Wednesday, February 14, 2007

Day Of My Day

Aku sebenarnya nak masuk markaz lughah... nak kasi bahasa arab aku elok, sebab aku rasa mmg tak power langsung, malahan dah rosak B.Arab fushah aku ni... so, aku mmg tak suka balik dlm keadaan cemni... tambahan aku rasa xdpt nak qualify dgn budak2 lain yg dah balik tu... tu baru sesama Mesir.. tak termasuk yg dari Syria.. Yaman.. Madinah.. Joden.. Sudan... Msia sendiri... huhuhuh... diaorg mesti ada bahagian masing2. Terer nahu.. otak lekat power bab hukum hakam... hafalan quran... bahasa arab... ceramah... tapi aku? ho ho hooo.... tidak .. tidak... at least aku nak kuatkan bahasa arab... dan hafal quran lagi... hadis... insyaAllah... ada gunanya nnt... w/p slalunya aku pk, aku kurang berminat nak masuk bab2 mengajar ni... tp kalo dah org panggil, insyaAllah aku takkan tolak...

Tapi masalahnya... skrg ni aku melepak aje tanpa masuk mana2 markaz lughah! Pertama, aku cerewer gak.. nak Diwan. Tapi lambat le plak Diwan tu bagi respon.. aritu tipon skali.. pehtu senyap. Aku je yg tipon sana 2 - 3x ... ni dah senyap lama... jgn tibai duit aku kosong gitu dah le. Dan skrg ni aku da tekad nak masuk ke Nile... bio le.. kureng best sket pon... apapon, masuk dulu.. tengok camne :)

Tapi buat kali kedua TAPI... aku xmo daftar lagi kat Nile tu.. sebabnye, aku tak buat lagi syahadah muaqatah! Kalo aku daftar Nile... aku mesti ler kena ada kelas 5x seminggu... yg mana akan menyebabkan aku tak dpt nak balik Dumyat utk buat urusan. Kenapa? kalo korang nak tau... jarak antara Cairo ngan Dumyat ni adalah lebey kurang 300km... kalo balik mcm biasa tu, naik kenderaan awam.. samada bas, peugeot atau van... masa yg dikira secara kasar dari pintu ke pintu adalah selama 5 jam... tu abih atas jalan je. Tu baru sampai Dumyat.. nak wat urusan lagi kat kuliah tu, bukannye leh tentu nak siap ke tidak.. bukannye taktau arab buat urusan. Asyik bukroh2... aritu aku pegi pon dok bukroh2 gak... hal iqamah pon satu... jadi, takkan le aku nak balik gitu je... then kena dia kata takleh? aku nak patah balik mai Cairo gitu je balik? mmg keje tak cerdik la.. perabih duit dan tenaga je... dan mungkin org tanya, "Nape tak balik je skrg ni instead dok melepak je skrg ni?" .... jawapannye ada kat bawah ni :-->

IQAMAH as known as VISA ......... visa aku dah mati... jd aku mcm pendatang haram skrg ni.. err, separuh ler sbb urusan iqamah tu aku dah buat dan dikira separuh siap, sbb mokcik kat imigresen tu ada tulih sumthin kat passport aku, tanda gitu. Tp bkn dpt cop apa pon... jadinye, tak dpt ler aku nak kuar dari Cairo lagi secara rasminya. Sebenarnya bole je nak pegi mana2 pon... sukati la kan? tapi kalo tak kena check takpe la... katakan kena tahan dek polis? check iqamah takde? dah mati? tak siap? kene tangkap... masuk bawah tanah tu.... sapa susah? org lain? haa... mungkin... tp yg nak susah yg pertama tu, aku le... :P selama aku dok Mesir ni... bkn takde yg dah kena tahan dek polis yg mai check iqamah ni... dah banyak dah... kat Tanta... Zaqziq... Syoubra... dan mana2 lagi pon dah... ade ler pengalaman kena tahan dek polis.. yg mana aku sendiri takmo lalui gitu... heeee... takmo le... kot penjara jepun ke Australia.. takpe gak... kalo penjara kat Msia pon tak tahan... apatah lagi Mesir... baik la korang bayangkan mcm dok dlm kandang zoo yg penuh sesak... dan sila bayangkan lebih teruk lagi jika anda mampu atau penah dengar ttg keadaan penjara di sini... harap maklum.

Sinopsis aku wat iqamah nye.. cemnih... visa aku mati pd pertengahan bulan 12.. tp aku tak sedar... ujung bulan baru sedar... masa tu balik ke Cairo dan beraya kat sini... so, sbb cuti raya haji... tahun baru dan X'mas... maka aku pon ajak Lutpi pegi teman aku wat iqamah kat mugamma' tu, sbb aku tak penah pegi kat situ dan xtau plak camne nak pegi.. ehehe... itu adalah pada 8 Januari 2007 ... pendek cite... pada ari tu, aku pegi daftar... bayo denda lewat... dan serah borang tu sume.. dimana mokcik kounter tu kata... mai next week. Sesaknye kat sini korang bayangkan le mcm nak beli tiket bas kat Pudu masa dulu2 tuh.... gitu le, tp dengan kepelbagaian bangsa...hoho. Seminggu kemudian... aku pegi lagi ngan si Lutpi, tunggu punya tunggu dgn sesak tolak2 tuh... then mokcik tu ckp kat aku... ko nye file dari Dumyat tak datang lagi... mai next week... Ewaaaaaaaaaaaaaaaaah ayat dia, punyala pendek... dengan aku dah abih masa sejam atas perjalanan naik bas tu... tak kira dengan tunggu bas lagi... tunggu kat mugamma' tu lagi... huhu.. tambah tolak untung kasar sume... kiranya 4 jam aku ngan Lutpi abih gitu je demi utk mendengar beberapa patah perkataan dari mulut mokcik tuh, then.. balik ke Asyir... THEN... aku jd malas dah... ape nekswik nekswik... aku tunggu 2 minggu kemudian, baru aku pegi..! Ha... pegi dengan harapan dah leh siap le neh.... beratur.. sesak2.. tunggu... kasi passport... haha... setelah aku berdiri dekat sejam lebey kat tiang celah2 org tu... aku nampak ade sorang pegawai polis pangkat tinggi gak le dari pak pak pacak tuh sedang memegang aku nye borang permohonan wat visa pelancong tu... dia dok pot pet kat pokcik dan mokcik yg dok wat urusan iqamah tu..sambil selak2 aku nye borang tu.. HAA... masa tu aku terkelip2... alemak! tu aku nye lah... ade problem ke? mati dahh... ahaks!! Aku pegi bitau Lutpi... then aku tunggu balik kat depan tu... tengok samada mokcik kat kaunter tu nak kata apa... Makcik tu panggey... dan kata... ko kena mai next week, sbb borang ko ni ada prob sket... ada qarar baru utk Maliziyyin... dan mokcik tu ada sebut psl amin daulah.. xtau la. Agaknya kena ada approval dari Amin Daulah dulu kot... Aku tanya balik, ada prob ke? Mokcik tu senyum sambil kata xde.. ha.. lega sket ati aku... w/p masa aku dan Lutpi sebenarnya dah abih lagi sekali dengan begitu je.... utk nekswik tuh~!

Jadi ni... aku masih dok tunggu visa aku la neh... arini dah 13 February 2007... korang leh caya tak? dah sebulan lebey aku tunggu utk wat visa :P

Hmmm.... gitu le cite aku.... dan skrg ni aku masih dlm mood down... dah le credit hp pon abih... uh uh... Moga Allah kasi aku jalan.... kena mintak neh...

No comments: