Ni belah bangunan baru, ER kat bawah tu.. ICU bahagian atas. Alhamdulillah, kami satu family rajin jugak pi jenguk Mak Piah masa dia dok OK lagi. Masa dia masuk ICU ni, anak beranak sume pakat berkampung kat situ.. aku pon turut berkampung sama la menyembang2 :)
Ni pemandangan dari korridor ICU tu. Mengadap ke Jalan Sekolah Derma, jalan paling banyak skolah dlm Perlis dan jugak jalan paling panjang straight dlm Perlis. Kalo time skolah, sibuk sangat2 kat jalan ni... ada 4 buah skolah.
Tp masa kat ICU tu, Mak Piah mmg tak sedar dah pon. Aku masuk ngan abah aje, doa2kan utk Mak Piah, pegang kaki dia.. sejuk. Xtau la, sbb terbuka ngan ekon ke apa. Tp masa petang tu la yg aku masuk ngan abah tu. Malam tu, dapat call, kata Mak Piah dah meninggal dunia...
Mak Piah n the family ni boleh dikatakan adek beradek, mmg rapat gile lah ngan family abah sejak kecik lagi.. Pak Murad ngan Mak Piah jugak merupakan jiran kami masa kat Jalan Pegawai dulu. Masa kecik2, aku rajin sangat la lepak kat umah Mak Piah, tengok depa dok buat kuih :D Umah dia umah kayu.. style umah org melayu lama tu.. tiang bawah tu sume. Best. Depan umah depa ada pokok asam.. aku slalu panjat lepak atas pokok asam tu, sambil cari burung nak lastik :P
Tp tu lepas beruk diorg tu takde dah la kat pokok asam tu. Ntah kemana beruk tu pon aku tak ingat, sbb masa ada beruk tu.. kecut betul. Nak rapat nak pokok asam tu pon takut :D yelah, beruk tu asyik nak terkam aje.. hehehehe! tp kalo kepala ada kutu, orait la.. :D
Aku pon tak ingat bila Mak Piah pindah.. rasanya dlm akhir 80-an jugak la. Lepas tu blakang tu terus makin semak dan jadi belukar.. satu2nya belukar tengah2 Bandar Kangar :D betul2 blakang umah aku.. heheh.
Skrg takde dah. Umah aku yg lama tu pon dah takde. Tanah pon dah flat, dah rata. Aku xtau la depa nak bina apa kat situ. Tu la memori aku masa kecik2 dulu.. banyak sangat. Bleh terbayang lagi dlm kepala sebijik2, tp tempat tu skrg dah berubah sangat2.. lain sangat dah dengan dulu. Sungai Korok tu pon dah jadi parit :P dah kena tutup ngan konkrit...
Umah Tok Yam pon dah rata jugak.
Lepas pindah tu, Pak Murad ngan Mak Piah dok kat Taman Dato Jaafar, dekat je la ngan Hospital n Stadium Utama tu.. 1km je. Kebumi pon dekat tu jugak, tepi bukit tu..
Aku fikir masa tu.. lepas meninggal, sume jadi muda balik. Depa pi dulu.. pi tunggu kita kat sana. Kita la kena ready nak pi sana tu. Bukannya nak suruh depa patah balik, mmg xleh pon kecuali dgn kehendak Allah. Kita yg kena ready nak pi ikut depa nnt...
No comments:
Post a Comment