Ujung minggu lepas, pi tuko tayar keta. Pi ngan abah ngan mama sekali. Biasala, tayar da haus, hampir botak. Tu semua disebabkan pemanduan ala F1 oleh aku la kat selekoh2 best :P (actually, kalo nak bandingkan pemanduan aku dengan pemanduan Munzir.. aku ni mcm org baru dpt lesen P aje. Hehehe.. xcaye? try ler naik ngan dia :D tp mengikut kata Munzir dan Ashraf.. pemanduan Abu adalah jauh lebih ganas. Haih.. tak terbayang aku) Tp lepas aku dengar cite dari Munzir dan Ashraf sendiri... terkedu gak aku mendengarnya. Hehehe.. nanti la ada masa aku cite :D
Lepas tuko tayar tu, suruh dia buat balancing ngan alignment skali. Baru rasa sedap skit memandu... alhamdulillah :)
Pada 2hb Januari tu, MATRI da buka utk menyambut kedatangan pelajar. Aku dan beberapa orang lagi kena stay kat bilik mesyuarat yg dah diubah jd bilik pendaftaran bagi pelajar tingkatan 1. Duduk la situ, start kul 8.30 pagi sampai kul 11.30.
Tu dia gambar Fuad dok melayan parents plaja yg datang mendaftarkan anak diorg secara rasmi. Kami kat sini kena masukkan nama dan terima bayaran pendaftaran kemasukan tu.. mcm2 jenis cara bayaran ada, ada yg cash kat situ jugak, ada yg buat cash deposit pehtu tunjuk resit bayaran, ada yg bayar ngan cek, ada yg buat money transfer.. tp sume memerlukan bukti pembayaran la.
Tp masa nak tulis tarikh kat cek tu, dua2 org makcik yg tulis depan aku tu silap. Yela, dah masuk tarikh baru kan? diorg silap tulis 02 01 01... silap skit jer blakang tu. Tahun. Spatutnya 02 01 10. Tp sori la makcik, mana laku.. tarikh bila tahun punya tu :D
Kul 11.30 tu, Ostat Din suruh tulis kat pintu kaca tu.. TUTUP, kul 2.30 plak. Jadi, aku, Fuad pon amik la kesempatan makan nasik lemak yg diedarkan utk pagi tadi. Mana sempat makan woo.. org byk :P Lepas pekena nasi tu, 30 minit kemudian.. aku pi ngan Rahman ke kenduri Ameq Pak Cha. Orang ramai ooo.. sampai tempat duduk pon tadak masa tu.
Tp yg penting, amik dulu. Pehtu tunggu sapa2 mangkit dan terus duduk :D best kenduri Ameq ni.. lauk ayam dia adalah ayam Radix :D ikan keli pulak adalah ikan keli yg dibela sendiri tepi umah tu.
Sambil makan2, duduk borak2 ngan kawan2. Ramai jugak la kenalan2 yg mai.. tp Ameq tadak. Pi amik rombongan pengantin pompuan kat UiTM, ada tidoq umah tamu kat sana kot. Sampai arini aku tak jumpa Ameq lagi.. terpaksa berjauhan ngan isteri terchenta, keh keh keh. Biasala, dua2 org jadi guru. Sorang kat Perak, sorang kat Perlis. Bertemu time cuti aje la ye.. hehehe.
Meriah kenduri Ameq.. aku sempat jumpa Ameq sehari sebelum kenduri ni. Pi nak tolong kononnya petang tu. Tp masa aku pi tu, dah tadak apa2 yg nak di tolong :D maka aku tolong tengok dan tolong perabih makanan aje laaaa :D
Lepas makan ngan Rahman tu, kami pon balik la ke MATRI. Aku balik rumah terus, masa tu kul 1.. aku lepak2 dlm bilik, solat, masuk amnet jap. Tau2 kul 2 Ostat Din da tipon.. suruh pi skola segera, byk plak parents datang nak daftar lagi. Adess, ingatkan kul 2.30. Tp xpela, aku bukannya ada keje apa2 pon. Pegi sana, tipon Fuad, Wafiq pon mai.. elok la. Urus2 semua pakcik, makcik tu.. rehat semula. Pehtu yg masuk pon sorang dua gitu aje.. tak byk dah.
Kul 3.30 tu, aku, Fuad, Ostat Yazid, Pakcik Zul, Cikgu Deris dan Hakim.. bertolak ke Sungai Petani plak utk ke kenduri Jefri Warneri. Jefri ni, junior aku.. rasanya masa aku tingkatan 5, dia baru tingkatan 2 kot. Kami sampai 2 jam kemudian, dah kul 6 petang. Pakat tergelak masa sampai tu, sbb orang dah kemas abih dah! Hehehehe!!
Yang tinggal hanya khemah, kerusi2 plastik tu pon dah siap disusun. Lega laa meja makan sume diletakkan dlm kawasan umah dah. Hehe. Kami lalu slow2 bawah khemah tu dengan Avanza ostat Yazid, stop kejap bebetul depan umah Jefri.. lega dia ada kat ruang tamu tgh rehat2.
Tengok! Semua kerusi dah tersusun baeekkk punya..! Itu la pengantin kita, Encik Jep tengah dok ckp tipon...
Kami makan DALAM umah Jep tu.. heheh. Spesel la gak kan tetamu lewat ni :D Ingatkan kami paling lewat, tp tgh makan tu. Lutpi plak mai.. dia lagi lewat! :D orang SP gak tu :P Pehtu masa dok melepak kat luar, Mubarak plak mai ngan wife dia.. kira bukan kami aje la paling lewat. Heheh.
Ni Encik Hakim tgh dok melaporkan diri ngan wife dia kot :D dan Encik Fuad kat blakang tu dok baca paper...
Pukul 7, kami pon beransur.. solat dulu kat masjid kat bandar SP tu. Pehtu terus bertolak ke Kepala Batas utk nak amik keta kat umah 'pak sedara' Hakim. Pak sedara dia nak kasi pinjam keta tu sbb dah lama sangat tak guna. Masa tengok dari luar pon bleh tau, habuknya sikit punya tebal, dalam pon berabuk skit2. Tapi masih OK. Yela, siap kami bawak balik terus ke Perlis ooo...
Bergegar2 gak la keta tu kalo bawak lebih dari 100km/h, tp aku rasa kalo pegi servis skit.. elok la tu. Aku, Fuad ngan Hakim naik keta tu. Maka tinggal la geng veteran aje ngan Avanza tu :D kami mufarraqah kat situ la.. pehtu balik asing2 :)
Fuad yg bawak, dlm kul 10 lebih gitu singgah kat Jitra, pekena char kuew teow.. Hakim bawak sekerat.. pehtu mata dia pon makin kuyu. Maka aku terpaksa la take over... sampai umah pon dah dekat kul 12 masa tu...
No comments:
Post a Comment