Awal bulan aritu, Ustaz Din tipon aku.. ajak pi buat ujian kemasukan MATRI, untuk di Penang, Kedah dan kat MATRI. Kat negeri lain xyah dah sbb dah ada org lain yg wat. 3hb, Khamis..
So, pagi2 lagi aritu kami kuar ngan van, kul 6.40 diorg dah terpacak kat umah aku. Aku pakai slack ngan t-shirt aje, dah sampai sana nnt baru pakai kemeja laa. Dlm van ada Ustaz Din, Abg Madet jd drebar, Cikgu Idris ngan Saiful Rahman dan lagi sorang, anak abang Madet yg darjah 3 tu.
On the way tu, singgah sarapan dulu sebelum masuk Alor Star, apa nama ntah tempat tu pon aku xtau.. Ayer Itam kot. Kedai tepi jalan tu, dia buat nasi+lauk itik/ayam kampung. Fuh, mmg sedap. Kejap aje kedai dia penuh... masa kami sampai tu ade la dlm kul 7.20.. masa tu org takde lagi. Kira mcm pelanggan pertama laa aritu
Sampai kat Masjid Seberang Jaya tu dlm kul 8.45 gitu, Caphiq ngan ayah dia, Pakcik Ani pon ada.. ayah Saiful Rahman la tu. Fadlon pon ada... pakcik2 yg anak2 mmg dah ada kat MATRI pon ada, nak masukkan anak2 depa lagi la tu
Nampak kepala Caphiq kat tepi tu. Hehee..
Ni plak antara student yg amik ujian tu:
Abih tu dekat2 tengahari dah, kami pi pekena kat sini :
Nak tengok gulai kawah dia? Ni diaaa.. memang kita pi cedok sendiri jer amik, nnt depa mai kira la time kita dok makan tu:
Orang memang banyak kedai dia, ni 1st time la aku makan kat sini. Sedap dan puas hati :)
Abang Madet balik umah dia sat. So, kami lepas makan tu dok tunggu dia mai balik laa. Boring2, aku snap la lagi gambar air minuman yg aku slalu minum kat gerai2, tak lain dan tak bukan.. Teh O Limau, banyak skit aaa limau tu :D
Balik, lalu kawasan belah Permatang tu sume.. memang cantik, sbb sempadan ngan Kedah ni sume. Padi2 menghijau aje..
Masa lalu kat pekan mana ntah, ade eksiden.. ada ambulans kat situ. Orang pon ramai, kami lalu aje, tak stop pon. Xtau la orang tu kena apa. Eksiden ke, sakit jantung ke apa pon xtau. Elok aku nak snap gambo aje, pakcik duduk bebetul halang gambar aku, aiseh pakcik...!!!
Pehtu Abg Madet kata nak beli bantal sat, utk asrama. Sbb nak ada kemasukan baru ni kan? jadi bantal2 yg tak cukup dan rosak tu kena la ganti. Jadi kami pi la kilang bantal ni, ex-MATRI gak boss dia ni. Amik alih dari bapak dia laaa.
Syarikat Hazwan Enterprise:
Ni antara barang2 yg ada dalam gudang depa.. menarik jugak nak beli. Hehe. Cantik cadar, sarung bantal, tilam lepak2 tu sume..
Hehe.. terdetik gak nak beli. Tapi, nak guna kat mana? :D aku tak rasa mcm perlu sangat pon kat umah ni. Lenkali la kot :)
Pehtu on the way balik, singgah kat Jitra. Kenduri kakak Ane. A-Ne :D ex-MATRI gak dia ni. Sama tahun ngan Munzir.
Ni la encik A-Ne tu, belah kanan tu. Yg kiri tu Ustaz Din.. dulu2 masa zaman sekolah, kami panggey dia Din Jepun. Hehe.. ampun Ostat Din :D Ostat Din ni senior aku.. Ane setau aku, tengah dok buat Master. Umah dia blakang tu la, cantik..! Aku suka rumput karpet tu. Hehehe!
Nasi kat umah dia OK la, sedap jugak. Masa lepak2 tu, makan agar2 laici.. pun sedap! Hehe..
Ni la cenderahati yg kami dapat... korang nak? bleh wat gulai :D
Esok tu plak.. aku kena pi buat ujian kemasukan kat Alor Star plak, ngan Saiful Rahman ngan Abg Khairol Azhar. Pagi tu aku bangun lambat! Sedar2 dah kul 7 lebih! Mau tak terkejut aku terloncat.... solat dulu, pehtu tipon abang Khairol bitau dia aku lewat bangun, suruh dia tunggu jap... mandi, ready. Kul 7.45 baru bertolak ;)
Sarapan kat Changloon.. pehtu terus pi kat Alor Star, kat Sekolah Rendah Ummi. Ada la dlm 20 orang student. Team Ustaz Din, Abg Madet ngan Cikgu Deris pegi kat Sungai Petani. Ni la budak2 yg dok amik ujian kemasukan tu:
Ujian kemasukan ni sebenarnya nak test penguasaan Quran dan Jawi aje. Kalo diorg dah menguasai jawi dan bahasa arab, nnt nak teruskan pengajian, mmg tak susah dah la. Sebab nnt nak belajar bahasa arab sama. Buku text bahasa arab, pendidikan Islam tu sume mana ada ajar tulis jawi satu2 dah. Itu semua ketika skolah rendah.
Kalo sapa2 yg xtau tu, memang menyangkut abih ler. Kalo yg rajin dan berusaha tu takpe gak...
Abih dlm kul 11, sebelum balik, singgah pekena RFC dulu. Hehe.. bagi aku, makin ada peningkatan dah dalam rasa produk RFC ni berbanding awal2 dulu. Bagus, cemtu la kalo nak terus kekal bersaing dlm industri restoran makanan segera ni.
Skrg ni bukan RFC (Radix Fried Chicken) aje, RCH (Radix Chicken House) pon ada.. menu dia pon macam2 dan berlainan. Sedap2 pulak tu kawan2 dok cite.. ni yg buat aku geram ni :D lenkali la kalo ada masa, boleh la pegi. Slow2 la kan, ni baru nak masuk dua tahun. Takkan tetiba dah boleh mengalahkan restoran makanan segera yg lain tu. Hehe.. tp kalo diorg terus usaha dan buat bebetul sume benda ni. Aku yakin, dalam masa 5 tahun akan datang, diorg akan dapat menguasai sebahagian besar pasaran restoran makanan segera ni. Tapi kena usaha buat yg lebih baik la, xleh puas hati ngan tahap 'sedap' sekarang aje...
Ari sabtu, last day ujian kemasukan.. kat MATRI. Ada kot dlm dlm 40 orang budak2 laki, budak2 pompuan kat tempat lain. Ada yg lewat datang, sbb buat ujian kemasukan kat skola lain sama. Macam2 pe'el yg jumpa.. baca Fatihah tak lancar, siap gagap2, tp bila suruh hafal Fatihah, lancar la plak. Heheh.. tak boleh baca quran sangat la tu :) Teringat pulak masa aku kecik2. Hehehe!
Ada gak yg tulis jawi dengan siap baris lagi. Hehehehehee!! Macam2 pengalaman sebenarnya bila pi buat ujian kemasukan ni...
Permintaan kemasukan kali ni tak silap aku ada lebih kurang 240.. tapi yg MATRI nak amik hanya dlm 140 orang, utk 4 kelas aje. Tapi slalunya dok jadi 5 kelas, ntah ler.
Apapon, all the best utk adek adek tu sume.. nnt jumpa la aku ngajo korang yee..! :D
No comments:
Post a Comment