Tuesday, March 23, 2010

Pangkor

Aku sebelum ni mmg tak penah langsung pegi Pulau Pangkor, kalo takat Lumut tu, penah la 2-3 kali pegi situ.. aku pon xtau nak bayangkan camne keadaan Pangkor sbb tak penah sampai lagi.

Aku sampai Shah Alam kul 5 petang cemtu, Kak Suriana ngan Afif pi amik. Saja aku pi ari sabtu sbb aku nak cuci baju, kiranya sempat la utk sehari Ahad tu nak kering semua. Ahad malam tu bertolak ke Tanjung Karang, lepak kat rumah kecik Abg Ronie tu.. ada 3 bilik aje. Bilik air, bilik tido ngan ruang depan :D

Mmg tido malam tu sendat aje, tgk badminton Lee Chong Wei lawan ngan Kenichi Tago. Sebelum ni mmg tgk Kenichi Tago vs Bao Chun Lai.. 1st thought aku adalah: ''..laa, camne Jepun leh terlepas masuk ni :P sah menang buta2 aje la Bao Chun Lai..''

Tapi, bila tengok game tu bebetul.. mmg tak sangka abih. Kenichi Tago ni punya permainan mmg tak tersusun betulla. Tapi rajin, last2 Bao Chun Lai yg tertekan.. dan akhirnya Kenichi Tago yg menang :D

Hoho..! Bayangkan la.. seorang pemain yg tak dikenali, beat abih pemain2 pilihan. Masa dia lawan ngan Lee Chong Wei tu, aku mmg pk.. kalo buat memain ngan budak Jepun ni, sah LCW kena punya.. dan mmg, Kenichi Tago main mcm tu jugak. Dia ketinggalan kejap, pehtu rapatkan balik... gitu la Kenichi ni.. sampai laaa kat akhir 2nd set,

Lee Chong Wei: 20
Kenichi Tago : 19

Dan bola pukulan Lee Chong Wei tu terkuar dari line. Tapi umpire dan penjaga line kata masuk! :P So, point Lee Chong Wei jd 21 dan seterusnya jd pemenang ler. Aku mmg tak puas hati betul. Sbb spatutnya point tu bleh deuce.. dan sapa2 yg tgk Kenichi Tago ni punya permainan, mmg tau dia boleh kejar.

Bleh tgk sendiri kat sini:


Tp xpelah, keputusan pengadil adalah muktamad. Heheh. Apapon, kalo Chong Wei boleh menang dgn point dia sendiri yg betul lagi laaaa best dan puas hati.

Isnin pagi2 tu mmg terus bertolak ke Lumut, singgah sarapan dulu kat Tanjung Karang. Lama jugak perjalanan dia, mau ada dekat 3 jam rasanya. Sampai Lumut pon dah tengahari.

Depa ni la yg buat happening skit :D


Kat tepi jeti tu ada jer org dok memancing ikan, pemandangan blakang tu pon cantik gak kan :)

Ha, kami naik feri cemtu la pi Pangkor.. RM10 aje sorang. Pi balik rasanya. Mcm feri pi Langkawi jer...


Cemni la keadaan dlm feri, xde tempat duduk tertentu. Masuk aje sampai penuh baru bertolak.


Ni beberapa pix yg aku snap ngan enset aku ni kat jeti Pulau Pangkor:




Masa sampai kat jeti Pangkor, amik van ni la utk nak ke Pantai Bogak tu.

Ada la dlm 10 minit dari jeti ke tu Pantai Bogak tu.. agak2 dlm 5km kot. (Anggaran tak tepat :D )


Sampai kat Pantai Bogak tu, terus jer pegi ke chalet tu.. bebetul tepi pantai. Best!


Budak2 ni la paling bersemangat :D


Letak barang2 sume dlm chalet, silap plak aku tak amik gambar chalet tu. Nape laaa aku leh tak tringat ye masa tu :D Chalet tu ada 5 bilik aje. Tiap bilik ada katil besar utk 2 org, bilik air, ada ekon, TV, almari. Kelengkapan asas mmg disediakan la, mcm tuala, comforter, sejadah... RM100 aje kot utk satu malam.

Lepas solat, kami kuar cari makan :D Bukan makan kat kedai tu, tp makan kat gerai seberang jalan. Makan laksa aje... buleh la tahan. Goreng2 pon ada :)

Ni semua lepas balik dari kekenyangan :D




Alia suka la sbb dpt 'barang' mainan dia.. hehe.


Apa lagi, petang tu depa sume tak sabar2 dah nak main tepi pantai. Aku malas masuk dlm air, so lepak aje la tengok diorg mandi2 dan main2 pasir :D


Pantai dia mmg elok jugak, sekali tengok.. mmg rasa pantai dia tu mcm 'jatuh'. Kira masuk tepi tu aje dah dalam. Tapi sebenarnya tidak.. aku tau sbb ke esokkan harinya lepas aku masuk berenang sama.. landai jugak pantainya. Boleh berjalan sampai 15 meter dari pantai, baru paras bahu.



Sebelum tu, Afif ngan Abg Ronie ada bitau psl byk seaweeds ni. Tapi aku ingatkan OK lagi la... bila aku sendiri dah masuk berenang, baru aku tau. Mmg banyak sungguh seaweeds ni..!! Patut la org panggil LUMUT..!! :D

Aku rasa kalo dibuat pembersihan seaweeds kat pantai ni.. mau boleh dpt bertan2 seaweeds :D

Ni plak masa pagi Rabu tu, aku dok jalan2 tepi pantai.. tengok ada benda ni. Heran gak, rupanya ni la anak obor2. Patut pon mancing ikan tak dpt sangat... sbb ikan da kenyang makan anak obor2 ni sume.. mmg banyak ooo..!!


Tapi benda ni rasanya kekadang aje muncul nih. Next time aku nak cuba mancing lagi kat Pangkor.. mmg best sangat la rasanya w/p tak dpt apa2 :D

Sebenarnya benda ni kecik aje, cuba tengok.. ranting daun yg kecik tu pon lebih besar dari anak obor2 ni. Sebesar ruas jari aje.. tp yg membuatkan aku tertarik sbb benda tu bergerak2. Heheh...

Isnin malam tu, aku ngan Afif punyala bersemangat pi nak mancing ikan.. hampir 3 jam dok tunggu, tp tak dpt :D dpt pengalaman aje la, bukan ikan ataupon sotong. Heheheh..

Ni plak masa ari selasa tengahari tu.. kami sume sewa bot utk bawak pi kat salah satu pulau2 kecik kat Pangkor ni. Coral Island kot kalo xsilap.. utk snorkelling. Mmg best sangat.. tp memandangkan aku sendiri yg masuk dlm air, xkan nak bawak enset sama dah..? maka aku takde la amik gambar.

Hanya gambar2 masa kat atas bot aje. Kalo nak tau, enset tu pon aku bungkus ngan plastik :P tp atas bot tu buka balik ler sbb nak amik gambar. Hehe..




Abah memula mcm xmo pi, sbb Abg Ronie kata susah la kat sana nnt. Sbb abah pon kekadang dok sakit kaki.. satgi tak pasal2 bertambah sakit. Tapi kami pakat2 encourage abah, pi jugak. Ada jer tempat berteduh.. boleh berkhemah kalo mau :D

Izzat ngan muka kena sapu sunblock cream... dia ni aktif semacam. Tu sbb sorang2 dia aje dok kat depan bot ni :D


Ni antara gambar2 pemandangan pulau2 dan pantai2 yg aku amik sepanjang perjalanan nak pi snorkelling tu:









Pantai ni aku tengok mcm cantik aje, ntah apa nama pon xtau...


Affan kalo kebiasaannya mmg aktif, tp kat atas bot ni.. ketaq jer :D tp dia happy..! hehehe...

Ni la pakcik Zainal yg bawak kami pusing2 ngan bot dan pi snorkelling tu.. aku sewa kayak pon kat dia gak.

Ni plak projek 'Gajah Putih'... abih berjuta2, tp langsung tak digunakan. Jarang la kot digunakan, kecuali ada emergency mcm ribut atau kerosakan xleh pi tang lain dah. Ikut kata pakcik Zainal tu laa...


Tp apa nak heran, negara kita ni mmg penuh ngan projek mega yg ampeh. Ada yg langsung tak jadi dan terbengkalai... ada gak yg berjaya disiapkan, tp langsung tak digunakan :P

Ni Pantai Teluk Nipah... banyak orang bertumpu kat sini. Aku rasa lega jugak kami tak duduk sini... mcm tak privacy ler :D byk betul org.





Malam Selasa tu, kami bakar ikan. Abg Ronie pi beli ikan gurut2.. fresh org baru lepas pancing. Pehtu order tomyam dari kedai sebelah. Nyam nyammm... best..!!


Esok pagi, Rabu tu.. aku bangun dlm kul 7 lebih, jalan2 sama ngan mama kat tepi pantai tu. Pehtu mandi pantai tu ngan Afif dan anak2 sedara aku. Iffat ngan Izzat mmg bersemangat lps dari pi snorkelling tu.. hehe.

Snorkelling tu mmg puas hati w/p xde ikan sangat nak di tengok :P Pakai baju keselamatan tu utk melampung. Pehtu berenang aje la.. asalkan goggles dan snorkel korang mmg elok. Sbb apa yg terjadi kat aku bila snorkel tu tak elok adalah aku tertelan air laut dengan banyaknya :D

Masin tekak akuu..!

Alia ngan Affan dok main ngan mama ngan tok diorg aje. Wan diorg plak melepak kat bawah pokok sambil sembang ngan pakcik mana ntah :D Sbb mmg ramaiiii org kat pulau yg kecik tu. Mau ada dekat2 40 org gak ler rasanya satu2 masa tu bila diorg datang hantar dengan bot...

Berlainan bot, mcm bot teksi la.. bitau nak pi ke situ dan pukul berapa nak suruh diorg amik balik..

So, ari rabu tu.. kul 12 tghari kami kuar dari chalet tu. Naik van pink tu kembali ke jeti Pangkor. Sempat shopping beli ikan kering, ikan bilis dan sotong gula tu utk nak makan2... hehehe.

Pehtu balik ler :D

Diorg suruh budak2 ni berposing.. heheh.


Ni berenti makan kat Manjung.

Ni encik Alia yg happy sbb bleh makan :D kalo tak, mau mengada2 dia ni.. hehehe! Cucu pompuan kesayangan la katakan...

Pehtu berenti kejap ziarah Sopiah kat2 situ gak.. solat skali. Dah kul 5 lebih rasanya baru bertolak.


Sebelum sampai umah, Kak Suriana ajak pi makan kat JM Bariani House. Hehe, sedap neh!


No comments: