Sunday, September 14, 2008

Computer Baru.. yeay!!

Bulan lepas, masa cuti skola, pegi uma Abg Ronie ngan keta... pagi jumaat tu bertolak. Abah drive, konon nak tukar2 la ngan aku & Afif. Abah bawak sampai Juru, lepas tu baru dia letih skit... nak tukar pon, renti kat Bukit Merah je. Solat sume. Pehtu Afif drive... alang2 dah masuk Selangor, dia je la drive. So aritu aku rehat je la :D

Set ari dgn Abg Ronie, kami pegi berempat ke Lowyat. Naik LRT sume... mcm2 jenis org boleh nampak, Gothic ler, skinhead, fesyen ntah hapa2... elok la jugak sesekali aku mai tgk benda cemtu, belajar skit.

Aku tak ckp banyak, sampai aje Lowyat, tuju terus ke tmpt2 yg ada, tanya hardwares yg aku nak mcm dlm list. All thanx to Munzir :) lebih 3 bulan rasanya list yg dia bg kat aku ni. Tapi masih dlm kategori yg 'power' gak neh.

Mobo : Gigabyte EP43-DS3L

RAM: Kingston DDR2-667 (4 x 1GB)

Processor: Core2Duo E8400

GPU: XFX 9600 GT

HDD: Seagate SATA II 250GB

Power Supply: Silverstone (mmg stone pon, hampir 2kg beratnye!! )

Monitor: LG 19''

Optical Drive: DVD - AOpen

Balik tu, lepas usung naik tangga LRT sume. Pasang kat umah, setup XP awal2 tu. Tp lepas tu aku tukar guna Vista Extreme Edition. Setakat sampai arini, aku tengok stabil je la Vista Extreme Edition neh, tunggu la lebih 2 bulan kot2 jd apa2. Kalo bengong, setup Vista balik ah. Buat masa ni, aku puas hati la. Yelahkan, sbb sebelum ni aku mmg guna PC slow je.

PC slow ni, byk benda kena sabar. Kalo nak blog Vaga atau Cuker, aku nnt tutup abih ngan mp3, site2 lain. Kalo tak, berat terus PC lama tu :P tp skrg tak dah la. Rajin2 la aku masuk blog diorg nnt :) Skrg ni laju je bukak semua, Firefox ke, Office ke, YM ke... tak sampai 2 saat dah muncul. Alhamdulillah....

Game pon bleh main dah. Aku dah bubuh Warcfaft III, NFS Pro Street, Colin McRea DiRT, SBK 2008, Call Of Duty II... pk2, aku nak kena beli HDD tambahan la utk game ngan citer. Game skrg ni bkn kecik2 mcm dulu. DiRT tu aje dah makan space hampir 10gb :P

Speaker aku tak beli, sbb guna mini Hi-Fi yg ada, cucuk ke PC. Sound dia takdela best sangat. Rasanya sbb aku la tak reti nak setting sound ni :D tp ok la... 5x ganda lebih best dari dulu. Hehee...

Monitor ni sebenarnya tak beli masa pegi aritu. Sbb dok ada monitor lama, nak guna lagi la w/p dah separuh hancur, ehe. Tp masa nak pasang CPU baru ni, aku kena la gerakkan monitor lama tu, tau2 kaler dia dah hilang, terus jd mcm rainbow kat screen tu, hehehehehe... lawak gak. Tp pening la mata. Masuk 3 hari, tak tahan. Tanya Munzir, pehtu call Hanizam, mintak tolong dia hantar monitor yg sesuai... arini call, esok petang sampai terus dari KL! woww.... thanx Hanizam :)

Baru la puas hati nak tengok cite, main game, bertenet dan wat keje apa2 pon. Really... dah lama aku tunggu. Sebelum ni tengok org punya je la. Yg slow pon aku usahakan... dapat jugak akhirnya lepas lebih 10 tahun tunggu, alhamdulillah. Thanx Munzir sbb buatkan list yg best utk aku. Dan thanx utk abah sbb tolong belikan... :D Harap dpt la bertahan at least 5 tahun sebelum kena tukar keseluruhan, sbb mungkin masa tu dah tak relevan lagi hardware2 ni sume... who knows. Hardware computer ni mmg laju je kat pasaran...

Nanti ada masa, aku amik gambar... malu jugak nak tepek, bkn sbb PC ni.. tp sbb meja dan keseluruhan yg serabut sesangat... bilik share 2 org, cemnih la jadiknya. Dah la sempit... huhuhu...

1 comment:

Flaren's World said...

wahwah.bestnye encik dh dpt pc br.hoyeh