembedahan tu tinggi.. dan dia kemungkinan akan mati. Masa yg dia ada sebelum buat operation tu, dia balik ke Jepun utk jumpa dgn abang dia yg tak penah jumpa 10 tahun. Sok sek sok sek... dia jatuh cinta ngan doktot laki yg dok bantu dlm kes dia ni, tp takleh la sbb dlm etika perubatan, doktot takleh bercintan cintun ngan pesakit.. mcm2 la jd.. tp ni cite cinta skema jer..
Bila aku tgk cite ni.. tak abeh lagi.. timbul satu satu persoalan dlm otak aku. Satu persoalan yg melahirkan pd persoalan yg lain, pehtu dia pecah2 lagi.. .. cam chain reaction la plak. Ntah cemana.. ehe...
Korang penah tak, ketikanya nak meluahkan sesuatu yg bermain di fikiran... kiranya perkara2 yg mengganggu kita la.. dan time nak cite kat org yg kita sayang, kita rasa perlukan pendapat dari dia. Tiba2 dia punya respon.. alerhai, lemah semangat jer. "Em, xtau la..".. "Ntah..". Gitu jer... apa tindakan korang?
Sunday, November 11, 2007
Nak Tipon... Konon....
Dah tu dgn chat kat YM ngan Ida n akak Danna, sesambil baca paper n amik lagu Ai Otsuka kat multiply.. aku balik umah kejap solat subuh. Sejam pehtu aku mai balik sbb niat nak tipon tu tak tercapai lagi :D
Tau2 jumpa Bulan plak.. heh.. panjang celoteh ngan dia, sonot aku. Bkn senang ooo aku nak chat ngan dia, susah! Bz manjang minah ni... biasa la, pekerja, pelajar, anak dan rakyat yg cukup berdedikasi... hik hik hik. (Wey, klu ko terbaca ni, jgn dok perasan sorang2 plak! ekekek..) Hepi la cite mcm2... pehtu dia bz balik... abih la.. ekeke...
Nak masuk amnet, d
Korang nak tgk ke? sayo gergil nih? hehe... pames ni di Mesir... makan raw jer tau... Tu dia, aku tepek kiri ngan kanan. Korang tgk la kot kenai.. eheh... banyak khasiat dia ni. Terutama bagi pasangan yg berkahwin.. hik hik hik... sedap dan rapuh. Basuh elok2, perah limau, makannnn!!!
Sesambil sambung chat ngan Ida, Munzir pon ada...sembang2 skit. Cian Munzir boring arini.. wat cemana, dah keje dia mmg koding tu.. tp best la gak, keje kat umah gitu. Wife ada, klu tensen, bleh men game.. ikut suka ati plak tu. Very lucky tau MHR...! Dia habaq kat aku dia lunch roti bakar + telo separuh masak + pepper + kicap meggi aje. Sedap ke? dengar je pon aku da terliur... tu tak termasuk dgn Ida dok layoq pasal bihun goreng... hish hish...
Sesambil aku surf tenet.. baca paper lagi, tgk2 blog dan donlod lagu Ayumi lagi.. ehe. Tup2.. Lina msg... waaah. Lina da ade kat umah skrg ni, dia baru lps operation. Erm, tak la baru... dah dekat 2 minggu dah. Skrg dia tgh posa bercakap...
Pehtu dia bitau aku psl dia wat blog... waah, teruja gak :) Mula2 tgk 1 entry dia.. peh.. BI penuh. Ni kalo share ngan omputih pon bleh neh :D tp korang toksah bimbang la, bukannya tulih BI semata2... campo2 ngan BM la.. bagus gak kan? melatih penggunaan BI. Perkataan pon guna plain english.. so takdela aku nak teraba2 kat dictionary sangat... terharu aku td tgk ada link mai blog aku ni cemotet neh...
Kalo korang ada masa.. pegi la tgk blog Lina :)
Aku da try tipon... tp takleh lagi pon. Asyik takleh connect je... nak tipon maksu je pon. Saja nak cite2, tp time nak tipon ni la e-voiz takleh connect plak ngan nombot tu. Ish...banyak cite neh kalo tipon maksu... hmmmmmmmm!! Try tipon Wadi, tak angkat plak...
Balik satgi buat nasik lemak apaa....ngeh ngeh ngeh...insyaAllah.
Saturday, November 10, 2007
Entertainment
Aritu br lps tgk Transformers.. baru siap donlod.. ah, pueh ati..yg tak puehnye sbb rasa mcm cite tak cukup plak :P Dan aku mmg tak suka watak si negro yg kononnye paling terer psl computer IT tuh, sememangnya aku meluat setiap movie yg dia blakon :P cian dier...
Movie yg pueh aku tgk bebaru ni adalah Bourne Trilogy... ye ye jer. ehe. Bourne Identity, Bourne Supremacy ngan Bourne Ultimatum.... mmg best, tambahan aku tgk serentak pulak... hoh. Recommended la bagi sesapa yg tringin nak layan cite2 aksi...
Skrg ni sementara dok tunggu nak balik Dumyat next week utk wat urusan.. aku layan dulu la cite2 yg ada... ni tak abeh lagi layan Fantasy Couple... Korea nye drama... bole la tahan. Tergelak2 aku ngan cite ni... nak kata best sangat pon tidak dan nak kata sebaliknya pon tak, average la :) cite psl sorang pompuan yg kaya, ego, eksyen n cukup straight foward dlm berkata2 (bini org, tp muda lagi :D) .. bertemu nasib dia ngan sorang laki yg wat keje2 asas dlm usaha nak menyara hidup dia bersama 3 org anak sedara yg kecik2... heeeh, mcm2 la jadi.. :D
Drama Korea dlm tahun ni yg aku dok tringat... adalah Snow Queen, love story... yg jalan cite dia tak tumpu pd love tu semata2.. ada hal lebih besar dlm impak cite ni.. minat la aku ngan jalan cite cemni.. takdela nak jiwang sepenuh masa. Kisah Han Duk Gu aka Han Tae Wong ngan Kim Bo-Ra ... hoho... Tora Bora.. ekeke...
Pehtu cite Thank You.. recommended gak la. Cite psl sorang pompuan ibu tunggal yg membela sorang anak yg kena AIDS n atok dia yg da nyanyuk... best cite ni.. aku pueh ati. Tp nak kata terlalu bestnya tu aku taktau la kan. Tp berbaloi tgk cite ni.. diorg blakon tu cukup best. Lee Bom, si budak kecik tu.. oh, mmg pandai la dia blakon, BEST!! Pokcik yg wat2 nyanyuk tu pon terer la.. dan aku mmg suka pompuan tu blakon, Gong Hyo Jin as Lee Young Shin, si ibu tunggal. Minah ni blakon byk cite gak yg aku tgk.. Volcano High, Sang Do, Let Go To School, Suprise Party n Hardtack Teacher.... Saper ye budak kecik n pokcik tu.. jap la nak surf cari... ha dpt da.. tu, budak kecik dlm gambo tu nama dia Seo Shin Ae, lahir 1998.. uii, kecik lagi :D tp terer blakon :) Ah, pokcik tu nama Shin Goo... jd Mr Lee... depa sebut bunyik ' Mista Lee..' heheh...
Ha.. and satu lagi cite yg sesuai utk tontonan suami isteri ni... Bad Wife. Wajib tgk la kot.. ehe. Also known as Bad Housewife n Mr. Housewife... cite psl permasalahan yg berlaku dlm kehidupan org kawen zaman skrg.. sooo true :) w/p semestinyalah keadaan tu dlm gambaran masyarakat korea.. tp byk perkara yg berlaku dlm kehidupan org bekeluarga kat mana2 masyarakat jugak...
Ngeh.. entry kali ni psl cite2 aje kan.. heks... tak termasuk cite jepun lagi tu... tp drama jepun best lagi dari movie dia... frankly speaking, aku suka drama jepun dari drama korea.. heheh...
Monday, October 29, 2007
Semoga Hari Dalam Hidupmu Ceria Selalu
Tapi perpisahan dgn anak2 tu.. mesti berat hati gak... w/p aku kureng, aku dlm bab ni serba sikit, aku paham cemana rasa nak berpisah dgn anak2 yg slalu kita jumpa tu... lain wooo rasanya... bkn mcm pisah dgn member2 dah rasa...
All the best to you ....
So Down
Baru aku tau sebab dari kes minggu lps.. nape diam aje. Hmm... akibat dari sikap aku yg suka bertanya banyak bila org nak tanya dlm hal2 tertentu, menyebabkan ada pulak orang yg terasa seolah2 aku tanak bagitau dan suspect mcm2 kat dia. Kecik ati aku...yg sebenonye kami sama2 kecik ati...
Sungguh aku takde niat skit pon nak simpan atau tanak bagitau apa2.. nak je jelaskan. Anytime. Cumanya aku bertanya utk nak tau lebih aje... maybe mood tak baek kot aritu, ataupon aku sendiri yg tak mengenal abih kawan... dlm proses la katakan. Apapon.. aku minta maaf sesangat sebab buat dia kecik ati dan terasa tu.. lepas ni, apa dia nak fikir.. adalah diluar kemampuan aku utk mengubahnya... macam ni la aku, tak mampu nak menggembirakan semua orang di sekeliling...
Thanx to Jihan sbb tolong sampaikan msg... helps a lot :)
Sunday, October 14, 2007
1 Syawal
Seronok balik teringat bila balik kat Dumyat aritu... puasa kat sana, dgn Abbas, Hadi, Pedot, Eddy.. dgn budak baru sebelah rumah depa (umah aku lama) .. Lokman... pengunjung setia, Caphiq, Apit ngan Pajarol... kadang2 berbuka kat umah, kadang2 pegi masjid, pekene nasik Imam Hamdi (Chewah, pokcik ni la plak dpt nama.. eheh) ... tp mmg la geng lama Dumyat mmg takkan lupa punyalah makanan berbuka neh... heh... malam2 pulak, berterawih sesama kat umah.. ni la paling best bagi aku... slalunya 5 org je :) bertuko2 imam.. best best...
Raya kali ni mcm biasa.. sabtu, 13hb Oktober... malam sebelum tu, buat nasi impit, kuah kacang, rendang.. hehe... itu aje la yg kami makan :D hari ni nak buat laksa pulak... esok nak buat apa yer... hmmm!! :D
Solat Raya mcm biasa kat Suq Sayyarat.. banyak je org... best sbb buat kat tmpt terbuka. Kami sampai pon elok2 da akhir org dok takbir... elok2 nak duduk aje... dah nak solat :D arab mcm biasa... lps abih solat... berlonggok2 yg bangun.. blah ke sana sini... hehehehehe...
Ok la..nanti aku tepek gambo kat sini... ni tak sempat nak masukkan gambo dlm pen drive. Datang ni sbb nak call msia... nak amik updates utk AVG... nak cari removal tool utk W32/AHKHeap-A ..
Tuesday, September 25, 2007
Alasan jer tu!
Bila nak bagitau, jawab balik... tanak pulak. Sebab nanti dikatanya.. alasan.
Aku slalu gak berhadapan ngan keadaan ni..dimana sampai tahap aku dah tak berapa nak menjawab atau menjelaskan balik. Sebab dah banyak kali org mcm pandang sepi aku punya jawapan balik tu, mcm.. semata2 alasan kita aje. Sedangkan benda tu mmg betul apa yg kita rasa... tak kira la samada sikit ke, banyak ke yg kita rasa... sbb aku ni jenis luahkan apa yg aku rasa. Aku akan cakap apa yg aku rasa...
Skrg... aku sanggup diam aje dari menjawab balik dgn 'alasan'. Biarla kan dia nak pk apa pon..selagi perhubungan tu still tak terganggu teruk.
Well.. apa pendapat korang? Yes? No? Idea lain?
Memori Damietta
Banyak hari aku tak menulis lagi. Aritu yg tulis pon sbb ada org tanya... rasa mcm ade push skit baru nak tulis. Adei laa.. mmg perangai aku sungguh sejak dulu..!! :P
Ni kat Dumyat... dah bape ari ye kat sini. Emmm.. jap, aku sampai sini Rabu malam, kul 1 pagi ngan Caphiq.. terus ke umah Abbas. Aku mmg lepak sini aje. Tak kuaq ke mana2 sangat pon, mmg lepak dlm umah ni je banyak. Pegi Dumyat kejap semalam, beli barang2 skit... heh.. sonot jalan ramai2 ngan junior2 tuh :)
Arini pegi Port Said ngan Abbas, Caphiq, Hadie, Lokman N Eddy. Kuaq umah ada la dlm kul 1, tunggu tramco sume, naik, pegi Sai'dey, turun, naik, pegi Dumyat, turun (sapa yg penah mai Dumyat aje yg tau kenapa kene naik turun byk kali ni, heh. Percayalah!) naik Peugeot plak ke Port Said... pehtu kat sana, jalan kaki ngan naik cab aje la. Aku usha2 aje.. beli apa pon tak. Takde nak beli apa, duit tak cukup utk nak shopping2 sebenonye. Jgn mula je membeli, kang kene 'power' dia.. naya!
Biasa la kat Port Said ni, cari barang terpakai.. heheh. Pandai cari tmpt, dpt la elok2 dan murah... yg tak reti cari tmpt... tapi buat2 tau tu la yg slalunya budak2 baru sampai Mesir ni dok jadi mangsa... huargh huargh huargh!! Jahatnyeee.... :D Aku tergolong antara yg tak reti cari tmpt tu laa... keh keh keh... tp klu xtau, cakap je la xtau.. ye tak. Apa susah? reputasi penting sangat ke sampai nak kena tipu2... hohoh!
Sambil2 depa dok cari baju tu, aku tipon jap ke Markaz Nile. Tanya pokcik Ragab tu psl kelas aku...dia bitau soh aku datang esok, kul 1. Tapi aku mintak extend 2-3 hari, since aku ada kat Dumyat lagi dan ada keje nak pegi ke Alexendria esok, insyaAllah. Pokcik Ragab kata, "Wokeh!! Hang mai la sabtu ni nooo..." <-- (Setelah diterjemah ke dalam BM oleh otak aku, keh keh!) Jadi, insyaAllah aku akan mulakan balik level 7 pada hari sabtu.. pukul 1 tengahari. Dengan ostat apa... tatao lagi... tengok aje lah :)
Pehtu kami sambung jalan2 lagi.. sampai la tgk2 jam.. dah kul 5.20 ptg. Cari kedai, beli air gas N mineral... makanan ringan skit.. then pegi ke pelabuhan yg nak ke Port Fuad tuh... nak berbuka posa pon.. tempat mau lawaaa. Heh, thanx to Abbas la.. :) Time2 ni, ternampak gak student2 Msia Negeri Sembilan, budak2 baru.... Aku naik cab dgn Eddy N Hadie, budak laki yg bawak tu pecut, cilok2... ekekekek... tergelak2 aku. Dia nak wat drift la kot. Takpo takpo.. berlatih lagi :D Dalam kul 5.55... orang azan maghrib... berbuka la kami ala kadar kat depan balai polis tu :D
Jalan2 sume lengang... ye la kan.. time berbuka. Abih sume org balik umah.. tak pon tumpu kat masjid dan tempat2 yg wat mai'dah rahman :) Kami jalan kaki je kat bandar Port Said yg kosong tu... sampai la jumpa tmpt nak solat maghrib, Musolla kecik aje... tapi siap ada ekon.. hehe. Sejuk. Pehtu.. terus pegi kat mauquf... balik Dumyat... naik turun naik turun tadi lah balik.. heheh. Penat? Alah bisa tegal biasa... chewah!
Aku sebenonye rindu ngan Dumyat ni... rindu bebeno. Suasana dia.. aman, nyaman.. aduu... mmg best la. Tambah2 plak kena ngan cuaca cemni.. mmg best sangat! Ntah la bagi org lain... sbb sesetengah org mmg suka dok dlm sesak. Kata depa, Active! Heheh... agaknyalah. Aku xleh sangat... kena charge balik ke kawasan2 cemni, baru aku 'hidup' balik :D
Aritu punyala cari resepi wat kue sagu...tanya Che Mah, dia bitau dah.. aku dah nak buat. Tapi, mcm sumthin wrong la.. aku tanya Massah plak... kata ngan santan plak. Mungkin jenis lain kot... last sekali.. tanya Bulan la... heh.. and all thanx to these gurls... resepi tu menjadi :) alhamdulillah. Budak2 tu pakat makan...abih! Tak sangka plak aku, w/p sebenonye lembik sikit. Aku makan sikit, pehtu boh dlm Milo... heheheh... makan ngan Milo susu.. sedapppp..!!
Banyak lagi ni... tp kang panjang plak... nanti la aku sambung lagi bila2 aku ada masa....
Semoga semua kawan2 aku ceria.... eh, korang pon kawan2 aku tau!
(Peringatan utk aku sendirik... ubah kedudukan pixx tu nnt.. tuh, yg atas tuh!!)
Sunday, September 16, 2007
Ramadhan
So, arini try gak la tulis apa2 sikit kan? :)
Arini dah hari ke3 berpuasa... dan, kali ke... errr, jap nak kira... dan kali ke SEMBILAN aku berpuasa kat bumi Mesir :P hoho... banyak kali dah rupanya!! tp aku tak terasa jd org arab pon, kui kui...
Terawih kat Masjid Salam jer... masjid Salam tu, dekat je ngan umah yg aku dok skrg ni, dlm 500 meter. W/p ada byk masjid lain yg dekat lagi dari tu... tp masjid Salam ni, dia nak habiskan 1 juzuk setiap hari... bacaan pulak sedap... slow n steady, so bagi sapa2 yg tak larat nak berdiri, tak tahan solat lama2... tak payah la datang... ade dengar kwn cite, sorang pak arab ni bangun, marah2 kat tok imam tu sekali time dia bagi tazkirah... pehtu sorang makmum lain bangun, tego pokcik tu depan2.. "Ape ngko tak penah datang masjid ni ke? sini mmg baca panjang2... kalo ko tak tahan, pegi masjid lain laa...". Pehtu pokcik tu truss blah.. hehe... arabb, biasa la gitu. Jgn ingat pelik2 plak yer.... suasana arab ngan masyarakat kita berbeza tau :)
Hmm... oh yer, psl kelas aku. Aku mintak ulang level 7 lagi sekali, ni semua disebabkan kelemahan dan kemalasan aku sendiri... dan aku tak nak w/p nanti dpt naik ke level 8 tapi banyak yg aku tak paham pelajaran pd level 7... sbb semua yg dipelajari pd setiap level akan digunakan sepenuhnya pd level yg akan datang. Maksudnya if aku tak kuasai sesuatu topic tu dgn baik.. alamatnya pd level akan datang aku akan ada masalah... SURE!! antara yg aku dah rasai adalah mcm dlm bab sorof... level 5 aritu aku banyak main gak. Akibatnya bab sorof ni aku kepeningan sikit w/p mudah je sebenonye...
Aku mintak nak ulang level 7, tp tetap nak ngan Ostat Abd Rahman... dia ni w/p ngajo cara arab dah.. garang, tegas, wat lawak... kasar cara arab... tp best cara dia ajar. Contoh yg diberi, penjelasan yg di huraikan, mudah nak paham... tp malangnya bila semalam aku pegi, dukacita dia maklumkan pd aku dan beberapa org student lagi (yg level 6 baru naik level 7).. yg kitaorg tak dpt ngan dia lagi... kene ngan Ostat Abd Hakeem...
Uh uh... so, punyala bincang ngan Hanadi, kwn yg aku kenal di level sebelum ni, org Ukraine.. nak 2 jam aje sehari... ingat nak datang kul 9. Pagi tadi aku call la Ostat Abd Rahman, tanya psl kelas kul 9 tu... tau2 arini batal plak. Sbb smlm byk sangat org tak datang.. jd byk yg xtau time kelas yg sepatutnye... heh, tu sbb aku bleh melepak kat CC pagi ni... kih kih kih.
Ape lagi.. ape lagi....ah, aku tgh dok sedut cite RoboTech... ngeh, sapa ingat? ni laaa citer katun dulu2 yg aku cukup best tengok :) angan2 woo... heh.... ROBOTECH!!! jeng jeng....
Salam utk semua... Selamat Menyambut Ramadhan... semoga kita semua dpt memanafaatkan kehadiran madrasah ramadhan ni utk mendidik kita menjadi muslim yg lebih berkaliber... go go my frenz!! :)
Funny Definition
Cigarette: A pinch of tobacco rolled in paper with fire at one end & a fool at the other.
Marriage: It's an agreement in which a man loses his bachelor degree and a woman gains her master
Lecture: An art of transferring information from the notes of the lecturer to the notes of the students without passing through "the minds of either".
Conference: The confusion of one man multiplied by the ! number present.
Compromise: The art of dividing a cake in such a way that everybody believes he got the biggest piece.
Tears: The hydraulic force by which masculine will-power is defeated by feminine water-power...
Conference Room: A place where everybody talks, nobody listens & everybody disagrees later on.
Ecstasy: A feeling when you feel you are going to feel a feeling you have never felt before.
Classic: books which people praise, but do not read.
Smile: A curve that can set a lot of things straight.
Office: A place where you can relax after your strenuous home life.
Yawn: The only time some married men ever get to open their mouth.
Etc.: A sign to make others believe that you know more than you actually do.
Committee: Individuals who can do nothing individually and sit to decide that nothing can be done together.
Experience: The name men give to their mistakes.
Atom Bomb: An invention to end all inventions.
Philosopher: A fool who torments himself during life, to be spoken of when dead.
Opportunist: A person who starts taking bath if he accidentally falls into a river.
Optimist: A person who while falling from Eiffel Tower says in midway "See I am not injured yet."
Pessimist: A person who says that O is the last letter in ZERO, instead of the first letter in word OPPORTUNITY.
Miser: A person who lives poor so that he can die rich.
Father: A banker provided by nature.
Criminal: A guy no different from the rest... except that he got caught.
Boss: Someone who is early when you are late and late when you are early.
Politician: One who shakes your hand before elections and your Confidence after?
Doctor: A person who kills your ills by pills, and kills you with his bills.
Saturday, August 11, 2007
Takziah Ajipp
Aku harap Ajipp bersabar atas dugaan ni...
“Setiap yang hidup pasti akan merasai mati”
(Al-Anbiya : 35)
Saturday, July 28, 2007
Tuesday, July 17, 2007
Bulan
Monday, July 16, 2007
I Love New Damietta City

Aku tak menulis lama gak kan? yg ada tu pon sikit je...
Selasa lepas.. aku cadang nak balik Dumyat... tp Ameq N Alem ajak singgah Tanta dulu, so aku lepak Tanta semalam.. malam rabu baru bertolak ke Dumyat :) sampai kat Sai'di pon dah kul 1 pagi.. tp biasa la, musim panas, kat situ arab banyak je lagi jalan2... beli air, eskrem, kopok sket.. then, bawak depa jalan kaki dari Sai'di ke Hayyu Mu'allimeen :D saja laa.. nak makan angin sambil tunjuk2 keadaan New Damietta kat Lokman... aku rasa relief sangat masa sampai sana... seronok, mcm balik kg rasanya :D dgn suasana malam yg nyaman... lampu2... tak sibuk... oooh... aku betul merindui Dumyat... ahaks!! Sempat snap 2-3x...
Trus pegi umah Abbas... ketuk2 pintu, then... aku dgr sora Bebah.... Alemak! camne leh ada akhawat plak dlm umah tu... ni mesti Taib bwk geng Alex neh... trus aku loncat turun tangga... ajak Lokman, Ameq N Alem pi umah Caphiq.. aah, tido situ la... :)
Caphiq plak baru abih silat... so, melepak la kejap kat bawah umah tu.. :) tp umah Caphiq mmg best kalo nak tido.. mmg berangin, Alem N Lokman siap tido kat balakon lagi.. ekeke... tp siang takleh la... gile ke hapa kang arab tgk dok tido situ... ngan panas plak tu... huhu.
Khamis mlm tu.. kami sume pegi Ras El-Bar... penuh je org. Mmg da sedia maklum pon Ras El-Bar time cemnih.. mmg byk org... kami berjalan kaki aje... sampai la ke tmpt pertemuan 2 laut tu... mmg jalan2 je la kan, kejap2.. renti beli itu ini.. sume makanan ringan je :)) 300 meter jalan.. eskrem... jalan lagi.... kacang..... jalan lagi... ubi bakar... jalan lagi... kacang kuda... ekekek... cian Caphiq.. tensen je dia...hihihi... tp takpa la.. aku suka je tgk member2 hepi :D
Tipon Abbas... rupanya dia pon ada kat Ras El-Bar sama.. tp depa da nak balik, tgh nak naik bot... cuma kami tak terserempak aje...
Masa nak masuk kwsn pertemuan 2 laut yg diorg buat elok2 tu... ada plak persembahan.. sempat la tgk budak2 kecik wat persembahan.. nyanyi lagu apa ntah.. tp sedap gak. Lagu tu la... sora bdk tu bleh tahan je.. tp sbb arab jenis tak kisah dan nyanyi dgn sepenuh hati... maka lagu tu pon elok jugak la... :) Lama gak kat situ dlm 20 minit sambil2 snap gambo apa2 aje yg ada sekeliling tu... ehehe...
Pehtu... dlm kul 12.. kami bertolak balik ke New Damietta smula... hoh... abih pakat terleleh Lokman, Ameq ngan Alem... huhuhu... tau jauh jgk kan Dumyat ni... hihihihi...
Balik tu... Abbas msg.. ajak pi umah Pak Lang, sbb mmg depa sume tido sana... aku pi pon dah kul 3 lebey... byk gak ada kat sana, Pak Lang, Eddy, Pak Daq, Abbas, Taib, Hadi... lepak2, sembang2... peh solat subuh... aku tido :D tak tunggu panjang aa sbb aku mmg letih. Tambah plak aritu jemahat... kang nak pi solat jemahat... tido lambat.. bangun lambat, bkn xtau rutin harian :P
Kul 11 pagi aku balik umah Caphiq.. abih snap gambaq sepanjang jalan balik tu.. eekekeke... lps solat jemahat tu pon amik gambaq je sepanjang jalan :D
Mlm tu, kami pegi umah budak2 Kemboja... depa jemput makan... lepak2 aaa sambil sembang2... kul 12 baru balik... mmg best la depa tu masak, simple je tp best :)
Balik tu aku singgah umah Pak Lang lagi... lepak2 sat... kul 2 pagi.. blah balik umah Caphiq.. Abbas habaq, ari sabtu tu dia nak pi Mansurah... aku nak balik da ari sabtu...
Aku mmg tak pueh ati skit la balik Dumyat kali ni... sbb niat aku nak rehat, rilex... tp disebabkan ada bdk2 pompuan plak yg datang... so tak dapek la nak melepak mcm biasa kat umah Abbas... huhuhuh... takpo.. takpo... next time aku balik lagi.... mesti ah... :D
Sunday, July 08, 2007
Rinduuu

Arini mcm biasa, bangun kul 8.40... mandi, salin baju... pegi kelas... aku baca2 balik subject2 lps dan wat skit2 latihan yg lepas2... tau2 Badiuzzaman bitau ada xm mid level... adei, terkujat sorang2. Padan ler... kelmarin aku skip kelas.. tido lambat sbb pegi amik Abbas, kuaq makan... balik umah dah dekat kul 2 pagi... balik umah pon bkn bleh tido lagi... :P
Masuk dlm kelas kul 10... tau2 ostat bitau kelas start kul 11 pagi... ahaks. 2 mende utama da terlepas dari pengetahuan :P So sempat la lagi nak ulang2 skit lagi...
Ntah la, baca last2 minutes ni mmg tak masuk byk sangat... tp padan ler kan. Sapa suruh tak ulangkaji betul2. Aku akui.. 2 minggu ni otak aku serabut skit, stress dgn keadaan kat Cairo ni. Kalu dulu takpe jugak sbb aku ulang2 balik antara Dumyat Cairo... ilang jugak stress aku bila dpt tgk mcm2 sepanjang perjalanan balik tu... tambahan kat Dumyat plak byk dgn pokok2, kebun2 tamar... tp kali ni, aku kene dok Cairo je, xde masa nak balik Dumyat... cuti cuma 2 hari.. which mmg tak cukup nak rilex2 kat Dumyat... so aku amik keputusan utk nak balik Dumyat pd ari selasa ni... insyaAllah.
Kiranya skip la kelas pd ari Rabu... at least dpt la aku 3 malam kat sana... aku nak pi jalan2.. biar pon sorang2... aahh.. who cares... sesama tu tujuan aku adalah nak amik barang2 kat Dumyat tu bawak balik H10...
Tadi aku dpt 30/40... ostat marah aku sbb ada benda2 yg tak sepatutnya aku silap... Sulayman pon tanya aku pelik... "Otak ko menerawang kat mana?" :P well... aku tulis tanpa aku pk balik ayat tu betul ke tak... adeihh....
Aku rindu kawan2 sume... tp sume org bz dgn keadaan masing2... simpan aje la kerinduan tu sume... rindu sesangat.... huhuhu....
Saturday, July 07, 2007
Kerinduan Kat Dumyat... ooooo
Semalam aku kuaq jumpa Abbas.. makan kat Hadharal Maut... lepak2, kul 1 baru balik umah. Biasa la musim panas... arab sume kuaq time ni, susah nak dpt kenderaan nak balik. Panas jugak semalam.
Nengok blog Bulan... dia mcm sakit lagi... aku doakan Bulan cepat sembuh, dpt wat keje dia dgn selesa.. dpt main ngan anak2 dia dgn gembira... biar hari2 yg di laluinya ceria... takut kalo tgk dia takde mood...
Life aku kat Cairo mmg boring... bilamana aku tensen, stress study.. nak kuaq cari tempat yg aku bole ilangkan tensen... xde. Sume utan batu... kot la ada kwsn2 yg bole menyegarkan dan menenangkan otak aku. Takde.. susah la kalo nak pegi ke Nile tu semata2 nak buang tensen.. dah la jauh... nak pegi tu pon satu hal... adoi la... kalo kat Dumyat tu... kuaq umah aje dah nampak ladang tamar... jalan2 kat Dumyat Qadeem kan best gak... huwaaa, wendu sama Dumyat aaa...
Aritu masa aku tensen study kat umah... da xtau nak study kat mana yg bole menyegarkan otak sket... last2 pegi McD... study kat situ.. rasanya aman skit la dari bising2 arab ni... ada ekon, bersih.. sambil dgr mp3... haaa... lega skit... skit je la...
Hoho.... aku nak kena balik Dumyat dah niiii....
Thursday, July 05, 2007
Ida ..Happy Birthday
Apapun... aku nak ucapkan Happy Birthday.... Moga Ida dapat meneruskan life mcm biasa dan dapat mencapai apa yg dihajati dlm masa terdekat ni.... sama2 kita usaha dan doakan :)
Thanx sebab jd kawan aku selama ni....
Wednesday, June 20, 2007
What Is Myelofibrosis
Definition
Myelofibrosis is a rare disease of the bone marrow in which collagen builds up fibrous scar tissue inside the marrow cavity. This is caused by the uncontrolled growth of a blood cell precursor, which results in the accumulation of scar tissue in bone marrow. Myelofibrosis goes by many names including idiopathic myelofibrosis, agnogenic myeloid metaplasia, chronic myelosclerosis, aleukemic megakaryocytic myelosis, and leukoerythroblastosis.
Description
Myelofibrosis can be associated with many other conditions including breast cancer, prostate cancer, Hodgkin's disease, non-Hodgkin's lymphoma, acute myeloid leukemia, acute lymphocytic leukemia, hairy cell leukemia, multiple myeloma, myeloproliferative diseases, tuberculosis, Gaucher's disease, and Paget's disease of bone. Myelofibrosis typically becomes progressively worse and can cause death.
In myelofibrosis, abnormal cells (hematopoietic stem cells) grow out of control and begin to produce both immature blood cells and excess scar (fibrous) tissue. The fibrous tissue builds up (fibrosis) primarily in the bone marrow, the place where blood cells are produced. The fibrous tissue interferes with the production of normal blood cells. The outcome of this is that the blood made by the bone marrow is of poor quality. To compensate for this, blood cell production occurs in other parts of the body (extramedullary hematopoiesis), but most notably in the spleen and liver. This causes enlargement of the spleen (splenomegaly) and the liver (hepatomegaly). Extramedullary hematopoiesis is not effective and, combined with the reduced production of blood cells by the bone marrow, a condition called anemia results.
The abnormal stem cells can spread throughout the body, settle in other organs, and form tumors that produce more abnormal blood cells and fibrous tissue. These tumors are most commonly found in the adrenals, kidneys, lymph nodes, breast, lungs, skin, bowel, thymus, thyroid, prostate, and urinary tract.
Most patients with myelofibrosis are over 50 years old; the average age at diagnosis is 65 years. However, myelofibrosis can occur at any age. Myelofibrosis occurs with equal frequency in women and men, but in children it affects girls twice as often as it does boys.
Causes and symptoms
Myelofibrosis is caused by an abnormality in a single stem cell, which causes it to grow out of control. Myelofibrosis tumors that have originated from a single cell are called monoclonal. The cause of the stem cell abnormality is unknown. Persons who were exposed to benzene or high doses of radiation have developed myelofibrosis. There may be an association between myelofibrosis and autoimmune diseases, such as systemic lupus erythematosus and scleroderma, in which the immune system treats certain molecules of the body as foreign invaders.
Symptoms usually appear slowly over a long period of time. About one quarter of all patients with myelofibrosis have no symptoms (asymptomatic). An enlarged spleen discovered at an annual medical examination may be the first clue. Symptoms of myelofibrosis include:
- fatigue
- weight loss
- paleness
- fever
- sweating
- weakness
- heart palpitations
- shortness of breath
- itchiness
- feeling full after eating a small amount of food
- stomach pain or discomfort
- pain in the left shoulder or upper left portion of the body
- unexpected bleeding
- bone pain, especially in the legs
Diagnosis
Because symptoms are similar to other diseases (mostly leukemias), myelofibrosis is not easy to diagnose. The doctor would use his or her hands to feel (palpate) for enlargement of the spleen and liver. Blood tests and urine tests would be performed. Bone marrow aspiration and biopsy can help make a diagnosis, but they often fail because of the fibrosis. X-ray imaging and magnetic resonance imaging (MRI) may be performed.
Treatment
Many asymptomatic patients, if stable, do not require treatment. There is no cure for myelofibrosis, although bone marrow transplantation is curative in some cases. Treatment is aimed at reducing symptoms and improving quality of life.
Medications
Male hormones (androgens) can be used to treat anemia but, in women, these drugs can cause the development of male characteristics (e.g., hair growth on the face and body). Glucocorticoid therapy is also an effective treatment of anemia and can improve myelofibrosis in children. Nutrients that stimulate blood formation (hematinics), such as iron, folic acid, and vitamin B12, may reduce anemia. Cancerchemotherapy (usually hydroxyurea) can decrease splenomegaly and hepatomegaly, reduce symptoms of myelofibrosis, lessen anemia, and sometimes reduce bone marrow fibrosis. The bone marrow of myelofibrosis patients is often not strong enough to withstand the harsh chemotherapy drugs, so this treatment is not always an option. Interferon-alpha has been shown to reduce spleen size, reduce bone pain, and, in some cases, increase the number of blood platelets (structures involved in blood clotting).
Other treatments
In certain cases, the enlarged spleen may be removed (splenectomy). Conditions that warrant splenectomy include spleen pain, the need for frequent blood transfusion, very low levels of platelets (thrombocytopenia), and extreme pressure in the blood vessels of the liver (portal hypertension).
Radiation therapy is used to treat splenomegaly, spleen pain, bone pain, tumors in certain places such as next to the spinal cord, and fluid accumulation inside the abdomen (ascites). Patients who are not strong enough to undergo splenectomy are often treated with radiation therapy.
Bone marrow transplantation may be used to treat some patients with myelofibrosis. This procedure may be performed on patients who are less than 50 years old, have a poor life expectancy, and have a brother or sister with blood-type similarities.
Patients with severe anemia may require blood transfusions.
Prognosis
Similar to leukemias, myelofibrosis is progressive and often requires therapy to control the disease. Myelofibrosis can progress to acute lymphocytic leukemia or lymphoma. Although a number of factors to predict the survival time have been proposed, advanced age or severe anemia are consistently associated with a poor prognosis. The average survival rate of patients diagnosed with myelofibrosis is five years. Death is usually caused by infection, bleeding, complications of splenectomy, heart failure, or progression to leukemia. Spontaneous remission is rare.
Prevention
Persons who have been exposed to radiation, benzene, or radioactive thorium dioxide (a chemical used during certain diagnostic radiological procedures) are at risk for myelofibrosis.
Key Terms
- Anemia
- Low numbers of red blood cells in the blood.
- Benzene
- A colorless volatile flammable toxic liquid hydrocarbon used as a solvent and as a motor fuel.
- Biopsy
- Surgical removal of tissue for microscopic examination.
- Fibrosis
- Buildup of scar tissue.
- Glucocorticoid therapy
- Treatment using corticoids that are anti-inflammatory and immunosuppressive.
- Leukemia
- Cancer of white blood cells.
- Portal hypertension
- Extreme pressure on the blood vessels of the liver.
- Stem cell
- A cell that has the ability to become many different specialized cells.
Friday, June 08, 2007
Akibat Kecuaian
Bukak amnet, tengok paper utusan, baca N delete email, tengok torrent... Bleach dah ada, apelagi, download laa... pehtu amnet plak wat hal, mcm biasa. So aku teruskan baca paper, mcm Lokman bitau.. brita Paklah nak kawen je :) dengar spekulasi mengenai perkahwinan ni dlm 3 bulan lps tak silap aku kat amnet.. siap ngan gambo lagi. Tp sbb Paklah senyap2, jawab tak jawab... so mende tu sepi... ha, tau2 dah nak kawen lusa. Hehe...
Aku mcm biasa, tengok Muka Depan, Dalam Negeri, Luar Negara, Mahkamah, Hiburan.. tu je la yg slalu aku buka kalo tgk paper utusan... tp arini aku tersangkut panjang kat bahagian Mahkamah tu.. tgk kes accident 4 tahun lps, sorang student kolej naik keta langgar org2 yg dok makan tepi jalan. Korang ingat tak? aku masa baca kes tu dulu pon.. seriau gak. Yolahkan.. kat Msia banyak woo jenis gitu, makan kat tepi2 jalan ni, mamak nye style.. gerai tenggek kata org. Ni ha.. tau2 ada keta menjunam
laju jer kat kita sume time nak suap makan tu, tgh bergelak ramai2 ke... tgh dok syahdu ke... hmm.. dah baca bismillah ke time makan tu... tau2, nyawa dah melayang sambil makan...Aku tertarik dgn komen dlm satu blog ni.. ttg sikap memandu secara lewa dan cuai. Antara natijah yg mungkin didapati adalah seperti kes tu... sorang mati, sorang lumpuh, sorang hilang ingatan dan 6 orang lagi cedera. Xtau la cedera parah ke.. patah kaki tangan ke apa... pemandu tu, Charlene yg masa kejadian tu umo 21, skrg dah 25... kene jail 2 tahun... free je. Dia tak mabuk pon..
Bkn apa la kan.. sesetengah kita yg muda remaja ni, suka sangat drive secara leka, tak berhati2, cuai... aku yakin yg si Charlene ni pon tak penah terpk yg dia akan bunuh org dan buatkan hidup org lain merana akibat kesilapan beberapa saat dari dia. Dari sorang pelajar kolej yg bersih dari sebarang rekod jenayah.. skrg dah bertuko, jd penjenayah, banduan.. sah2 dah life dia akan bertuko... One miss might cause regrets enough for a thousand years.
So.. saja la aku nak ingatkan diri aku dan kpd sapa2 gak yg sama ngan prangai aku ni... kdg2 suka bawak laju2 tu.. hati2 la. Bkn takleh laju.. tp bawak dgn berhati2. Ada beza bila aku tengok org Mesir drive ngan org Msia drive.. rambangnye, mcm biasa, sama, xde beza... tp nape kat sini jarang ada kes kemalangan nyawa yg ngeri? berbanding kat Msia rajin je ada kemalangan ngeri melibatkan nyawa yg besar. Sedangkan kat sini jalanraya takde la seelok kat Msia, sistem jalanraya pon ampeh, xde traffic light (ade, tp susah nak jumpa!), kiri kanan jalan ada mcm2.. keta kuda, himar, budak2... pemandu dia pon bawak laju! kalo xde speed trap ataupon bumper, mau laju semacam je bawak... cilok kiri kanan, bukan moto tau.. ni naik van, keta.. Cilok kiri kanan woo... tp kadar kemalangan ngeri? aku jamin kurang lagi dari Msia... pk2 ye.. sikap pemandu gak.... so, kalo kita takmo jd mcm awek kat tepi tu... peringatla kat diri kita.... huhuh... lupa tulis, budak tu pon, Charlene ni.. trauma gak ngan kejadian tu, siap terapi lagi... tapi hukuman tetap hukuman. Yelahkan... nyawa org yg dah melayang, hidup org2 yg lain tu yg dah berubah... hmmmmm...
Aku bkn apa.. kalo kat Msia, suka je bawak laju2... penah gak nak eksiden.. tp Allah tak izin lagi aku jd apa2... Alhamdulillah.. amik la iktibar...
Bulan bitau betapa risaunya dia pasal Ajipp... aku pon xtau nak kata apa.. yelah, aku tringat sangat ayat yg sama dia msg kat aku dulu.... yg membuatkan aku terkedu beberapa minggu kemudian...
Alhamdulillah... Ajipp ok, ade hal... hal apa.. tanya sama Ajipp laaa.... :D
Wednesday, June 06, 2007
Congratulation Munzir!
2 hari lepas dia dah melangsungkan perkahwinan dengan awek pilihan dia... Mashittah Nordin :) bersatu jugak korang akhirnya ye.. tahniah :)
Munzir ni lahir thn '86 ..23 March, dua ari lps besday aku... aku mula kenal dan rapat dgn dia sejak dia awal2 masuk Ma'had Attarbiyah Al-Islamiyyah aka MATRI , Perlis dulu... dia dok Ipoh masa tu. Ntah camne bleh kawan baek pon xtau. Dgn garang, kasonye dia ni... ekekeke... tp yg aku suke kwn ngan dia tu sbb dia ni tak tipu, cakap terus terang... w/p masa kecik2 tu cerewet gak dia ni. Heheh... cuti2 rajin la balik lepak umah aku. Sampai masa Ikram (satu2nya adek laki dia) masuk MATRI pon, aku dok ajak depa dua pegi lepak umah aku lagi... yelah, umah depa kat Perak, takkan la nak balik ke Ipoh dlm cuti Sabtu, Ahad tu je kan? Jumaat balik, Ahad nak datang... tak berbaloi la melainkan cuti panjang.. so cuti2 gitu2, depa lepak la umah aku. Ma'had kami tu asrama penuh..
Munzir ni adalah seseorang yg terer dan minat psl computer sejak kecik.. kalo ada apa2 masalah, sume aku refer kat dia. Even masa dia kecik2 tu pon, kalo ada computer rosak samada kat skola atau rumah, abah aku mesti cari dia ni. Err, abah aku kerani kat MATRI tu :) Sejak datang sini... byk la yg aku tak dpt nak tengok perkembangan dia. Tapi dgn adanya tenet ni, aku slalunya chat dgn dia... so takdela rasa taktau apa2 ngan Munzir nih.
Tak nyesal aku rapat ngan dia sejak kecik, kalo dulu kat skola... senior baik2 dgn junior ni (beza byk lak tu) mesti org ingat adek N abang angkat... tp aku tak pk gitu. Aku dah set utk nak jadikan dia ni kawan aku... sahabat aku... dan inilah antara waktu yg aku tunggu... aku nak tengok umo dia 18 tahun...25 tahun .... byk potensi dia ni... (Jgn ler dia baca lak... kang riyak.. nayeee..hihi)
Lps SPM... dia masuk Cosmopoint, sbb nak dptkan sijil je rasanya.. kemahiran dia dlm tenet dan computer ni pon dah lebih dari average. So skrg ni dia keje sebagai web programmer/designer. Dan dia dapat life yg dia suka sejak kecik... iaitu computer dan internet... hehehehehe... aku pon pk mcm org lain gak... nampak je Munzir.. nampak mcm computer ngan tenet bergerak... ahaks!!
Apapun... selepas macam2 ujian dan dugaan yg berjaya diatasi... akhirnya Mashittah ngan Munzir ni berjaya jugak disatukan... chewaah...
Pk2 balik mmg seronok gak ye.. tringat masa Munzir ni kecik2 dulu.. hihihihi.... tak sangka da kawen... kui kui... nampaknya aku yg makin tua neh... ekekekekek...
Conratulations!!
Result Teruk

Kelas mcm biasa... kelmarin ada xm, lps kena tunda sehari. Tapi apa yg aku tau... aku mmg jawab secara ampeh. Dgn tak letak 100% apa yg aku boleh buat.. tp mmg ada pon soalan2 yg aku tinggal tu adalah mende2 yg akan aku hentam aje.. so mmg tak tulis apa2 la. So bila dpt tadi.. result aku adalah 26/40.. jauh kan? w/p di tahap lulus... tp mcm ostat kata, kita mesti kuasai nahu N sorof ni seolah2 kita kenal nama kita sendiri...
Aku rasa, cara aku study utk level 4 ni dah berubah sikit dgn level 3... dan aku dah sedikit hanyut dgn perubahan ni. Skrg, aku mesti ubah cara study... aku leka dan silap banyak.. apapon tak lewat utk nak pulun balik... mcm biasa, xm akhir level 4 adalah 2 minggu lagi, insyaAllah.. dan aku kene pastikan mesti boleh dapat 35 keatas.
Bila ostat tergezut td ngan result aku... aku pon jawab, "Ni akibat dari perbuatan aku..".. dia angguk dan tak tanya apa2 :)
Abah anto msg semalam, bitau yg result spleen dia membengkak tu dah kuaq. 13hb ni dia mesti diperiksa lagi kat spital Klang tu. So rasanya abah akan bertolak next week la kot... apapon, aku doakan yg terbaik.. harap semua berjalan lancar.. dapat balik ke Msia dgn yakin, insyaAllah.. mcm Bulan kata :)
Visa aku abih 10hb Jun ni... aku mesti amik masa nak pegi buat.. tunggu Alem dtg ngan Ameq la esok... mintak2 la depa mai... buleh aku pegi lusa...
Aku dok tunggu reply dari kawan kawan tentang permasalah ahli kitab tu... mintak2 ada yg dpt bagi sesuatu yg berguna utk aku nak teruskan pencarian :) thanx buat Ida sbb tlg tanya kat ostazah ;)
Oklah.. aku nak balik dah... semalam bermsg dgn Kak Long.. tunggu je la result.. lewat ke cepat.. xde masalah bagi aku..
Saturday, June 02, 2007
Esok Cuti
Tapi... siapakah pulak yg boleh dikategorikan sebagai ahli kitab? adakah semua yg menganut agama yahudi dan kristian sekarang? ataupon ada kriteria2 yg tertentu? Ada yg memberikan alasan bahawa yahudi N Kristian zaman sekarang tak boleh lagi dikatakan sebagai ahli kitab, kerana kitab yg depa pegang sekarang adalah kitab yg telah diselewengkan dan di ubah kandungannya. Ada yg mengatakan bahawa tidak lagi boleh dipanggil ahli kitab jika bukan dari kaum yg asal tu... contohnya org cina masuk kristian. Bukan ahli kitab... omputih masuk kristian... bkn ahli kitab... sebab depa ni bukan dari keturunan asal. Iye ke gitu? Cumanya sekarang jika ada orang boleh bagi kat aku nama kitab yg boleh dibuat rujukan tentang permasalahan ahli kitab ni... insyaAllah aku akan cari...
Sebab ini berkaitan tentang pemakanan dan banyak lagi perkara yg melibatkan halal dan haram. Mungkin tiada masalah bagi kita yg berada kat Msia atau kat negara2 arab ni atau yg berada kat majoriti atau tmpt yg banyak populasi penduduk Islam, tp kita kena pk plak cemana keadaan bagi depa yg berada kat negara yg amat kurang populasi org Islam.. dimana makanan halal amat susah didapati... mcm dlm paper arini, atlit Msia kat China dah termakan megi babi... ha, tak ke leceh tu? Tu China... Korea.. Jepun... kebanyakan negara eropah? ha... camne?
Dalam Fiqh Awlawiyat, m/s: 137 , Yusuf Qardhawy cakap... takde alasan bagi orang yg mengatakan org kristian sekarang adalah tak sama dengan kristian dulu.
Sebabnya dlm quran Allah dah bitau terang terangan kefasiqan yahudi dan nasrani.. mensyirikkan Allah.. kata tuhan tu tiga, kata Isa tu anak tuhan... Uzair tu anak tuhan jugak...depa menyembunyikan kebenaran dalam taurat dan injil... mengubah sesuka hati... tapi Allah masih menyifatkan depa ni sebagai ahli kitab. Dalam surah Ma'idah pon ada tentang ni...
Ada lagi hujjah dia... dan aku amat yakin kepada hujjah2 ulama ni, sebab aku pon mengaji jugak asas2 utk sekadar mengetahui bahawa apa keputusan, pendapat atau fatwa yg depa kuarkan, bukanla saja2 dari mulut, otak maupon hati diorg... sebabnya banyak syarat yg diperlu dipatuhi dan diikuti sebelum mengeluarkan satu2 pendapat tu. Bukan sedap mulut je... semestinya depa dah kaji dulu sedikit sebanyak sebelum nak buat sesuatu keputusan tu.
Tapi, perlukah kita cari makanan2 selain dari halal ni gitu aje bilamana kita boleh mendapatkan makanan yg halal? tentu tidak kan? "Tinggalkan apa yg meragukan kamiu kepada hal yg tidak meragukan kamu.."
Dan.. perbincangan mengenai status ahli kitab ni adalah lebih meluas... jika dah didapati dari kitab2 dan pendapat ulama2 muktabar... nnt aku akan tulis lagi, insyaAllah..
Tuesday, May 29, 2007
Cobaan...

Ngeee.... :D
Aku tak update da bape ari ye? kalo ikut keadaan biasa la... kira tak lama gak la ni. Tapi disebabkan kebelakangan ni aku slalu gak bertenet.. maka tak update dlm masa seminggu pon dah terasa lama :)
Terdetik kembali utk aku cepat2 mai CC ni nak update blog adalah bila aku dpt sms dari Bulan tadi... terharu je bila baca msg dia. Thanx :) Tiap2 kali aku masuk tenet... yg pertama aku bukak, adalah amnet... pehtu paper, email... dan blog kawan2 yg kat list aku tu .... :)
Tapi arini... nak kata nyesal bukak pon.. xleh gak.. sbb aku akan baca gak nanti pon entry dia tuh :P ... uhu.. geram sungguh tengok pari bakar ngan cecah nye tuh... adeiii.... sapa2 yg blom tau.. masuk la kalo ada masa kat blog Bulan tu.. rajin amik gambaq la dia ni... dah la Aya bukak thread psl makanan&minuman yg paling rindu tu pon dok berbalas tak abih2... isk isk... dok kat perantauan mmg asyik ingat yg tuuu je... :P
Tapi ni amnet buat hal lagi... forum besar.. tp takde tapak kukuh... da lebih berapa kali kene tsunami... dok kat tapak free je. Kalo la dpt tapak berbayo mcm Cari.com tuh... sah elok skit kot.. (bandwidth dia la je kot...) tp interface dia mcm boring je... iklan pon bertepek2 je kat Cari tuh... tu la aritu artismelayu da bitau dah... huhu.. xpola.. aku enjoy lagi dok kat situ, w/p bknnya rajin wat posting sangat...
Ni tgh2 dok buat posting... dah ade masalah nak post... bila refresh... dah time out.. mcm2 hal... da banyak kali kene gitu... nak kata pengujung ramai pon... tak sampai 60 org pon tadi... guest & users..... hmmm hmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm... !!!!
Kelmarin besday ostat Abdul Rahman... mlm tu, aku kuar pegi cari adiah... mula tu aku mmg pk nak kasi La Tahzan (Don't Be Sad) karangan A'idh Al-Qarni.. bagus buku ni.. sesuai utk pembaca dari pelbagai latar belakang... tp da sebab lewat aku cari.. malam plak tu.. maktabah pon da tutup.. lagipon kat H7 ... jd aku dah terlewat la. Kuar pon dah kul 10 mlm, lps isya... aku tuju ke Abbas Aqqad je... terpacak awal2 tu tepi Tazaj ... termangu2 nak kemana... malas nak renti kat Wonderland sbb karang nak jalan ke Genina jauh sangat plak, bkn ada masa dah... lewat dah masa tu... so, aku tuju ke Stationary World.. pusing2 dlm tu dlm 5 minit.. then blah. Xde mende yg aku menarik perhatian aku utk dijadikan hadiah yg sesuai (ikut pendapat aku laaa, ehehe).
So aku sambil pk2... tuju je ke Genina Mall, maybe ada sumthin yg bole aku cari... sambil jalan tu, sambil mata aku meliar je tengok kedai2 yg ada barang2 ni... tego sorang awek yg tgh jalan kaki... tanya kedai adiah... dia kata kat Genina ataupon Qamar, satu kedai kecik tepi tu... aku pon pegi la... tp ampeh la.. kedai tu mmg jual barang2 adiah.. tp.. aler... xde taste aku langsung... mcm barang2 nak kasi kat awek je... no la.. aku nak kasi kat ostat aku nehhh... prefer buku atau pakaian ke apa.. tp nak beli baju ke jubah ke.. mahal la plak... :D
Then aku tanpa ada pilihan.. tuju je ke Genina... pusing2 dgn lajunya dlm 10 minit... naik tiap2 tingkat... last2 kuar gitu je... trus tuju ke Metro kat blakang Genina tu... sbb aku tau ada satu ruang jual buku2... w/p tak besar.. tp bole la tahan gak. Tapi skali tengok... takde yg sesuai bagi aku utk dibuat hadiah. Pehtu aku lepak kat korridor Metro tu, termenung 4-6 minit.. tengok org jalan kuar masuk... terpk la.. kalau la ada kedai buku mcm Popular tu kan best? aku xtau la kat bandar lain ada.. tp kat Madinah Nasr ni... aku tak jumpa lagi la... maybe sbb aku tak banyak jalan kot. Tapi kalo pk nape kedai2 buku camtu takde@tak banyak ada kat Mesir ni pon... masuk akal jugak la.... kenapa? haa...
Sebabnya... kedai2 buku agama mmg banyak kat Mesir... bukan mcm toko kat Msia tu.. kat sini mmg banyak mcm library dah sekali masuk dlm kedai2 tu... tp xde la luas mcm library betul kan :D ada gak dlm kedai2 ni buku2 psl sosial.. dan lain2, tp xde la banyak... nanti la ada masa aku amik gambaq.. tepek... nak cite pon susah :D
Hmmm.. terpk gak kan... mesti ada nye kedai cam Popular Bookstore tuh... humm... agaknya lebih popular kat kawasan petempatan international la mcm Tahrir, Mohandiseen, Ma'adi... kat Madinah Nasr ni sbb org2 Mesir je... brapa pratus sangat yg nak baca buku2 lain neh.. kan? depa ni patriotik kuat sangat... tak banyak gak yg jumpa tau psl pengetahuan am yg luas... kalo baca TeenStuff... tau la gak betapa ada pecahan dlm masyarakat diorg ni.. antara yg suka tinggal di Mesir, yg terpaksa tinggal di Mesir dan yg dapat tinggal di luar negara dan suka tinggal di luar negara... dan yg tinggal luar negara tu kene pecah gak... antara yg penah ke luar dari negara2 arab dgn yg tinggal di luar dunia arab.... kebanyakan arab ni lebih tertumpu ke barat... dan dulunya diorg cukup sanjung USA... lps kes iraq dan beberapa tahun lps tu.. lps mcm2 kes US buat kat dunia arab ni... baru nak 'separuh celik' ... lembab betul. Baru padan muka.. tau sangat dok sanjung US dulu... :P
Jadinya... kalo yg arab kebiasaan ni... ilmu pd sesuatu tu ada.. tp pengetahuan am? kurang amat... bahasa yg tau? hanya arab... BI mcm kakak tua... tu sbb banyak la gak dugaan masa datang sini.. ehehehe.... tp dlm tahun2 kebelakangan ni kerajaan Mesir banyak melancarkan kempen2 utk memajukan Mesir dari sudut pendidikan, kesihatan... tp duit dia banyak tertumpu pd ketenteraan... ha, jgn taktau yg tentera Mesir mmg power... w/p tak nampak cam power :) Yg dok kat luaq tu.. askar bodo je... yg askar betul diorg, siap bole terjun dari bangunan tingkat 3 lagi, biasa2 je... kat TV slalu gak tunjuk time diorg wat latihan ketenteraan neh.. pertunjukan la kat org2 kenamaan lebih kurang.
Kiranya banyak gak la pertambahan org2 yg celik ilmu ni berbanding 10-20 tahun lepas... sbb Mesir ni tak silap aku.. dulu.. lebih separuh dari rakyat dia adalah buta huruf. Tu sebab dlm TV pon ada wat kempen mengajo org membaca... yelahkan, dgn taraf kemiskinan rakyat... yg geng badawi... geng sa'idey... mcm2 lagi...
Hwaa ... mcm2 ler plak aku membebel malam ni :D elok gak ye aku beli TeenStuff dgn Egypt Today tuh... byk gak tau psl sosial life diorg... kalo hidup camni je.. tak ikuti perkembangan semasa negara dan masyarakat, mmg xtau gaks... huhu...
Macam2 la kalo aku membebel ni... hehe... oklah... thanx kepada sesapa yg sudi membaca tu... :)
Tuesday, May 22, 2007
Hard Disk Failure
Tadi kononnya rajin la skit... lps main Diablo II ... tgk psl "Computer" ... dlm tu ada psl 200 Ways nak recover HDD anda... bukan la dijamin utk berjaya... tp sapa yg penah mengalami mende ni atau yg sewaktu dengannya, mesti tau betapa pentingnya utk nak buat perkara ni.... tambahan situ la desperate time nyer... :)
Ni aku amik sikit dari tips2 tu sume dari org2 yg berbeza... depa ni computer techician la... berdasarkan pengalaman masing2. Worth to tell, computer ni kdg2 korang sendiri secara logiknya rasa pelik sesangat sesuatu teknik tu akan berjaya jika dibuat (utk hardware aje la, tp kadang2 same things apply kat software/OS gaks...)
Depending on the drive failure I have had success with some rather extreme solutions to data recovery.
Symptom: Invalid Drive Specifications
Treatment: Basic : Check your cmos battery
Check your IDE cable and connections
Check your jumper settings
Remove all other IDE connections but the drive in question
Advanced : Try disk manager software
Try data recovery software
Use a bios upgrade card ($39) and allow it to setup the drive
Look up the drive specifications on the manufacturer’s Web site and plug
them in manually.
Turn Off or On Write Precomp—32bit disk access
Symptom: Drive does not spin up: "Sticktion"
Treatment: Basics : Lightly tap the side of the drive case with a screwdriver— no power
Lightly tap the side of the drive case with a screwdriver– power on
Advanced : Cold soak the drive: Freeze in a zip-lock bag
Spray drive case with inverted can of canned air
Lightly slap the drive on a desk top: (mild frustration)
Repeated hammering of the drive on a desk top:
(last resort—total frustration only)
Symptom: Invalid media type
Treatment: Basics : Boot with a FAT32 Windows 95 boot disk Sys the drive
Advanced : fdisk /mbr
Check for a virus from a known clean boot disk
These are but a few techniques for the doomed platters. These techniques can be used in conjunction with one another to arrive at the desired solution. Lather, rinse, and repeat if necessary.
----------------
Here is the solutions checklist for this problem:
Tools needed:
• Bootable CD or locked floppy dis–k—Formatted with an OS that can see the file system of the hard drive. DOS is usually the preferred OS for this function with NTFSDOS from Sysinternals for NTFS reads and DOS utilities for diagnostics/repair.
• It should have the ability to boot to and/or see CD-ROM drives, read FAT, FAT32, NTFS, or other common file systems, run common network card drivers and see the network, have disk diagnostic and/or repair utilities, and have antivirus scanning software with current definitions.
• OnTrack Data Advisor—A free download from www.OnTrack.com Hard Drive (large capacity)—Formatted for a FAT file system (or whatever is your common file system) and preferably with BeOS as the boot operating system.
• Computer Repair Tool Ki–t—Standard repair tools.
• Freezer–—The one in your kitchen will do quite nicely.
1. The first task to recovering a drive is not at all technical—It is social. Prepare your user for the worst but also explain what the realistic chances of recovery are. Then start collecting information that you will need. Here is what you need to know before starting:
• What is the goal of recovery, returning to the previous state or recovering the data?
• Which is most important?
• What is the client willing to spend on recovery?
• What OS (NT, 95, Linux) and DOS (FAT, NTFS, FAT32) was the system running?
• Where is the computer located?
2. Check the environment: The last question from step 1 is often forgotten and can lead to extensive troubleshooting of a simple problem. Look for an environmental problem that may cause problems for the hard drive. Are there magnets on the computer case close to the hard drive? Is there a fan or heater near the computer? Is a transformer, electrical junction box, or high energy device near the computer (on a floor above or in a nearby wall)? All of these will produce a magnetic (or electromagnetic) field that can cause problems. Equipment that may vibrate the computer even at a very low frequency can cause hard drive heads to skip and jump or even scratch the platters.
3. Turn off the computer, remove the cover, and get ready to the turn the computer on. Then put your ear right next to the drive and power the system on. If you hear any kind of grinding, scratching, or rattling from the drive, turn the computer off as quickly as possible and go to the next step. Otherwise go on to step 5.
4. If the disk has made noise that indicates some sort of mechanical stress, then the problem is the domain of data recovery experts. This is where the client has to make a decision. Do they want to send the drive to a data recovery service, or do they want to destroy the disk in an attempt to recover some data? If the client has information that absolutely needs to be recovered, then send it to the professionals. Remember, you cannot service a hard drive unless you are working in a clean room.
If they are willing to destroy the disk and try to get some data off the drive, there is a quick hack available. Place the drive in a static-free bag, then place the drive and static-free bag into a ziplock bag to seal out moisture. Place this into a freezer turned to as low as possible for 24 hours. After 24 hours, pull the drive out and immediately put it into a computer (the faster the better) that boots to a floppy and has another hard drive to transfer data to. If the drive wasn't damaged too much previously, you should be able to pull some data off before the metal of the drive heats up and starts destroying the data storage platters. You can repeat the process only if you shut down almost immediately and go through the 24 hour freeze process again. Chances are that the first time attempt will be the only chance to recover data.
5. If the drive boots to an operating system and you can get to either a network or backup medium, then start copying the most important data off first. Once that data is off, you can back up less important data. The best bet is to listen to your client to find out what absolutely must be recovered.
6. If the client wants to restore the drive to its previous state and continue operating, then you need to do two things to see if this is feasible.
• First, run a virus scan on the drive. Update the virus definitions then scan every file on the computer.
• Second, boot to a floppy-disk-based hard drive utility and run a low-level
bad sector discovery utility.
If both tests pass and the computer boots to the operating system, then your job is done and you are eligible for a pat on the back. Otherwise, continue.
7. If the drive does not boot, then try booting to a bootable CD or a bootable locked floppy disk. If you can see the file system, continue to step 8.
If you can not see the file system, then assess your tools. If you have Hard Drive Mechanic from Higher Ground Diagnostics or Tiramisu from OnTrack, then you can use these to diagnose and recover data. Otherwise, boot to the Data Advisor disk to find out whether data can be recovered. They will recover it or suggest a recovery plan or even require the disk be sent to a data recovery center like OnTrack. The client needs to make the choice as to whether the expense of this solution is worth the recovery of the data.
8. If you can see the file system, then priority actions are:
• Copy the most important data off the drive
• Copy the rest of the data off the drive
• Determine if the drive can be recovered (scan with virus checker and disk utilities)
• Repair the operating system
The best way of doing this is to install your spare hard drive in the computer and boot to either it or the CD/floppy bootable. Copy the important data off first, copy the less important data off next, and then do your diagnostics. If your diagnostics look like the drive is repairable, then go right ahead and repair it.
The reason I suggest BeOS be the boot OS on the hard drive is that it has the ability to mount more file systems than I even knew existed before using it. If you need to access an exotic file system, BeOS 4.5 is almost sure to have a driver available for it. However, the FAT (or FAT16) is the most commonly readable file system around, so generally you will want to transfer data to this file system.
If it becomes apparent that the file system is intact and not infected with a virus (or has had a boot sector virus removed), then you may need to replace the Master Boot Record (MBR) of the drive. Simple. Boot to a DOS disk that has the fdisk utility and run an 'fdisk /MBR' to replace the MBR. Remember, balance the time it takes to restore the operating system against the time it takes to recover data, get a new drive, and install a fresh operating system.
Normally, disk recovery is simply a matter of recovering the data. Returning a drive to its previous state is a goal but may simply be more costly than recovering the data and replacing the drive. How much effort to expend on the process is entirely up to you and the client.
Tak dijamin berjaya... tp kalo berjaya, dpt la menyelamatkan HDD yg mana sebahagian besar dari kita yg bila HDD da tak jalan tu... terus frust menonggeng dan tuko HDD baru... so, HDD tadi tu dari nak buang... baik try gini je kan? kalo lucky... dapat balik... not fully recovery, tp dpt maklumat2 yg penting dlm tu pon dah kira baik amat.... rite?? :)
Monday, May 21, 2007
Life Ain't Dat Easy

Abah nye result leh tau 24hb ni... aku harap sume takde apa2lah... risau jugak... xtau camne aku nak act...
Aku berharap dpt abihkan kat Markaz Nile ni sampai mustawa yg ada... aritu aku dengar ada 11.. tau2 dlm rakaman suara kat perbualan dlm PC tu cakap 12 mustawa plak... camno neh? Aku baru mustawa 4 dah bulan May.... bayangkan ada 8 bulan lagi? alemak... aku really harap In dpt lakukan sesuatu utk nak support life aku skit lagi kat sini tanpa susahkan banyak2 abah ngan mama...bulan 6 ni visa aku mati... rasanya awal bulan ni aku kene pegi mugamma lagi la...maybe tak lama sangat dah kot utk nak tunggu. Cumanya maybe aku akan terlepas kelas sekali atau dua... leceh betul!! Mintak2 la tak kene bayo sampai lebey 150... agaknya 60 pon jadi la...
Tadi baca kat blog Bulan... tersentuh ati aku psl cite Kak Maz tuh... sayu...tringat mcm2...
Smlm sempat chat ngan Ida... tu pon dia da nak tido... aku tanya psl lagu Waiting For You by FinKL tuh... tau2 dpt satu album plak.. heh. Thanx :)
Arini Massah xm... dia asyik kata takleh wat... aku sbenonye x caye pon, hehe.. tp xpela.. jgn pk sangat dah... bila kita da buat, doa aje lah lepas tu. Yg spatutnya kita nak buat apa pon adalah dlm 3jam tu... tulis je apa yg ada... pehtu.. tawakkal.... letak kat tmpt yg betul. Ni pon dia da senyap... tido gamaknye... tgh boring gile tuh. 30hb ni Bahas....18 Jun ni syafawi... bi taufiq wa najah....
Munzir nak kawen dlm masa 10 hari lagi... kesian dia stress dekat2 nak kawen ni.. parent dia hampir tak membantu sangat dlm persiapan dia... semuanya dia sendiri yg uruskan. Betul2 dia rasa diorg tak amik pduli... siap quarrel lagi... sabar aje la... ada mende2 yg kita kena hadapi utk nak jejak alam perkahwinan ni... bkn mudah gak... ni pengalaman aku tgk org la... ada yg mudah awal... susah kendian... ada yg sebaliknya...
Dlm2 dia bz banget tuh... sempat gak dia wat www.perkahwinanku.com lawa! dats my boy :)
Thursday, May 17, 2007
Doakan Yang Terbaik

Arini pi kelas mcm biasa... lewat skit. Masuk2 diorg da wat latihan, elok je duduk trus ostat soh jawab soalan, huh.. kalut aku :P
Awal2 Ostat ulang2 balik apa yg baca semalam, then jawab soalan2.. dan kemudian.. wat mcm game skit... ostat pk satu negara kat peta dunia, dan kami kene tanya soalan yg bermula dgn ADAKAH.. utk nak teka negara mana yg ostat pk tuh... tergelak2 bila diorg mula tanya soalan terkuar dari kehendak ostat ;D sampai siap ostat bagi jawapan pon... still nak teka2 lagik... adei... ehehehehe.... sampai ostat naik tensen :D
Pehtu blajo psl mudhof N mudhof ilaihi... best :) aku seronok sbb mula rasa improvement... w/p sume mende ni adalah asas... mudah, tp byk org silap guna... dan ostat sendiri cakap yg selama pengalaman dia.. org Msia laa yg paling banyak silap dlm penggunaan mudhof N mudhof ilaih ni. Daaannn... tajuk ni la yg kesilapan kecik tapi boleh membawa kepada akibat kesilapan yg besar :P aku asyik tergelak terkekeh2 bila ostat sebut contoh2 tuh sume... iyelah, aku terpaksa mengaku bahawa apa yg ostat kata tu betul sbb aku sendiri penah wat kesilapan ni dlm buku :P akibatnya bertuko maksud, membawa maksud yg ampeh gak la kalo kene mudhof ilaih tu mende yg ampeh .. hihihihihiihih..... (aritu aku tulih, almudiru maktab... spatutnya mudirul maktab... well, almudiru maktab tu bawa maksud=mudir tu adalah meja :P) tak ke bahaya kalo kene kita nak kata tuan kepada anjing... silap sebut jd tuan adalah anjing ;D mau aku tak tergelak gile2.... ahaks!! aku mmg dok tergelak ngan topik ni sejak aku buat silap tu... dan arini aku dok tergelak sorang2 lagi atas katil.... hihihihih....
Sebelum kelas abih, Norjan mintak jelaskan lagi psl nak buat kelas 3 jam sehari tu. Tapi Sultan tetap tak stuju.. bila tanya sebab, dia kata dia ada hal dgn keluarga. Aku bukan pelik apa, bukannya tambah sampai 2-3 jam.. dan dia pon bukan duduk jauh.. tambah sejam aje. Isteri ada kat umah... tak tau la kalau dia je yg mesti wat keje luar rumah ni, dan mmg dia takleh lewat dari kul 1.... hmmm....tp nak jelaskan kat Sultan ni pon susah gak, sbb tak pasti bape pratus dia paham yg kita cakap... Norjan yg bole cakap Rusia ngan Sultan pon tak dpt nak bagi jelas... apatah lagi kita ni... org lain semua setuju, sbb bukannya tambah masa terlalu banyak sampai berat otak.. just sejam lagi... jd 3 jam. Tadi pon masa lewat kuar kelas sbb dok salin balik point2 yg ostat tulis kat whiteboard, student level 5 pon yg masuk kelas pon cakap setuju utk nak buat 3 jam... diorg pon sama. Ntah la.. aku mmg free...
Abah anto msg tadi... dia kata nak wat check... esok doktor nak amik sumsum dia utk nak check kenapa dia punya blood count dia turun hingga 7, normalnya adalah antara 11 - 14. Hmm... abah pon tanya banyak cite detail....juz bitau tu je. Takpelah... aku pon tunggu result doktot tu jugak... mintak2 semuanya okay...
Wednesday, May 16, 2007
Sekali pandang, mcm berat je buku level 4 ni... mlm ni aku nak tengok la skit... selain wat keje skola tu... nampaknya kalo aku tak ulang, alamatnya terganggu jugak pemblajaran dlm klas nnt... best betul bila blajo sumthin new everyday neh... :)
13hb May... besday Adilah... tringat, tp x wish pon... takpelah. Janji aku ingat.. tak perlu nak bitau pon :)
Nampaknye mcm aku xdpt nak balik ke Dumyat la... klas ni cuti seminggu 2x je... susah gak ni...
Visa nak mati 10 Jun ni... duit lagi, at least kena ready 100... ujung bulan July, Primo nye line plak kene bayo sewa... at least 150 ni... hmmm hmmm.... takpe takpe... kumpul slow2..
Monday, May 14, 2007
Mustawa 3
Heh... dulu2, aku haram tak minat langsung dgn nahu sorof ni... agaknya cara yg ostat ngajo tu la tak best. Even kwn2 yg ajo pon aku rasa tak best.. doktot kat kuliah ajo pon aku rasa kepeningan nak paham.. ada kaitan dgn teknik kot. Takpelah.... mesti usaha lebih...!!
Aku bawak pendrive.. kasi kat Ostat Wael.. dia nak nengok Abu Gharib nye gambo yg kene seksa tu.. dgn abuse oleh polis mesir... emm, takut gak aku masa nak kasi, pk 2-3x, sbb spy diorg ni merata2 sangat... sampai mmg diketahui bahawa banyaknya spy diorg ni, sampaikan family sendiri pon xtau ada spy dikalangan diorg. Huhu.... kasi aje lah... tunjuk... aku dpt dlm youtube... tp Mesir mmg terkenal dgn cara seksaan terhadap org tahanan... kalo kat Msia pon teruk... bayangkan aje la Mesir 10x ganda dari tu... hoho...
Hampir 5 hari aku tak tenet... Mecca net plak tutup, dok islah agaknya. Boring betulla... sbb kat situ la yg aku rasa betul sedap skit nak duduk. Ni kat Hagar, budak2 main games... memekak gile... kalo Puuyut kata cina bising sangat.. aku rasa arab lagi bising ler, sora diorg mcm speaker masjid dah :P
Masuk2, donlod firefox...truss buka amnet... then, Bulan nye blog... yeah. Boleh dah... :) sejak aritu 2-3x aku try asyik takleh je.... ingatkan dia buat pilih2 ke apa. Bila aku baca2 blog dia... rupanya dia tensen sket.... tu la, aku pon xtau nak kata apa... sbb aku sendiri tak masuk dlm life gitu lagi. Ada la aktiviti2 yg menyesakkan... apapon kalo dia hepi, aku pon rasa lega jugak... x sonot kalo tengok member2 tak ceria....
Ida kata dia nye line ada problem... aku mintak tulun dia watkan fake id utk utube tuh... aku maleh sangat nak pi CC lain masa tu... ni datang pon sbb nak amik mende je... tp x bukak jugak Mecca tu... lajak je lah ke Hagar. Massah xm quran arini... aku doakan agar dia lulus dgn elok la... setahun dia kat sini dgn 3 madah je... hmmm.... no comment.. I've been there...
Well.... aku x cadang nak tulis apa2pon arini... so lintang pukang sket eh... sori yeah...
Tuesday, May 08, 2007
Abih kelas... aku pi baiki kasut... sandal yg aku sayangi tuh :D 5 tahun woo guna.. beli masa balik Msia 2002 dulu... kalo tak aku takde blasah sangat sandal tu... tp since aku nye slipar kunin kesayangan tu kene cilok dek arab kat umah abg Abbas dulu... maka terpaksa la aku blasah sandal tu plak.. sampai la minggu lepas time tolong Mat Sob pindah barang2 ke Bawabbah 3 ni.... putus... adesss....
Tp pokcik yg baiki tu wat kejap aje... 3 genih lak tu... alhamdulillah... thanx w/p tak bape sempurna. At least dpt la gak aku teruskan menggguna sandal tu :)
Pehtu balik umah terus... rilek2... solat... tido... kul 3.30 pm... bangun... potong agar2 pandan yg aku wat semalam tu... boh dlm bekas utk nak kasi kat Mustapa nnt :D So.. berkumpul la kat depan Markaz Nile... aku nampak dari jauh... Sulaiman & Abd Rahman dok depan tu. Sulaiman tak datang kelas td.... rupanya dia tertido, bgn2 da kul 11am.. ahaks.
Tunggu sampai 4.20.. Abdullah tak datang2... last2 kami sume ciao la.... Yusuf tunjuk umah. Fok khalis..! mengah seh... semua org mengah..!! ekekeke... masuk2 umah tu, luas.. best. Bersih plak tu.. semua tersusun je... ada 10 org dok umah tu... 3 Russia... 7 Turki. Tak cakap bnyk sangat... time makan tu pon, skema je lagi... tp cuba sembang2, tambahan ada ostat Abd Rahman... dia laa yg dok buka cite.. lega jugak. Tp sampai dekat2 nak balik tu.. rasa mcm makin okay la plak.. heh... mmg best. Rasa seronok je pegi umah Mustafa ptg tadi.... pengalaman yg best!
Kira tadi... yg serumah dgn Mustafa tu... Ayyoub, Zakaria, Shukri, Bilal, Shahin termasuk Yusuf N Mustafa, depa dari Turki.... then, yg dari Russia... Abd Salam, Abd Aziz ngan Anas
... pehtu yg kami ni plak... sekelas ngan aku, Norjan (Khazastan, Rusia gak) ... Sulaiman (Chechnya, Rusia gak) ... Abd Rahman, US .... aku ngan ostat Abd Rahman, Manoufeya :)
Makan maqlubah yg Mustafa buat... heh... ada yogurt N salathah sekali la... nasi dia berlemak betul... banyak plak tu... satu talam 7 org makan.. tp tak abeeehhh...!! banyak betul... heheh... sayang, aku xde cam nak amik gambo.... memori aje la.. :)
Ha... aku chat ngan Puuyut arini.... lama betul... 1st time chat ngan dia... mcm2 cite kuaq... ahaks... sbb sama2 otak katun kot? :P
Aku anto msg kat Bulan semalam... dia bitau aku aritu yg xm dia abih 10hb... tp ntah apsal, aku dok ingat dia dlm fatrah tu sume ada paper la.... tau2 takde.. 10hb SAHAJA.... aperla.. tp nape ye aku leh pk gitu... hmmmmmmmmmmmmmmmmmmm







