Semalam lepas balik tenet waktu subuh... aku tido terus, tengok Padlon dah lentok kat tilam aku... aiseh, lantai la aku... tu pun sedar2 dah kul 12. Heks heks... lepak japs, basuh muka, sembang2... makan tengahari truss. Heh, camtu la life aku kan waktu cuti nihh.
Lepas asar buat air soya... lepak, sembang, heran jugak la bila Ustaz nak mai pun, bole je bebbudak pompuan tu tanak offer nak masak utk diaorg, hmm... aku memang tak puas hati. Apsal.. apsal? dulu masa ostat datang.. kami jugak masak... bukan nak susahkan diaorg. Tapi cuba rasa benda tu sebagai tanggungjawab... ataupun 'perlu' utk nak bantu ustat yg nak dok cni tak sampai 4 hari pun... 3 hari je. nanti, hal2 nak uruskan perjalanan rombongan ostat tu... buat aktiviti2 apa2 ke.. kami jugak nak uruskan.. dah tu? budak pompuan buat apa? lepak? dok saja? layan sembang makcik2? hmmm... ngape ye... takde ke rasa, nak bantu sikit... bukan susah pun masak... barang2 kami beli. Angkat barang... kami... budak pompuan susah.. kami... setakat masak 3 kali sehari pun taknak? hummm... humm... aku masih tak paham. Agaknya ade la alasan diaorg tu... tapi masa Liana cakap ngan Lut semalam, takde plak cakap apa2 even kena tibai ayat power punya... ni la yg buatkan serba sedikit aku makin negatif kat diaorg ni....
Petang tadi, sempat tengok Kitab Riyadhussolihin ngan Al-Fadha'il .... aku ni pemalas, ade bende baru nak cari.. tu pun sbb Ida tanya, hehe... cari punya cari pasal REJAB .... tak jumpa pulak... takde pun yg cakap pasal bulan rejab ni puasa ke apa ke... kalo posa 2 hari setiap bulan, dan puasa sunat Isnin dan Khamis... ade aje hadis muttafaqun alaihi. Posa Nisfu Sya'ban pun sama... ingat lagi masa Dila tanya, tak posa ke? aku terus cakap macam yg aku baca kat dlm Riyadhussolihin tu... takde pulak yg di suruh, even di sunatkan posa pada Nifsu Sya'ban... yg ade, adalah... Rasulullah posa paling banyak dlm bulan biasa adalah di bulan Sya'ban... kadang2 sampai penuh bulan... tolak Ramadhan la kan. kalo tak posa pun... sikit je. Dalil kata posa nifsu sya'ban tu aku tak jumpa sampai ke sudah. Point aku kat sini.... tak salah kita nak posa, nak buat benda2 sunat... nak solat malam ke, baca quran ke.... tapi yg penting, kita TAK meletakkan pada hari2 tertentu utk melakukan sesuatu. Lain la jika benda tu ade dlm hadis dan Quran... ni takde... pandai2 pulak dok buat sendiri.... jika nak posa... posa la, bukan salah pun kecuali pada hari2 yg dilarang... tapi bukan pada nisfu sya'ban je. "weh, esok nifsu sya'ban.. jom posa" bagus bagus... tapi jangan buat benda tu jadi... seolah2 hari tu je posa... lelain tidak. Walaupun nampak ok pada zaman ni... tapi di masa hadapan.. org2 yg tak mendalami ilmu agama ni, akan ikut2 aje benda ni tanpa cari dalil... last2 nanti jadi... Nisfu Sya'ban... kena posa. tak ke bi'dah tu... tak posa pandang semacam je...
Bukan nak komen ke apa.. tapi benda ni reality, dan dah jadi pengalaman kat aku... macam solat subuh pada hari jumaat pagi mesti baca surah As-Sajdah... doa qunut... kalo tak... ade la org tak puas hati... siap penah sampai mufarraqah lagi... ni, ni amik dalil mana ni? Aku pun tak tau... tapi paham la kan, sbb diaorg ni hanya jadi pak turut tanpa kaji dengan lebih mendalam. Tak salah buat benda elok... tapi jika berkaitan ngan amal ibadat khusus... perlu diperhatikan dengan lebih mendalam... jika tidak. Jadi bid'ah... bid'ah, masuk neraka... aaa, susah susah. Takpe, balik ni aku cari lagi.... semalam kak Lissa tanya pasal lukisan... hmm "..illa ruqman fi saub.." ruqman tu aku cari... katanya goresan, sesuatu titik atau garisan yg diterangkan... apa yg aku paham adalah benda ni macam... corak2 pada baju... ataupun dinding dll...
Banyak betul tak tahu.... tapi taknak amik tau.... ai ... apa kena aku ni?
No comments:
Post a Comment