Saturday, November 10, 2007

Entertainment

Bebaru ni mcm biasa dpt lagi sumber sedut2.. hehe...bila boring xtau wat apa, melayan aje la kan? :D

Aritu br lps tgk Transformers.. baru siap donlod.. ah, pueh ati..yg tak puehnye sbb rasa mcm cite tak cukup plak :P Dan aku mmg tak suka watak si negro yg kononnye paling terer psl computer IT tuh, sememangnya aku meluat setiap movie yg dia blakon :P cian dier...

Movie yg pueh aku tgk bebaru ni adalah Bourne Trilogy... ye ye jer. ehe. Bourne Identity, Bourne Supremacy ngan Bourne Ultimatum.... mmg best, tambahan aku tgk serentak pulak... hoh. Recommended la bagi sesapa yg tringin nak layan cite2 aksi...


Skrg ni sementara dok tunggu nak balik Dumyat next week utk wat urusan.. aku layan dulu la cite2 yg ada... ni tak abeh lagi layan Fantasy Couple... Korea nye drama... bole la tahan. Tergelak2 aku ngan cite ni... nak kata best sangat pon tidak dan nak kata sebaliknya pon tak, average la :) cite psl sorang pompuan yg kaya, ego, eksyen n cukup straight foward dlm berkata2 (bini org, tp muda lagi :D) .. bertemu nasib dia ngan sorang laki yg wat keje2 asas dlm usaha nak menyara hidup dia bersama 3 org anak sedara yg kecik2... heeeh, mcm2 la jadi.. :D

Drama Korea dlm tahun ni yg aku dok tringat... adalah Snow Queen, love story... yg jalan cite dia tak tumpu pd love tu semata2.. ada hal lebih besar dlm impak cite ni.. minat la aku ngan jalan cite cemni.. takdela nak jiwang sepenuh masa. Kisah Han Duk Gu aka Han Tae Wong ngan Kim Bo-Ra ... hoho... Tora Bora.. ekeke...

Pehtu cite Thank You.. recommended gak la. Cite psl sorang pompuan ibu tunggal yg membela sorang anak yg kena AIDS n atok dia yg da nyanyuk... best cite ni.. aku pueh ati. Tp nak kata terlalu bestnya tu aku taktau la kan. Tp berbaloi tgk cite ni.. diorg blakon tu cukup best. Lee Bom, si budak kecik tu.. oh, mmg pandai la dia blakon, BEST!! Pokcik yg wat2 nyanyuk tu pon terer la.. dan aku mmg suka pompuan tu blakon, Gong Hyo Jin as Lee Young Shin, si ibu tunggal. Minah ni blakon byk cite gak yg aku tgk.. Volcano High, Sang Do, Let Go To School, Suprise Party n Hardtack Teacher.... Saper ye budak kecik n pokcik tu.. jap la nak surf cari... ha dpt da.. tu, budak kecik dlm gambo tu nama dia Seo Shin Ae, lahir 1998.. uii, kecik lagi :D tp terer blakon :) Ah, pokcik tu nama Shin Goo... jd Mr Lee... depa sebut bunyik ' Mista Lee..' heheh...

Ha.. and satu lagi cite yg sesuai utk tontonan suami isteri ni... Bad Wife. Wajib tgk la kot.. ehe. Also known as Bad Housewife n Mr. Housewife... cite psl permasalahan yg berlaku dlm kehidupan org kawen zaman skrg.. sooo true :) w/p semestinyalah keadaan tu dlm gambaran masyarakat korea.. tp byk perkara yg berlaku dlm kehidupan org bekeluarga kat mana2 masyarakat jugak...

Ngeh.. entry kali ni psl cite2 aje kan.. heks... tak termasuk cite jepun lagi tu... tp drama jepun best lagi dari movie dia... frankly speaking, aku suka drama jepun dari drama korea.. heheh...

Monday, October 29, 2007

Semoga Hari Dalam Hidupmu Ceria Selalu

Untuk Bulan... aku harap dapat menyesuaikan diri dengan baek kat tmpt baru... rasa cemana ye? ade rasa mcm pindah sekola baru ke? jumpa dgn orang2 baru... mesti mcm2 jugak kan... hee.. mana la aku tau sbb aku pon tak keje lagi :P

Tapi perpisahan dgn anak2 tu.. mesti berat hati gak... w/p aku kureng, aku dlm bab ni serba sikit, aku paham cemana rasa nak berpisah dgn anak2 yg slalu kita jumpa tu... lain wooo rasanya... bkn mcm pisah dgn member2 dah rasa...

All the best to you ....

So Down

Pagi ni mood aku down lagi... dah la minggu ni aku mmg boring, tensen tahap dewa. Mmg gini la kot yg aku kena lawan bila tinggal sorang2 kat Mesir ni eh... abih sume pakat balik, yelah.. sapa nak tunggu lagi? aku jer yg nak sambung skit lagi aritu.. kene la usaha gak kan..

Baru aku tau sebab dari kes minggu lps.. nape diam aje. Hmm... akibat dari sikap aku yg suka bertanya banyak bila org nak tanya dlm hal2 tertentu, menyebabkan ada pulak orang yg terasa seolah2 aku tanak bagitau dan suspect mcm2 kat dia. Kecik ati aku...yg sebenonye kami sama2 kecik ati...

Sungguh aku takde niat skit pon nak simpan atau tanak bagitau apa2.. nak je jelaskan. Anytime. Cumanya aku bertanya utk nak tau lebih aje... maybe mood tak baek kot aritu, ataupon aku sendiri yg tak mengenal abih kawan... dlm proses la katakan. Apapon.. aku minta maaf sesangat sebab buat dia kecik ati dan terasa tu.. lepas ni, apa dia nak fikir.. adalah diluar kemampuan aku utk mengubahnya... macam ni la aku, tak mampu nak menggembirakan semua orang di sekeliling...

Thanx to Jihan sbb tolong sampaikan msg... helps a lot :)

Sunday, October 14, 2007

1 Syawal

Hummmps... ramadhan dah berlalu, ntah sempat atau tak nak bertemu dgn ramadhan yg akan datang... betapa ruginya terasa bila setiap detik yg berlalu dlm bulan ramadhan tak di isi dengan perkara2 yg berfaedah terhadap Islam..

Seronok balik teringat bila balik kat Dumyat aritu... puasa kat sana, dgn Abbas, Hadi, Pedot, Eddy.. dgn budak baru sebelah rumah depa (umah aku lama) .. Lokman... pengunjung setia, Caphiq, Apit ngan Pajarol... kadang2 berbuka kat umah, kadang2 pegi masjid, pekene nasik Imam Hamdi (Chewah, pokcik ni la plak dpt nama.. eheh) ... tp mmg la geng lama Dumyat mmg takkan lupa punyalah makanan berbuka neh... heh... malam2 pulak, berterawih sesama kat umah.. ni la paling best bagi aku... slalunya 5 org je :) bertuko2 imam.. best best...

Raya kali ni mcm biasa.. sabtu, 13hb Oktober... malam sebelum tu, buat nasi impit, kuah kacang, rendang.. hehe... itu aje la yg kami makan :D hari ni nak buat laksa pulak... esok nak buat apa yer... hmmm!! :D

Solat Raya mcm biasa kat Suq Sayyarat.. banyak je org... best sbb buat kat tmpt terbuka. Kami sampai pon elok2 da akhir org dok takbir... elok2 nak duduk aje... dah nak solat :D arab mcm biasa... lps abih solat... berlonggok2 yg bangun.. blah ke sana sini... hehehehehe...

Ok la..nanti aku tepek gambo kat sini... ni tak sempat nak masukkan gambo dlm pen drive. Datang ni sbb nak call msia... nak amik updates utk AVG... nak cari removal tool utk W32/AHKHeap-A ..

Tuesday, September 25, 2007

Alasan jer tu!

Korang penah tak, bila kena keadaan yg mana kita dah cakap.. atau luah sesuatu. Tapi ada kawan tak sedap ati atau terasa dgn pernyataan kita tu tadi?

Bila nak bagitau, jawab balik... tanak pulak. Sebab nanti dikatanya.. alasan.

Aku slalu gak berhadapan ngan keadaan ni..dimana sampai tahap aku dah tak berapa nak menjawab atau menjelaskan balik. Sebab dah banyak kali org mcm pandang sepi aku punya jawapan balik tu, mcm.. semata2 alasan kita aje. Sedangkan benda tu mmg betul apa yg kita rasa... tak kira la samada sikit ke, banyak ke yg kita rasa... sbb aku ni jenis luahkan apa yg aku rasa. Aku akan cakap apa yg aku rasa...

Skrg... aku sanggup diam aje dari menjawab balik dgn 'alasan'. Biarla kan dia nak pk apa pon..selagi perhubungan tu still tak terganggu teruk.

Well.. apa pendapat korang? Yes? No? Idea lain?

Memori Damietta



Banyak hari aku tak menulis lagi. Aritu yg tulis pon sbb ada org tanya... rasa mcm ade push skit baru nak tulis. Adei laa.. mmg perangai aku sungguh sejak dulu..!! :P

Ni kat Dumyat... dah bape ari ye kat sini. Emmm.. jap, aku sampai sini Rabu malam, kul 1 pagi ngan Caphiq.. terus ke umah Abbas. Aku mmg lepak sini aje. Tak kuaq ke mana2 sangat pon, mmg lepak dlm umah ni je banyak. Pegi Dumyat kejap semalam, beli barang2 skit... heh.. sonot jalan ramai2 ngan junior2 tuh :)

Arini pegi Port Said ngan Abbas, Caphiq, Hadie, Lokman N Eddy. Kuaq umah ada la dlm kul 1, tunggu tramco sume, naik, pegi Sai'dey, turun, naik, pegi Dumyat, turun (sapa yg penah mai Dumyat aje yg tau kenapa kene naik turun byk kali ni, heh. Percayalah!) naik Peugeot plak ke Port Said... pehtu kat sana, jalan kaki ngan naik cab aje la. Aku usha2 aje.. beli apa pon tak. Takde nak beli apa, duit tak cukup utk nak shopping2 sebenonye. Jgn mula je membeli, kang kene 'power' dia.. naya!

Biasa la kat Port Said ni, cari barang terpakai.. heheh. Pandai cari tmpt, dpt la elok2 dan murah... yg tak reti cari tmpt... tapi buat2 tau tu la yg slalunya budak2 baru sampai Mesir ni dok jadi mangsa... huargh huargh huargh!! Jahatnyeee.... :D Aku tergolong antara yg tak reti cari tmpt tu laa... keh keh keh... tp klu xtau, cakap je la xtau.. ye tak. Apa susah? reputasi penting sangat ke sampai nak kena tipu2... hohoh!

Sambil2 depa dok cari baju tu, aku tipon jap ke Markaz Nile. Tanya pokcik Ragab tu psl kelas aku...dia bitau soh aku datang esok, kul 1. Tapi aku mintak extend 2-3 hari, since aku ada kat Dumyat lagi dan ada keje nak pegi ke Alexendria esok, insyaAllah. Pokcik Ragab kata, "Wokeh!! Hang mai la sabtu ni nooo..." <-- (Setelah diterjemah ke dalam BM oleh otak aku, keh keh!) Jadi, insyaAllah aku akan mulakan balik level 7 pada hari sabtu.. pukul 1 tengahari. Dengan ostat apa... tatao lagi... tengok aje lah :)
Pehtu kami sambung jalan2 lagi.. sampai la tgk2 jam.. dah kul 5.20 ptg. Cari kedai, beli air gas N mineral... makanan ringan skit.. then pegi ke pelabuhan yg nak ke Port Fuad tuh... nak berbuka posa pon.. tempat mau lawaaa. Heh, thanx to Abbas la.. :) Time2 ni, ternampak gak student2 Msia Negeri Sembilan, budak2 baru.... Aku naik cab dgn Eddy N Hadie, budak laki yg bawak tu pecut, cilok2... ekekekek... tergelak2 aku. Dia nak wat drift la kot. Takpo takpo.. berlatih lagi :D Dalam kul 5.55... orang azan maghrib... berbuka la kami ala kadar kat depan balai polis tu :D

Jalan2 sume lengang... ye la kan.. time berbuka. Abih sume org balik umah.. tak pon tumpu kat masjid dan tempat2 yg wat mai'dah rahman :) Kami jalan kaki je kat bandar Port Said yg kosong tu... sampai la jumpa tmpt nak solat maghrib, Musolla kecik aje... tapi siap ada ekon.. hehe. Sejuk. Pehtu.. terus pegi kat mauquf... balik Dumyat... naik turun naik turun tadi lah balik.. heheh. Penat? Alah bisa tegal biasa... chewah!

Aku sebenonye rindu ngan Dumyat ni... rindu bebeno. Suasana dia.. aman, nyaman.. aduu... mmg best la. Tambah2 plak kena ngan cuaca cemni.. mmg best sangat! Ntah la bagi org lain... sbb sesetengah org mmg suka dok dlm sesak. Kata depa, Active! Heheh... agaknyalah. Aku xleh sangat... kena charge balik ke kawasan2 cemni, baru aku 'hidup' balik :D

Aritu punyala cari resepi wat kue sagu...tanya Che Mah, dia bitau dah.. aku dah nak buat. Tapi, mcm sumthin wrong la.. aku tanya Massah plak... kata ngan santan plak. Mungkin jenis lain kot... last sekali.. tanya Bulan la... heh.. and all thanx to these gurls... resepi tu menjadi :) alhamdulillah. Budak2 tu pakat makan...abih! Tak sangka plak aku, w/p sebenonye lembik sikit. Aku makan sikit, pehtu boh dlm Milo... heheheh... makan ngan Milo susu.. sedapppp..!!


Banyak lagi ni... tp kang panjang plak... nanti la aku sambung lagi bila2 aku ada masa....

Semoga semua kawan2 aku ceria.... eh, korang pon kawan2 aku tau!

(Peringatan utk aku sendirik... ubah kedudukan pixx tu nnt.. tuh, yg atas tuh!!)

Sunday, September 16, 2007

Ramadhan

Errm... aku ingat nak tulis panjang arini.. tp tak tertulis la plak. Lama dah kan aku tak tulis apa2.. lama betul... dan aku minta maaf kepada sesiapa aje yg datang nak jenguk ke blog aku yg bersawang neh... mood aku mati sejak beberapa bulan yg lalu. Tapi, bknnye aku tak masuk blog sendiri... malahan tiap2 kali aku on internet. Blog ni la antara yg aku dok bukak sokmo.. heheheh. Tp haram tak tulih apa pon.. eheks.

So, arini try gak la tulis apa2 sikit kan? :)

Arini dah hari ke3 berpuasa... dan, kali ke... errr, jap nak kira... dan kali ke SEMBILAN aku berpuasa kat bumi Mesir :P hoho... banyak kali dah rupanya!! tp aku tak terasa jd org arab pon, kui kui...

Terawih kat Masjid Salam jer... masjid Salam tu, dekat je ngan umah yg aku dok skrg ni, dlm 500 meter. W/p ada byk masjid lain yg dekat lagi dari tu... tp masjid Salam ni, dia nak habiskan 1 juzuk setiap hari... bacaan pulak sedap... slow n steady, so bagi sapa2 yg tak larat nak berdiri, tak tahan solat lama2... tak payah la datang... ade dengar kwn cite, sorang pak arab ni bangun, marah2 kat tok imam tu sekali time dia bagi tazkirah... pehtu sorang makmum lain bangun, tego pokcik tu depan2.. "Ape ngko tak penah datang masjid ni ke? sini mmg baca panjang2... kalo ko tak tahan, pegi masjid lain laa...". Pehtu pokcik tu truss blah.. hehe... arabb, biasa la gitu. Jgn ingat pelik2 plak yer.... suasana arab ngan masyarakat kita berbeza tau :)

Hmm... oh yer, psl kelas aku. Aku mintak ulang level 7 lagi sekali, ni semua disebabkan kelemahan dan kemalasan aku sendiri... dan aku tak nak w/p nanti dpt naik ke level 8 tapi banyak yg aku tak paham pelajaran pd level 7... sbb semua yg dipelajari pd setiap level akan digunakan sepenuhnya pd level yg akan datang. Maksudnya if aku tak kuasai sesuatu topic tu dgn baik.. alamatnya pd level akan datang aku akan ada masalah... SURE!! antara yg aku dah rasai adalah mcm dlm bab sorof... level 5 aritu aku banyak main gak. Akibatnya bab sorof ni aku kepeningan sikit w/p mudah je sebenonye...

Aku mintak nak ulang level 7, tp tetap nak ngan Ostat Abd Rahman... dia ni w/p ngajo cara arab dah.. garang, tegas, wat lawak... kasar cara arab... tp best cara dia ajar. Contoh yg diberi, penjelasan yg di huraikan, mudah nak paham... tp malangnya bila semalam aku pegi, dukacita dia maklumkan pd aku dan beberapa org student lagi (yg level 6 baru naik level 7).. yg kitaorg tak dpt ngan dia lagi... kene ngan Ostat Abd Hakeem...

Uh uh... so, punyala bincang ngan Hanadi, kwn yg aku kenal di level sebelum ni, org Ukraine.. nak 2 jam aje sehari... ingat nak datang kul 9. Pagi tadi aku call la Ostat Abd Rahman, tanya psl kelas kul 9 tu... tau2 arini batal plak. Sbb smlm byk sangat org tak datang.. jd byk yg xtau time kelas yg sepatutnye... heh, tu sbb aku bleh melepak kat CC pagi ni... kih kih kih.

Ape lagi.. ape lagi....ah, aku tgh dok sedut cite RoboTech... ngeh, sapa ingat? ni laaa citer katun dulu2 yg aku cukup best tengok :) angan2 woo... heh.... ROBOTECH!!! jeng jeng....

Salam utk semua... Selamat Menyambut Ramadhan... semoga kita semua dpt memanafaatkan kehadiran madrasah ramadhan ni utk mendidik kita menjadi muslim yg lebih berkaliber... go go my frenz!! :)

Funny Definition

Ni antara lawak yg membuatkan aku pecah perut pagi2 ni kat CC :D

Cigarette: A pinch of tobacco rolled in paper with fire at one end & a fool at the other.

Marriage: It's an agreement in which a man loses his bachelor degree and a woman gains her master

Lecture: An art of transferring information from the notes of the lecturer to the notes of the students without passing through "the minds of either".

Conference: The confusion of one man multiplied by the ! number present.

Compromise: The art of dividing a cake in such a way that everybody believes he got the biggest piece.

Tears: The hydraulic force by which masculine will-power is defeated by feminine water-power...

Conference Room: A place where everybody talks, nobody listens & everybody disagrees later on.

Ecstasy: A feeling when you feel you are going to feel a feeling you have never felt before.

Classic: books which people praise, but do not read.

Smile: A curve that can set a lot of things straight.

Office: A place where you can relax after your strenuous home life.

Yawn: The only time some married men ever get to open their mouth.

Etc.: A sign to make others believe that you know more than you actually do.

Committee: Individuals who can do nothing individually and sit to decide that nothing can be done together.

Experience: The name men give to their mistakes.

Atom Bomb: An invention to end all inventions.

Philosopher: A fool who torments himself during life, to be spoken of when dead.

Opportunist: A person who starts taking bath if he accidentally falls into a river.

Optimist: A person who while falling from Eiffel Tower says in midway "See I am not injured yet."

Pessimist: A person who says that O is the last letter in ZERO, instead of the first letter in word OPPORTUNITY.

Miser: A person who lives poor so that he can die rich.

Father: A banker provided by nature.

Criminal: A guy no different from the rest... except that he got caught.

Boss: Someone who is early when you are late and late when you are early.

Politician: One who shakes your hand before elections and your Confidence after?

Doctor: A person who kills your ills by pills, and kills you with his bills.

Saturday, August 11, 2007

Takziah Ajipp

Tadi petang... dlm pukul 6, aku dpt msg dari Bulan... bitau yang abah Ajipp meninggal dunia lebih kurang pukul 10pm Msia...

Aku harap Ajipp bersabar atas dugaan ni...

Setiap yang hidup pasti akan merasai mati

(Al-Anbiya : 35)

Saturday, July 28, 2007

Tuesday, July 17, 2007

Bulan

Aku dok tertanya2 psl Bulan.... aku doakan dia sentiasa sihat dan sejahtera... w/p dlm blog dia tgk dia slalu bitau dia tak sedap badan... hmmm, kalo la ada seseorang dlm hidup dia yg dpt jaga dia... belai dia... sapa2 laa yg betul2 menyayangi dia... kan best skit kan? :) balik umah... rehat, ada org urut2... buat keje2 yg boleh merehatkan badan... apa2 aje lah :)

Monday, July 16, 2007

I Love New Damietta City


Aku tak menulis lama gak kan? yg ada tu pon sikit je...

Selasa lepas.. aku cadang nak balik Dumyat... tp Ameq N Alem ajak singgah Tanta dulu, so aku lepak Tanta semalam.. malam rabu baru bertolak ke Dumyat :) sampai kat Sai'di pon dah kul 1 pagi.. tp biasa la, musim panas, kat situ arab banyak je lagi jalan2... beli air, eskrem, kopok sket.. then, bawak depa jalan kaki dari Sai'di ke Hayyu Mu'allimeen :D saja laa.. nak makan angin sambil tunjuk2 keadaan New Damietta kat Lokman... aku rasa relief sangat masa sampai sana... seronok, mcm balik kg rasanya :D dgn suasana malam yg nyaman... lampu2... tak sibuk... oooh... aku betul merindui Dumyat... ahaks!! Sempat snap 2-3x...

Trus pegi umah Abbas... ketuk2 pintu, then... aku dgr sora Bebah.... Alemak! camne leh ada akhawat plak dlm umah tu... ni mesti Taib bwk geng Alex neh... trus aku loncat turun tangga... ajak Lokman, Ameq N Alem pi umah Caphiq.. aah, tido situ la... :)

Caphiq plak baru abih silat... so, melepak la kejap kat bawah umah tu.. :) tp umah Caphiq mmg best kalo nak tido.. mmg berangin, Alem N Lokman siap tido kat balakon lagi.. ekeke... tp siang takleh la... gile ke hapa kang arab tgk dok tido situ... ngan panas plak tu... huhu.

Khamis mlm tu.. kami sume pegi Ras El-Bar... penuh je org. Mmg da sedia maklum pon Ras El-Bar time cemnih.. mmg byk org... kami berjalan kaki aje... sampai la ke tmpt pertemuan 2 laut tu... mmg jalan2 je la kan, kejap2.. renti beli itu ini.. sume makanan ringan je :)) 300 meter jalan.. eskrem... jalan lagi.... kacang..... jalan lagi... ubi bakar... jalan lagi... kacang kuda... ekekek... cian Caphiq.. tensen je dia...hihihi... tp takpa la.. aku suka je tgk member2 hepi :D

Tipon Abbas... rupanya dia pon ada kat Ras El-Bar sama.. tp depa da nak balik, tgh nak naik bot... cuma kami tak terserempak aje...

Masa nak masuk kwsn pertemuan 2 laut yg diorg buat elok2 tu... ada plak persembahan.. sempat la tgk budak2 kecik wat persembahan.. nyanyi lagu apa ntah.. tp sedap gak. Lagu tu la... sora bdk tu bleh tahan je.. tp sbb arab jenis tak kisah dan nyanyi dgn sepenuh hati... maka lagu tu pon elok jugak la... :) Lama gak kat situ dlm 20 minit sambil2 snap gambo apa2 aje yg ada sekeliling tu... ehehe...

Pehtu... dlm kul 12.. kami bertolak balik ke New Damietta smula... hoh... abih pakat terleleh Lokman, Ameq ngan Alem... huhuhu... tau jauh jgk kan Dumyat ni... hihihihi...

Balik tu... Abbas msg.. ajak pi umah Pak Lang, sbb mmg depa sume tido sana... aku pi pon dah kul 3 lebey... byk gak ada kat sana, Pak Lang, Eddy, Pak Daq, Abbas, Taib, Hadi... lepak2, sembang2... peh solat subuh... aku tido :D tak tunggu panjang aa sbb aku mmg letih. Tambah plak aritu jemahat... kang nak pi solat jemahat... tido lambat.. bangun lambat, bkn xtau rutin harian :P

Kul 11 pagi aku balik umah Caphiq.. abih snap gambaq sepanjang jalan balik tu.. eekekeke... lps solat jemahat tu pon amik gambaq je sepanjang jalan :D

Mlm tu, kami pegi umah budak2 Kemboja... depa jemput makan... lepak2 aaa sambil sembang2... kul 12 baru balik... mmg best la depa tu masak, simple je tp best :)

Balik tu aku singgah umah Pak Lang lagi... lepak2 sat... kul 2 pagi.. blah balik umah Caphiq.. Abbas habaq, ari sabtu tu dia nak pi Mansurah... aku nak balik da ari sabtu...

Aku mmg tak pueh ati skit la balik Dumyat kali ni... sbb niat aku nak rehat, rilex... tp disebabkan ada bdk2 pompuan plak yg datang... so tak dapek la nak melepak mcm biasa kat umah Abbas... huhuhuh... takpo.. takpo... next time aku balik lagi.... mesti ah... :D

Sunday, July 08, 2007

Rinduuu


Arini mcm biasa, bangun kul 8.40... mandi, salin baju... pegi kelas... aku baca2 balik subject2 lps dan wat skit2 latihan yg lepas2... tau2 Badiuzzaman bitau ada xm mid level... adei, terkujat sorang2. Padan ler... kelmarin aku skip kelas.. tido lambat sbb pegi amik Abbas, kuaq makan... balik umah dah dekat kul 2 pagi... balik umah pon bkn bleh tido lagi... :P

Masuk dlm kelas kul 10... tau2 ostat bitau kelas start kul 11 pagi... ahaks. 2 mende utama da terlepas dari pengetahuan :P So sempat la lagi nak ulang2 skit lagi...

Ntah la, baca last2 minutes ni mmg tak masuk byk sangat... tp padan ler kan. Sapa suruh tak ulangkaji betul2. Aku akui.. 2 minggu ni otak aku serabut skit, stress dgn keadaan kat Cairo ni. Kalu dulu takpe jugak sbb aku ulang2 balik antara Dumyat Cairo... ilang jugak stress aku bila dpt tgk mcm2 sepanjang perjalanan balik tu... tambahan kat Dumyat plak byk dgn pokok2, kebun2 tamar... tp kali ni, aku kene dok Cairo je, xde masa nak balik Dumyat... cuti cuma 2 hari.. which mmg tak cukup nak rilex2 kat Dumyat... so aku amik keputusan utk nak balik Dumyat pd ari selasa ni... insyaAllah.

Kiranya skip la kelas pd ari Rabu... at least dpt la aku 3 malam kat sana... aku nak pi jalan2.. biar pon sorang2... aahh.. who cares... sesama tu tujuan aku adalah nak amik barang2 kat Dumyat tu bawak balik H10...

Tadi aku dpt 30/40... ostat marah aku sbb ada benda2 yg tak sepatutnya aku silap... Sulayman pon tanya aku pelik... "Otak ko menerawang kat mana?" :P well... aku tulis tanpa aku pk balik ayat tu betul ke tak... adeihh....


Aku rindu kawan2 sume... tp sume org bz dgn keadaan masing2... simpan aje la kerinduan tu sume... rindu sesangat.... huhuhu....

Saturday, July 07, 2007

Kerinduan Kat Dumyat... ooooo

Arini masuk pagi... bukak amnet, balas posting yg patut.. tgk email, delete junkies... baca paper, donlod Aisheteruze Baby... Lina masuk, chat ngan dia.. tp tak tumpu pon sbb dia ada keje nak kena pegi Kluang sminggu, so dok wat personal homework la tuh...

Semalam aku kuaq jumpa Abbas.. makan kat Hadharal Maut... lepak2, kul 1 baru balik umah. Biasa la musim panas... arab sume kuaq time ni, susah nak dpt kenderaan nak balik. Panas jugak semalam.

Nengok blog Bulan... dia mcm sakit lagi... aku doakan Bulan cepat sembuh, dpt wat keje dia dgn selesa.. dpt main ngan anak2 dia dgn gembira... biar hari2 yg di laluinya ceria... takut kalo tgk dia takde mood...

Life aku kat Cairo mmg boring... bilamana aku tensen, stress study.. nak kuaq cari tempat yg aku bole ilangkan tensen... xde. Sume utan batu... kot la ada kwsn2 yg bole menyegarkan dan menenangkan otak aku. Takde.. susah la kalo nak pegi ke Nile tu semata2 nak buang tensen.. dah la jauh... nak pegi tu pon satu hal... adoi la... kalo kat Dumyat tu... kuaq umah aje dah nampak ladang tamar... jalan2 kat Dumyat Qadeem kan best gak... huwaaa, wendu sama Dumyat aaa...

Aritu masa aku tensen study kat umah... da xtau nak study kat mana yg bole menyegarkan otak sket... last2 pegi McD... study kat situ.. rasanya aman skit la dari bising2 arab ni... ada ekon, bersih.. sambil dgr mp3... haaa... lega skit... skit je la...

Hoho.... aku nak kena balik Dumyat dah niiii....

Thursday, July 05, 2007

Ida ..Happy Birthday

2 July lepas besday kawan baik aku kat tenet... Nur Wahidah... aku kenal ngan dia sejak tahun 2000... kat mIRC.... sedar tak sedar.... dah 2007.... lama gak ye :)

Apapun... aku nak ucapkan Happy Birthday.... Moga Ida dapat meneruskan life mcm biasa dan dapat mencapai apa yg dihajati dlm masa terdekat ni.... sama2 kita usaha dan doakan :)

Thanx sebab jd kawan aku selama ni....

Wednesday, June 20, 2007

What Is Myelofibrosis

Definition

Myelofibrosis is a rare disease of the bone marrow in which collagen builds up fibrous scar tissue inside the marrow cavity. This is caused by the uncontrolled growth of a blood cell precursor, which results in the accumulation of scar tissue in bone marrow. Myelofibrosis goes by many names including idiopathic myelofibrosis, agnogenic myeloid metaplasia, chronic myelosclerosis, aleukemic megakaryocytic myelosis, and leukoerythroblastosis.

Description

Myelofibrosis can be associated with many other conditions including breast cancer, prostate cancer, Hodgkin's disease, non-Hodgkin's lymphoma, acute myeloid leukemia, acute lymphocytic leukemia, hairy cell leukemia, multiple myeloma, myeloproliferative diseases, tuberculosis, Gaucher's disease, and Paget's disease of bone. Myelofibrosis typically becomes progressively worse and can cause death.

In myelofibrosis, abnormal cells (hematopoietic stem cells) grow out of control and begin to produce both immature blood cells and excess scar (fibrous) tissue. The fibrous tissue builds up (fibrosis) primarily in the bone marrow, the place where blood cells are produced. The fibrous tissue interferes with the production of normal blood cells. The outcome of this is that the blood made by the bone marrow is of poor quality. To compensate for this, blood cell production occurs in other parts of the body (extramedullary hematopoiesis), but most notably in the spleen and liver. This causes enlargement of the spleen (splenomegaly) and the liver (hepatomegaly). Extramedullary hematopoiesis is not effective and, combined with the reduced production of blood cells by the bone marrow, a condition called anemia results.

The abnormal stem cells can spread throughout the body, settle in other organs, and form tumors that produce more abnormal blood cells and fibrous tissue. These tumors are most commonly found in the adrenals, kidneys, lymph nodes, breast, lungs, skin, bowel, thymus, thyroid, prostate, and urinary tract.

Most patients with myelofibrosis are over 50 years old; the average age at diagnosis is 65 years. However, myelofibrosis can occur at any age. Myelofibrosis occurs with equal frequency in women and men, but in children it affects girls twice as often as it does boys.

Causes and symptoms

Myelofibrosis is caused by an abnormality in a single stem cell, which causes it to grow out of control. Myelofibrosis tumors that have originated from a single cell are called monoclonal. The cause of the stem cell abnormality is unknown. Persons who were exposed to benzene or high doses of radiation have developed myelofibrosis. There may be an association between myelofibrosis and autoimmune diseases, such as systemic lupus erythematosus and scleroderma, in which the immune system treats certain molecules of the body as foreign invaders.

Symptoms usually appear slowly over a long period of time. About one quarter of all patients with myelofibrosis have no symptoms (asymptomatic). An enlarged spleen discovered at an annual medical examination may be the first clue. Symptoms of myelofibrosis include:

  • fatigue
  • weight loss
  • paleness
  • fever
  • sweating
  • weakness
  • heart palpitations
  • shortness of breath
  • itchiness
  • feeling full after eating a small amount of food
  • stomach pain or discomfort
  • pain in the left shoulder or upper left portion of the body
  • unexpected bleeding
  • bone pain, especially in the legs

Diagnosis

Because symptoms are similar to other diseases (mostly leukemias), myelofibrosis is not easy to diagnose. The doctor would use his or her hands to feel (palpate) for enlargement of the spleen and liver. Blood tests and urine tests would be performed. Bone marrow aspiration and biopsy can help make a diagnosis, but they often fail because of the fibrosis. X-ray imaging and magnetic resonance imaging (MRI) may be performed.

Treatment

Many asymptomatic patients, if stable, do not require treatment. There is no cure for myelofibrosis, although bone marrow transplantation is curative in some cases. Treatment is aimed at reducing symptoms and improving quality of life.

Medications

Male hormones (androgens) can be used to treat anemia but, in women, these drugs can cause the development of male characteristics (e.g., hair growth on the face and body). Glucocorticoid therapy is also an effective treatment of anemia and can improve myelofibrosis in children. Nutrients that stimulate blood formation (hematinics), such as iron, folic acid, and vitamin B12, may reduce anemia. Cancerchemotherapy (usually hydroxyurea) can decrease splenomegaly and hepatomegaly, reduce symptoms of myelofibrosis, lessen anemia, and sometimes reduce bone marrow fibrosis. The bone marrow of myelofibrosis patients is often not strong enough to withstand the harsh chemotherapy drugs, so this treatment is not always an option. Interferon-alpha has been shown to reduce spleen size, reduce bone pain, and, in some cases, increase the number of blood platelets (structures involved in blood clotting).

Other treatments

In certain cases, the enlarged spleen may be removed (splenectomy). Conditions that warrant splenectomy include spleen pain, the need for frequent blood transfusion, very low levels of platelets (thrombocytopenia), and extreme pressure in the blood vessels of the liver (portal hypertension).

Radiation therapy is used to treat splenomegaly, spleen pain, bone pain, tumors in certain places such as next to the spinal cord, and fluid accumulation inside the abdomen (ascites). Patients who are not strong enough to undergo splenectomy are often treated with radiation therapy.

Bone marrow transplantation may be used to treat some patients with myelofibrosis. This procedure may be performed on patients who are less than 50 years old, have a poor life expectancy, and have a brother or sister with blood-type similarities.

Patients with severe anemia may require blood transfusions.

Prognosis

Similar to leukemias, myelofibrosis is progressive and often requires therapy to control the disease. Myelofibrosis can progress to acute lymphocytic leukemia or lymphoma. Although a number of factors to predict the survival time have been proposed, advanced age or severe anemia are consistently associated with a poor prognosis. The average survival rate of patients diagnosed with myelofibrosis is five years. Death is usually caused by infection, bleeding, complications of splenectomy, heart failure, or progression to leukemia. Spontaneous remission is rare.

Prevention

Persons who have been exposed to radiation, benzene, or radioactive thorium dioxide (a chemical used during certain diagnostic radiological procedures) are at risk for myelofibrosis.

Key Terms

Anemia
Low numbers of red blood cells in the blood.
Benzene
A colorless volatile flammable toxic liquid hydrocarbon used as a solvent and as a motor fuel.
Biopsy
Surgical removal of tissue for microscopic examination.
Fibrosis
Buildup of scar tissue.
Glucocorticoid therapy
Treatment using corticoids that are anti-inflammatory and immunosuppressive.
Leukemia
Cancer of white blood cells.
Portal hypertension
Extreme pressure on the blood vessels of the liver.
Stem cell
A cell that has the ability to become many different specialized cells.

Friday, June 08, 2007

Akibat Kecuaian

Datang CC lepas maghrib, w/p dlm msg bitau kat Bulan nak masuk dekat2 asar... ehehe. Tu la akibat tak sebut, "InsyaAllah" :P

Bukak amnet, tengok paper utusan, baca N delete email, tengok torrent... Bleach dah ada, apelagi, download laa... pehtu amnet plak wat hal, mcm biasa. So aku teruskan baca paper, mcm Lokman bitau.. brita Paklah nak kawen je :) dengar spekulasi mengenai perkahwinan ni dlm 3 bulan lps tak silap aku kat amnet.. siap ngan gambo lagi. Tp sbb Paklah senyap2, jawab tak jawab... so mende tu sepi... ha, tau2 dah nak kawen lusa. Hehe...

Aku mcm biasa, tengok Muka Depan, Dalam Negeri, Luar Negara, Mahkamah, Hiburan.. tu je la yg slalu aku buka kalo tgk paper utusan... tp arini aku tersangkut panjang kat bahagian Mahkamah tu.. tgk kes accident 4 tahun lps, sorang student kolej naik keta langgar org2 yg dok makan tepi jalan. Korang ingat tak? aku masa baca kes tu dulu pon.. seriau gak. Yolahkan.. kat Msia banyak woo jenis gitu, makan kat tepi2 jalan ni, mamak nye style.. gerai tenggek kata org. Ni ha.. tau2 ada keta menjunam laju jer kat kita sume time nak suap makan tu, tgh bergelak ramai2 ke... tgh dok syahdu ke... hmm.. dah baca bismillah ke time makan tu... tau2, nyawa dah melayang sambil makan...

Aku tertarik dgn komen dlm satu blog ni.. ttg sikap memandu secara lewa dan cuai. Antara natijah yg mungkin didapati adalah seperti kes tu... sorang mati, sorang lumpuh, sorang hilang ingatan dan 6 orang lagi cedera. Xtau la cedera parah ke.. patah kaki tangan ke apa... pemandu tu, Charlene yg masa kejadian tu umo 21, skrg dah 25... kene jail 2 tahun... free je. Dia tak mabuk pon..

Bkn apa la kan.. sesetengah kita yg muda remaja ni, suka sangat drive secara leka, tak berhati2, cuai... aku yakin yg si Charlene ni pon tak penah terpk yg dia akan bunuh org dan buatkan hidup org lain merana akibat kesilapan beberapa saat dari dia. Dari sorang pelajar kolej yg bersih dari sebarang rekod jenayah.. skrg dah bertuko, jd penjenayah, banduan.. sah2 dah life dia akan bertuko... One miss might cause regrets enough for a thousand years.

So.. saja la aku nak ingatkan diri aku dan kpd sapa2 gak yg sama ngan prangai aku ni... kdg2 suka bawak laju2 tu.. hati2 la. Bkn takleh laju.. tp bawak dgn berhati2. Ada beza bila aku tengok org Mesir drive ngan org Msia drive.. rambangnye, mcm biasa, sama, xde beza... tp nape kat sini jarang ada kes kemalangan nyawa yg ngeri? berbanding kat Msia rajin je ada kemalangan ngeri melibatkan nyawa yg besar. Sedangkan kat sini jalanraya takde la seelok kat Msia, sistem jalanraya pon ampeh, xde traffic light (ade, tp susah nak jumpa!), kiri kanan jalan ada mcm2.. keta kuda, himar, budak2... pemandu dia pon bawak laju! kalo xde speed trap ataupon bumper, mau laju semacam je bawak... cilok kiri kanan, bukan moto tau.. ni naik van, keta.. Cilok kiri kanan woo... tp kadar kemalangan ngeri? aku jamin kurang lagi dari Msia... pk2 ye.. sikap pemandu gak.... so, kalo kita takmo jd mcm awek kat tepi tu... peringatla kat diri kita.... huhuh... lupa tulis, budak tu pon, Charlene ni.. trauma gak ngan kejadian tu, siap terapi lagi... tapi hukuman tetap hukuman. Yelahkan... nyawa org yg dah melayang, hidup org2 yg lain tu yg dah berubah... hmmmmm...

Aku bkn apa.. kalo kat Msia, suka je bawak laju2... penah gak nak eksiden.. tp Allah tak izin lagi aku jd apa2... Alhamdulillah.. amik la iktibar...

Bulan bitau betapa risaunya dia pasal Ajipp... aku pon xtau nak kata apa.. yelah, aku tringat sangat ayat yg sama dia msg kat aku dulu.... yg membuatkan aku terkedu beberapa minggu kemudian...

Alhamdulillah... Ajipp ok, ade hal... hal apa.. tanya sama Ajipp laaa.... :D

Wednesday, June 06, 2007

Congratulation Munzir!

Ha... Entry ni aku nak buat ucapan khas utk sahabat, kawan, teman, member yg baik dan rapat dan yang aku sayangi... Munzir Hazazi Rosdi :)

2 hari lepas dia dah melangsungkan perkahwinan dengan awek pilihan dia... Mashittah Nordin :) bersatu jugak korang akhirnya ye.. tahniah :)

Munzir ni lahir thn '86 ..23 March, dua ari lps besday aku... aku mula kenal dan rapat dgn dia sejak dia awal2 masuk
Ma'had Attarbiyah Al-Islamiyyah aka MATRI , Perlis dulu... dia dok Ipoh masa tu. Ntah camne bleh kawan baek pon xtau. Dgn garang, kasonye dia ni... ekekeke... tp yg aku suke kwn ngan dia tu sbb dia ni tak tipu, cakap terus terang... w/p masa kecik2 tu cerewet gak dia ni. Heheh... cuti2 rajin la balik lepak umah aku. Sampai masa Ikram (satu2nya adek laki dia) masuk MATRI pon, aku dok ajak depa dua pegi lepak umah aku lagi... yelah, umah depa kat Perak, takkan la nak balik ke Ipoh dlm cuti Sabtu, Ahad tu je kan? Jumaat balik, Ahad nak datang... tak berbaloi la melainkan cuti panjang.. so cuti2 gitu2, depa lepak la umah aku. Ma'had kami tu asrama penuh..

Munzir ni adalah seseorang yg terer dan minat psl computer sejak kecik.. kalo ada apa2 masalah, sume aku refer kat dia. Even masa dia kecik2 tu pon, kalo ada computer rosak samada kat skola atau rumah, abah aku mesti cari dia ni. Err, abah aku kerani kat MATRI tu :) Sejak datang sini... byk la yg aku tak dpt nak tengok perkembangan dia. Tapi dgn adanya tenet ni, aku slalunya chat dgn dia... so takdela rasa taktau apa2 ngan Munzir nih.


Tak nyesal aku rapat ngan dia sejak kecik, kalo dulu kat skola... senior baik2 dgn junior ni (beza byk lak tu) mesti org ingat adek N abang angkat... tp aku tak pk gitu. Aku dah set utk nak jadikan dia ni kawan aku... sahabat aku... dan inilah antara waktu yg aku tunggu... aku nak tengok umo dia 18 tahun...25 tahun .... byk potensi dia ni... (Jgn ler dia baca lak... kang riyak.. nayeee..hihi)


Lps SPM... dia masuk Cosmopoint, sbb nak dptkan sijil je rasanya.. kemahiran dia dlm tenet dan computer ni pon dah lebih dari average. So skrg ni dia keje sebagai web programmer/designer. Dan dia dapat life yg dia suka sejak kecik... iaitu computer dan internet... hehehehehe... aku pon pk mcm org lain gak... nampak je Munzir.. nampak mcm computer ngan tenet bergerak... ahaks!!

Apapun... selepas macam2 ujian dan dugaan yg berjaya diatasi... akhirnya Mashittah ngan Munzir ni berjaya jugak disatukan... chewaah...

Pk2 balik mmg seronok gak ye.. tringat masa Munzir ni kecik2 dulu.. hihihihi.... tak sangka da kawen... kui kui... nampaknya aku yg makin tua neh... ekekekekek...

Conratulations!!

Result Teruk


Kelas mcm biasa... kelmarin ada xm, lps kena tunda sehari. Tapi apa yg aku tau... aku mmg jawab secara ampeh. Dgn tak letak 100% apa yg aku boleh buat.. tp mmg ada pon soalan2 yg aku tinggal tu adalah mende2 yg akan aku hentam aje.. so mmg tak tulis apa2 la. So bila dpt tadi.. result aku adalah 26/40.. jauh kan? w/p di tahap lulus... tp mcm ostat kata, kita mesti kuasai nahu N sorof ni seolah2 kita kenal nama kita sendiri...

Aku rasa, cara aku study utk level 4 ni dah berubah sikit dgn level 3... dan aku dah sedikit hanyut dgn perubahan ni. Skrg, aku mesti ubah cara study... aku leka dan silap banyak.. apapon tak lewat utk nak pulun balik... mcm biasa, xm akhir level 4 adalah 2 minggu lagi, insyaAllah.. dan aku kene pastikan mesti boleh dapat 35 keatas.

Bila ostat tergezut td ngan result aku... aku pon jawab, "Ni akibat dari perbuatan aku..".. dia angguk dan tak tanya apa2 :)

Abah anto msg semalam, bitau yg result spleen dia membengkak tu dah kuaq. 13hb ni dia mesti diperiksa lagi kat spital Klang tu. So rasanya abah akan bertolak next week la kot... apapon, aku doakan yg terbaik.. harap semua berjalan lancar.. dapat balik ke Msia dgn yakin, insyaAllah.. mcm Bulan kata :)

Visa aku abih 10hb Jun ni... aku mesti amik masa nak pegi buat.. tunggu Alem dtg ngan Ameq la esok... mintak2 la depa mai... buleh aku pegi lusa...

Aku dok tunggu reply dari kawan kawan tentang permasalah ahli kitab tu... mintak2 ada yg dpt bagi sesuatu yg berguna utk aku nak teruskan pencarian :) thanx buat Ida sbb tlg tanya kat ostazah ;)

Oklah.. aku nak balik dah... semalam bermsg dgn Kak Long.. tunggu je la result.. lewat ke cepat.. xde masalah bagi aku..

Saturday, June 02, 2007

Esok Cuti

2 hari ni... aku asyik mencari pasal AHLI KITAB.... sume ni psl persoalan Kosher la. Law Pemakanan Org Yahudi... bagus jugak, sbb sebelum ni aku ingatkan kosher tu sejenis hidangan bagi yahudi... rupanya kosher ni adalah undang2 pemakanan bagi depa... lebih kurang bab halal la dlm Islam. Mcm omputih tanya... what is halal? apa yg korang akan jawab? Halal adalah makanan yg dibolehkan utk org Islam... mesti sembelih... bkn babi... bangkai... bla bla bla... so, secara ringkasnya.. Kosher pon adalah mende yg sama. Secara mudahnya apabila dilihat balik dari sudut asal sumber2 ni adalah agama samawi.... jd ada hal2 dlm agama diorg tu w/p telah di ubah, ada gak yg selari dgn Islam.. dan telah sedia diketahui bahawa makanan bagi ahli kitab adalah halal dimakan oleh orang Islam.

Tapi... siapakah pulak yg boleh dikategorikan sebagai ahli kitab? adakah semua yg menganut agama yahudi dan kristian sekarang? ataupon ada kriteria2 yg tertentu? Ada yg memberikan alasan bahawa yahudi N Kristian zaman sekarang tak boleh lagi dikatakan sebagai ahli kitab, kerana kitab yg depa pegang sekarang adalah kitab yg telah diselewengkan dan di ubah kandungannya. Ada yg mengatakan bahawa tidak lagi boleh dipanggil ahli kitab jika bukan dari kaum yg asal tu... contohnya org cina masuk kristian. Bukan ahli kitab... omputih masuk kristian... bkn ahli kitab... sebab depa ni bukan dari keturunan asal. Iye ke gitu? Cumanya sekarang jika ada orang boleh bagi kat aku nama kitab yg boleh dibuat rujukan tentang permasalahan ahli kitab ni... insyaAllah aku akan cari...

Sebab ini berkaitan tentang pemakanan dan banyak lagi perkara yg melibatkan halal dan haram. Mungkin tiada masalah bagi kita yg berada kat Msia atau kat negara2 arab ni atau yg berada kat majoriti atau tmpt yg banyak populasi penduduk Islam, tp kita kena pk plak cemana keadaan bagi depa yg berada kat negara yg amat kurang populasi org Islam.. dimana makanan halal amat susah didapati... mcm dlm paper arini, atlit Msia kat China dah termakan megi babi... ha, tak ke leceh tu? Tu China... Korea.. Jepun... kebanyakan negara eropah? ha... camne?

Dalam Fiqh Awlawiyat, m/s: 137 , Yusuf Qardhawy cakap... takde alasan bagi orang yg mengatakan org kristian sekarang adalah tak sama dengan kristian dulu.

Sebabnya dlm quran Allah dah bitau terang terangan kefasiqan yahudi dan nasrani.. mensyirikkan Allah.. kata tuhan tu tiga, kata Isa tu anak tuhan... Uzair tu anak tuhan jugak...depa menyembunyikan kebenaran dalam taurat dan injil... mengubah sesuka hati... tapi Allah masih menyifatkan depa ni sebagai ahli kitab. Dalam surah Ma'idah pon ada tentang ni...

Ada lagi hujjah dia... dan aku amat yakin kepada hujjah2 ulama ni, sebab aku pon mengaji jugak asas2 utk sekadar mengetahui bahawa apa keputusan, pendapat atau fatwa yg depa kuarkan, bukanla saja2 dari mulut, otak maupon hati diorg... sebabnya banyak syarat yg diperlu dipatuhi dan diikuti sebelum mengeluarkan satu2 pendapat tu. Bukan sedap mulut je... semestinya depa dah kaji dulu sedikit sebanyak sebelum nak buat sesuatu keputusan tu.

Tapi, perlukah kita cari makanan2 selain dari halal ni gitu aje bilamana kita boleh mendapatkan makanan yg halal? tentu tidak kan? "Tinggalkan apa yg meragukan kamiu kepada hal yg tidak meragukan kamu.."

Dan.. perbincangan mengenai status ahli kitab ni adalah lebih meluas... jika dah didapati dari kitab2 dan pendapat ulama2 muktabar... nnt aku akan tulis lagi, insyaAllah..