
Mama dah masak ketupat pulut, biskut ada beli kat Hafifah tengahari tadi. Sempat amik 2 kek katanya, ntah la kek apa pon xtau. Aku tak pi tengok pon. Iffat ngan Aleeya ikut sama tok diorg tu. Aku plak terus masuk dlm Hafifah cari barang2 keperluan bilik dan umah, hehe... air freshner, ubat gigi dan jugak errr.. apa ntah menatang lagi satu tu. Yg bubuh dlm mangkuk tandas tu, eh silap.. yg bubuh dlm tempat flush air tu. Kiranya nnt kalo kita flush air jamban tu, dia cuci la kononnye :D Jadi biru2 gitu air.. seronok pulak nak flush banyak2 kali. Keh keh keh...!! Korang tau ke apa kebende yg aku dok ckp tu?
Ni dia:

Bukan nak promote, tp saja seronok nak tepek tunjuk kat orang. Hihihi..!!
Air freshner tu pon aku bubuh kat depan satu dan dalam bilik satu. Yg kat ruang tengah tu mmg guna AmbiPur punya automatic spray tuh. Aku set tiap2 25 minit dia auto spray, tp nak cari yg lemon punya takde. Jadi aku tibai AirWick punya refill :D aler, standard size, korang jgn risau. Boleh masuk aje. Sama la mcm ubat nyamuk eletrik cecair tu.. amik ler jenis apapon, buleh je masuk. Jadi, alhamdulillah, bilik aku nak wangiii sekarang. Hehe.
Yola, nnt kena kemas2 skit. Sbb Abg Ronie, Kak Suriana ngan Afif dah on the way balik tu. Satgi mau Abg Ronie lepak dlm bilik ni, berbau tak best plak.. mula la merungut2 tu. Heheheh... siap cuci tandas lagi wooo. Sebenarnya aku mmg nak cuci dah, tp kena pulak dekat2 Hari Raya.. jd okey la kan, elok gak tu.
Kita ni kena menyambut Hari Raya..! Nama pon R A Y A. Kalo org cakap, RAYA!!! maksudnya mesti la menyambut dengan penuh kegembiraan..! Kalo happy terlebih ke apa, kan kadang2 org ckp, "Awat tu.. raya cina kaa...". Ha, jd aku nak highlight kat perkataan RAYA tu aje. Bila Rasulullah galakkan kita beraya, maka sambutlah raya tu dengan sepenuh hati. At least dengan niat mengikut sunnah :) Kata sayang kat Allah, sayang kat Rasulullah.. dah gitu, takkan taknak dengar cakap orang yg kita sayangi kot...
Anak murid aku penah tanya aritu, tentang menziarahi kubur pada hari raya. Aku jawab, takde larangan. Cumanya tak digalakkan. Yelahkan, asasnya berbalik pada maksud RAYA tu sendiri lah. Bila sebut RAYA mmg dah membayangkan kegembiraan, bukannya kesedihan. Since kita ke kubur ni, utk nak bergembira ke..?
Tapi kalo ada hadis Rasulullah pegi kubur time raya, takpelah. Boleh la buat. Tapi ade ke? Pegi kubur ni bagus, mengingati kematian. Tapi pada hari raya ni, utk rasa gembira nak beraya ni, apa salahnya kita tangguh kejap esok, lusa, tulat atau pada hari2 yg lain. Dalam setahun, ada 365 hari... kenapa nak pilih ziarah kubur pada hari raya jugak? Dalam 360 hari tu, ha.. pegi la ziarah kubur tiap2 hari pon takpe.
Aku tak kata salah pegi ziarah kubur pada hari raya tau!
Cuba perhatikan makna takbir hari raya yg sepatutnya kita laungkan dengan penuh rasa bangga dan berbesar hati..!!
Allah Maha Besar, Allah Maha Besar, Allah Maha Besar,
Tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Allah dan Allah Maha Besar,
Allah Maha Besar dan segala puji-pujian hanya layak bagi Allah.
Allah Maha Besar Yang Maha Besar, Segala Puji bagi Allah dengan sebanyak banyaknya,
Maha suci Allah pada waktu pagi dan petang,
Tiada Tuhan melainkan Allah, dan Tidak ada lain yang kami sembah melainkan Dia,
Kami ikhlas kepadaNya (mengikuti ajaran agama Islam) sekalipun dibenci oleh orang-orang kafir,
Tiada Tuhan melainkan Allah Yang Tunggal,
Yang Menepati janjiNya, Yang Menolong hambaNya,
Dan Yang Memuliakan tenteraNya dalam mengalahkan tentera al-Ahzab dengan KeEsaanNya,
Tidak ada Tuhan melainkan Allah dan Allah Maha Besar,
Allah Maha Besar dan segala puji-pujian hanya bagi Allah.
Jadi meh la kita bertakbir dengan penuh rasa bangga dan besar hati. Cuba pk balik, kita sebenarnya begitu MALU utk menyebut ALLAH MAHA BESAR.. patut ke kita rasa malu pada tempat yg tak sepatutnya? sepatutnya kita bangga menjadi seorang Islam, seseorang yg masih dipilih Allah utk meneruskan hidup ni sebagai seorang muslim.
Apa lagi.. jom takbir kuat kuat..!! Jangan malu jangan segan... I'M PROUD TO BE A MUSLIM..!!

Kita buat korban ni sebab ianya adalah satu ibadah yg amat di galakkan pada org yg berkemampuan.
Korban ni sempena kita mengingati pengorbanan yg dilakukan oleh Nabi Ibrahim dan jugak Nabi Ismail. Yg begitu patuh pada perintah Allah tanpa sebarang keraguan. Gitu la sepatutnya tahap keimanan yg patutnya ada pada diri tiap2 kita ni.
Iman..! Percaya..! YAKIN..! Zaman la ni, sebut aje iman, iman... tp betul ke beriman..? ask yourself :) somthing to ponder upon eh? Kita siap bersoal jawab lagi pada hal2 yg asas. Jangan dok buat alasan yg diorg tu Nabi.. xleh nak bandingkan ngan kita. Sebab Para Rasul dan Para Nabi merupakan idola dan contoh dan teladan yg sepatutnya kita contohi... Maikel Jeksen, Elvis yg dah mati tu pon banyak org tiru sepenuh hati. Apatah lagi kita ni yg ngaku sayang Nabi... hmmm...
Selamat Hari Raya utk semua..! Maafkan aku kerana sebab buat korang terasa dengan aku...
Kullu Aam Wa Antum Bikhair :)
No comments:
Post a Comment