Pagi2 tu, semua org dah bangun awal.. anak2 sedara aku pakat ready pakai baju sedondon aje :D bersemangat la budak2 tu. Depa seronok tengok lembu sebenarnya.. hehe. Ameq ngan Wan mai umah, pehtu pi surau sama2, jumpa Ostat Hadi kat bawah surau.. naik, solat tahiyyatul masjid, pehtu takbir sama2. Puas hati dan seronok sungguh sorang2 aku rasa :)
Dlm kul 8.30 tu, Ostat Hadi bangun, buat announcement skit.. cara solat sunat hari raya, cemana bila jatuhnya hari raya pada hari jumaat, solat hari raya di imamkan oleh sapa, khutbah sapa, solat jumaat nnt sapa imam/khutbah... seronok dengar cara org berpengalaman cakap, w/p benda tu nampak sesuatu yg amat mudah, tp cara penerangan yg disampaikan oleh org yg cukup berpengalaman adalah amat jelas, ringkas dan mudah difahami.. cool.
Sebagai info, bila aku sebut SURAU kat umah/skolah aku ni... ia sebenarnya adalah bangunan induk skolah aku tu, MATRI (Ma'had Attarbiyah Al-Islamiyyah). Bangunan 2 tingkat. Bahagian atas merupakan surau tempat solat dan buat aktiviti2 yg berkaitan la. Bahagian bawah pulak merupakan bahagian pentadbiran sekolah, mcm pejabat, bilik guru, bilik mesyuarat. Dalam pertengahan tahun 90-an, MATRI mendapat kelulusan dari Jabatan Agama Islam menjadikan surau ni sebagai tempat nak solat jumaat. So, jd masjid la kan? Still, ianya merupakan bangunan yg dibuat dengan kayu aje la di bahgian atas tu. Dibina sepenuhnya pada tahun 1986, lama dah. Luas bahagian atas surau ni.. bayangkan kalo student ada lebih 700 orang, still sume dapat solat kat atas tu termasuk separuh dari penduduk yg ada berdekatan dengan sekolah ni.. luas kan? :)
Solat raya di imamkan oleh Abg Basir, khutbah pon dia jugak. Abg Basir ni senior aku, antara student terbaik STPM Msia, skrg ni jd pensyarah kat mana ntah. Hehehe. Lepas abih khutbah tu, sume pakat salam2 laa. Berjumpa la dengan pakcik2 dan member2 yg lama tak penah jumpa. Pakat seronok sume org.. heheh.
Luas kan bahagian atas surau ni? Ni la tempat aku membesar sejak tingkatan satu sampai habih Marhalah Khassah. Start 1991 sampai 1998...
Ni dia anak2 sedara aku yg pakat happy sakan :D
Lepas tu, turun bawah.. ada makan2 skit sebelum pakat pegi kat lembu masing2 bagi yg dah amik bahagian korban tu. Kat sini berborak2 lagi...
Pompuan sebelah, laki sebelah. Ketupat pulut ada, nasi impit pon ada.. buat lapik perut aje la sementara nak makan tengahari nnt :) Lembu dah ready 2 eko utk nak buat kenduri ramai2 punya... makan banyak2 kang tak larat nak wat keje lak :D
Lepas tu aku terus cabut balik umah. Salin baju, kuar pegi kat lembu. Bahagian family aku punya lembu tu dok blakang umah Abg Mat Zaki.. tepi ni aje la. 7 Bahagian tu, termasuk family Cikgu Ghazali Omar dan... sapa ek.. isk, lupa plak :D
Lembu sume ada 11 ekor, di letakkan di tempat2 berasingan. Takde la jauh sangat, dlm 15 - 20 meter aje antara satu sama lain. Dah dlm kwsn kampung kan? so, tiap2 group yg buat korban tu, tuju ke lembu masing2 la. Apa yg best buat korban kat MATRI ni adalah, kita boleh lapah lembu tu sendiri. Sejak kecik aku mmg tak penah miss join aktiviti korban kat sini. Hanya masa aku pegi Mesir aje la yg terlepas pon.
Seronoknya kita boleh lapah kulit lembu tu, potong daging, kerat tulang, basuh perut.. rasanya tak banyak tempat dlm Msia ni yg dok buat cemni. Kebanyakan hanya bagi duit, dan ada group yg disediakan oleh pihak qariah surau/masjid utk buat semua benda ni. Pehtu kita tunggu aje dpt daging.
Lepas kasi tumbang lembu, Abg Rosli jd tukang semelih. Aku nak tumpang tekan lembu tu pon tengok byk org dah, jd amik kesempatan nak snap gambo aje la. Darah nak mercik kat aku pon tak kisah sangat, sbb mmg dah ready utk nak belemoih :D
Banyak hadis yg menunjukkan besarnya kelebihan melakukan ibadah qurban ni. Malahan Dlm Quran pon Allah ada sebut psl ibadah qurban ni...
Ni time Abg Rosli semelih.. korang jangan geli2 pulak. Yg dok geli ni la yg hangpa semua dok tibai buat lauk sedap belaka tu :D
Biaq sat dlm 10 minit, buka ikatan kaki dia.. potong bahagian saluran2 darah yg tak terbuka luas lagi tadi tu bagi darah kuar lagi banyak...
Lepas abih tu, sume org pakat start siat kulit.. aku tolong pegang kaki aje la, sbb sume org pakat pulun wat.. kaki ada 4 aje :D org ada berapa belas ntah. Jd aku pegang kaki aje la, lenguh tangan nak tahan kaki lembu tu. Ingat ringan ke!
Nih masa dah nak buang bahagian dalam dia...
Abg Len tu mmg cepat betoi wat keje. Sat jaa dia lapah kuarkan. Haa... start sini la keje aku bermula :P memandangkan semua org pegang pisau dan tumpu nak kerat daging... maka, aku pon tarik ler bahagian dalam lembu tu, lepas Abg Len tolong buang hempedu, buah pinggang, hati, jantung, paru2, limpa semua2 tu laaa... aku pon tarik ler perut lembu tu jejauh skit :D
Yolaaa... bahagian yg semua org xmo proses, tp suka makan :P nape... sbb taik banyak :D maka, bermula la keje aku.. dgn bantuan sorang student aku. Dia pegang paip air, aku aje selak2 perut kitab, buang taik. Abih ler segala usus, perut tuala tu sume pon kasi cuci... lenguh betul dok bertinggung gitu lama2. Tebuan ngan lalat pon datang hurung. Leceh betul..!!
Dah last nak abih dah, baru laaa geng2 ni datang menolong..
Diorg pon proses ler.. tu pon jangan, kene taik skit aje dah, "Eeeeee...." :D ampeh tol.. Hehehehe!!
Lepas diorg datang take-over, aku pon blah la.. pi kat bahagian lapah daging, tengok depa dok bahagi kepada 7 bahagian dah... tu dia abah dok bahagi2 daging :D ada Hafiz dok tolong sama, pakcik2 lain pakat stop dah, rehat2 kot. Ganti2 gamaknya. Aku pon tak tau la sbb mmg dok tumpu kat perut lembu tu yg jauh dari org. Dok dekat2, abih ler depa tu merungut bau busuk taik lembu tuu :D
Ni Abg Rosli dok jd tukang potong tulang :) Abg Rosli ni menantu Cikgu Ghazali Omar yg meninggal baru2 ni. Abg Rosli ni senior aku gak, org Kelantan. Skrg keje J-QOF kat sini...
Balik umah, kul 12.. aku mandi. Elok2 je ready, abah terus panggil nak pi hantar daging kat umah pakcik yg ada bahagian daging dia sama dlm bahagian korban lembu tu... balik tu, ready pi solat jumaat. Balik aje dari solat jumaat, makan bihun aje la yg mama buat. Diorg ajak pegi dewan makan sbb daging lembu yg diorg ready tu utk dibuat kenduri daging korban tu kan.. aku malas sungguh. Dengan keletihannyaa.. maka aku meneruskan niat aku utk tidooo :D
Bangun petang dah.. malam tu ready pi umah makcik Suzi plak, sbb depa buat kenduri skit, jemput adek beradek dekat2 ni mai makan :) Sebelum tu, pi hantar skit daging korban kat umah Mak Lebaq ngan Mak Piah.. singgah sat tang sana. Pi umah makcik Suzi, banyak gak orang. Siap buat barbeque lagi.. aku tibai ikan bakaq jer. Boleh la tahan kenyang :)
Tp seronok la sbb dapat borak ramai2 ngan adek beradek semua. Aku nak tepek gambaq pon, tak elok sangat time malam. Sbb hp aku 2mp aje.. siang boleh la tahan. Tu pon tak sharp.. malam lagi ler..







