Sunday, November 22, 2009

Musim kenduri

Ni baru balik dari Jitra. Kenduri Fadli, junior aku kat MATRI. Anak Abang Mat Diah. Abg Mat Diah ni penah menguruskan banyak program motivasi kat MATRI dulu masa aku dok skola lagi. Aku mmg kenal Abg Mat Diah ni sejak kecik lagi, mmg 1 family aku pon rapat ngan dia.

Diorg buat kenduri tu kat dewan, mmg elok la tempat tu. Dengar kata sewa dewan tu 1k... murah ke? mahal ke? ntah la. Tp aku rasa berbaloi dengan kedatangan orang dan jugak pada musim ujan ni. Aircond pon cukup, ujan kat luar pon kita tak terganggu sangat sampaila kita nak kuar dari dewan tu. Hehehe...

Apa yg aku perasan sejak kebelakangan ni, semua org tego aku dengan dua perkara:

1) Bila nak kawen? Bila lagi? Anak dah berapa? :P

2) Faizzzzz...!! Besarrnyaaa!! kena turunkan badan tu.. bla bla bla.

Hehehheee... nak wat camne, sume org yg tego aku tu adalah pakcik2, makcik2, kakak2, abang2 dan sesiapa aje la yg kenal aku sejak kecik :D Mmg diorg terperanjat berok gak ler bila tengok badan aku ni dan macam belon kena pam :P Tambah2 bg yg dah lama tak jumpa aku.. sah tak percaya punya. Siap sampai tak kenal aku terus pon ada, "Ingatkan adek...". Heheheee...

Yelah, dulu aku bukan cemni.. hehehe. Steady, cergas, stamina pon tinggi. Skrg ni..? sume tu dah tinggal kenangan yg perlu aku capai semula.

Kat luar asyik ujan, sejak semalam lagi ujan. Lebat jugak, tp masalahnya dah lama dah dok ujan ni. Dan aku rasa kalo ujan berterusan cemni lagi 3 hari, mesti akan banjir, malahan lebih teruk dari aritu. Kes banjir aritu pon sbb diorg buka empangan. Aku pon xpaham la cara pengurusan air kat empangan tu, cuba laa diorg buka sikit2 dah skrg ni... biar air tu mengalir. Ni tak, tahan air tu.. bila empangan dah tak mampu nak tahan, terus diorg lepaskan air tu sekaligus. Mau nye tak banjir :P

Korang bayangkan mcm kita tadah air dlm besen, lepas dah penuh melimpah, kita tuang semua air dlm besen tu... w/p ada lubang air nak kuar, tp sementara tu, banjir la kejap dlm bilik air tu kan?

Ha, cemtu la yg dok terjadi kat Perlis ni. Diorg lepaskan air empangan tu, abih ler mendadak naik kat rumah2 orang. Masalahnya air naik mendadak.. kena rumah sapa2 kawasan rendah tu. Mmg tak sempat sangat nak angkat perabot2 yg berat2 tu. Diorg sempat selamatkan benda2 asas aje. Tak patut betul la...

Hmm.. lebat balik plak dah.

Aku tak buat apa sangat pon kebelakangan ni, rajin masuk blog Kakika aje. Kenapa? Sebab aku suka tengok Kakika mula buat perniagaan secara online. Tempahan kek dan kuih. Aku suka kuih2 dia, mmg sedap! Tapi kalo tart nenas tu, maksu aku punyala :D nnt nak bagi kat Kakika tart maksu tu.. kot2 dia buleh combine dan kuarkan tart generasi baru, hehehehe!

Kakika ni mmg minat masak dah lama dah. Tapi baru tahun ni dia dapat tumpukan sungguh2 pada pembuatan kek utk tempahan ni. Kalo dulu2, kue2 dan kek cokelat aje. Kue ni bukan korang xtau, terhad time raya aje kan? Tapi kue dia mmg sedap la. Almond London dia mmg class, crunch, kue bola kaler2 tu (ntah apa nama pon aku xtau) ekeke...

Sejak awal tahun ni, masa mula2 dia buka utk tempahan kek tu. Bleh nampak perubahan yg ketara jugak la dari sudut hasil tu. Bab sedap tu mmg sedap la, sbb kek Kakika buat mmg sedap, tak di nafikan. Tapi aku takde peluang lagi nak rasa kek2 dia yg baru2 tu. Kek nama pelik2 yg aku sendiri pon tak ingat :D Janji sedap aje.. hehehe! Memacam la kek dia terer buat ni, Ganache la, Cheese la, Blueberry la.. errr.. kalo korang nak tau, korang click la kat link ke blog dia tu Kakina Sweetr Bakery Kat link aku tu pon ada.

Tengok2 balik sejak awal2 dia buat kek tu, sampai skrg... makin kemas dan elok dah. InsyaAllah akan bertambah cekap lg nnt. Aku doakan yg terbaik utk Kakika. Nnt dah jadi tokey kek terkenal, jangan lupa kat saya plak ye akak! :D

Arini dok sambung tengok cite semalam, documentary actually. Earth 2100. Bagaimana dan apa akan jadi pada bumi 100 tahun dari sekarang. Masalah start dengan minyak, pemanasan suhu global yg menyebabkan paras air laut naik mendadak. Abih sume banjir. Dan virus2 baru muncul dan membunuh dengan mendadak ketika manusia dalam struggle nak menyesuaikan diri dengan keadaan baru... billion orang mati dlm masa beberapa puluh tahun. Populasi manusia menyusut...

So, hargai lah dunia yg ada sekarang. Kejahilan generasi sekarang akan menyebabkan kemusnahan pada generasi akan datang...

1 comment:

Zilla said...

apalagi...jom diet... :D